چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
اثربخشی نتایج پژوهشی با تالیف کتاب میسر می‌شود

امیر مسعود سوداگر، مولف اثر برگزیده سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با تاکید بر این مطلب که محققان علاوه بر ارایه مقاله، نتایج تحقیقاتشان را در قالب کتاب نیز ارایه کنند، گفت: اثربخشی نتایج پژوهشی با تالیف کتاب برای انتقال به نسل‌های آینده میسر می‌شود.-

دکتر امیرمسعود ‌سوداگر، مولف اثر برگزیده سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دلایل انتخاب کتابش در این جشنواره، گفت: تالیف کتاب «آنچه هر پژوهشگر در رشته‌های فنی و مهندسی باید بداند» به‌طور تقریبی، همزمان با تالیف کتاب «اخلاق، پژوهشی و اخلاق مهندسی» نوشته دکتر علی خاکی‌صدیق، رییس دانشگاه خواجه نصیر و استاد مطرح رشته مهندسی برق کشور آغاز شد، تا به نوعی پرکننده خلاء امروزه موجود در جامعه علمی، به‌ویژه در حوزه مهندسی کشور باشد.

وی ادامه داد: تلاش‌ها در حوزه پژوهشی رشته برق در دانشگاه خواجه نصیر، با تالیف کتاب دکتر علی خاکی‌صدیق از چهار سال گذشته آغاز شده است. این اثر، با دیدی پیش‌بینانه و با هدف پشتیبانی از انجام فعالیت‌های پژوهشی تالیف شد و معتقدم نزدیک بودن موضوع این دو کتاب و چند اثر مشابه دیگر، نشان‌دهنده یک حرکت منسجم برای هدایت مفهومی و روش‌مند فعالیت‌های پژوهشی است.

سوداگر، در ارزیابی خود از برگزاری نخستین آیین معرفی و تجلیل از مولفان دانشگاه خواجه نصیر، عنوان کرد: به‌طور معمول، یک فعالیت پژوهشی در هر جای دنیا به‌صورت مقاله تحقیقاتی یا گزارش‌های فنی ارایه می‌شود، اما بعد از مدتی وقت آن می‌رسد که محققان، نتایج تحقیقات گسترده‌شان را جمع‌بندی و به‌عنوان متن درسی و به شکل منسجم در قالب کتاب به جامعه علمی ارایه کنند. 

وی افزود: من معتقدم که جمع‌بندی فعالیت‌های منفرد پژوهشگران فعال، با تالیف کتاب و انعکاس نتایج تحقیقات به شکل متمرکز برای محققان و نسل‌های آینده و علاقه‌مند اثربخش خواهد بود. به‌نظر می‌رسد همیشه تالیف کتاب‌‌، چه در قالب جمع‌بندی نتایج تحقیقاتی و چه به‌صورت منابع درسی از رسالت‌های معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها بوده است. 

وی، در معرفی مختصری از کتاب برگزیده شده خود در جشنواره دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر، گفت: کتاب «آنچه هر پژوهشگر در رشته‌های فنی و مهندسی باید بداند» یک مرجع درسی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. این اثر، علاوه بر ارایه مفاهیم اولیه برای چگونگی انجام کارهای پژوهشی، در زمینه نحوه نگارش یک اثر علمی و پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی به مخاطبان کمک می‌کند.

دانشیار گروه الکترونیک و گروه مهندسی پزشکی دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیر، این اثر را نتیجه تحقیقات شخصی معرفی کرد و افزود: «آنچه هر پژوهشگر در رشته‌های فنی و مهندسی باید بداند» امروزه در دانشگاه‌های کشور، به‌عنوان یکی از منابع درسی مقطع کارشناسی ارشد برای واحد سمینار که دانشجویان با گذراندن آن چگونگی پژوهشگری را می‌آموزند، ارایه می‌شود.

وی در پایان درباره ضرورت تالیف این اثر توضیح داد: بیش از یک دهه است که شاهد توجه جامعه دانشگاهی و مسوولان به انجام امور پژوهشی هستیم، اما پژوهش روشمند و موثر موضوعی است که اگر با سعی و خطای شخصی همراه باشد، علاوه بر صرف زمان و انرژی، نیازمند تجربه‌‌های متعدد افراد محقق است. جای خالی یک منبع به‌عنوان راهنمای دانشجویان و به تعبیری راهنمای آموزش پژوهشگری باشد، در کشور احساس می‌شد و همین موضوع زمینه‌ساز تالیف این کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها