یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
خوانندگان ترانه‌سراها را فراموش می‌کنند

میثاق بوالحسنی، ترانه‌سرای ساکن اراک گفت: ترانه‌سراها با گرفتن مبلغ ناچیز امتیاز مادی ترانه خود را به خواننده واگذار می‌کنند و بعد از آن هر قدر خواننده از آن ترانه درآمد کسب کند، دیگر به ترانه‌سرا ارتباطی ندارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بوالحسنی درباره ضرورت توجه به نقش و جایگاه ترانه‌ در موسیقی گفت: در طول تاریخ بارها شاهد بودیم که ترانه‌ها جریان‌ها و اعتراض‌های اجتماعی مردم را رهبری کردند. مثل ترانه «ایران ایران» از رضا رویگری که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای را ایفا کرد.

وی درباره تفاوت شعر و ترانه گفت: به اعتقاد من ترانه باید نخست از قالب شعری تبعیت کند. یعنی ترانه سرا باید شاعر باشد اما تفاوت‌هایی در زبان، لحن و چگونگی پرداختن به مضامین وجود دارد که ترانه را با وجود این‌که در قالب‌های شعری نوشته می‌شود، از آن قالب‌ها تمیز می‌دهد. مسلما ترانه قابلیت این را دارد که با موسیقی همراه شود و از ویژگی‌های دیگر آن زمزمه پذیر بودن و عوام پسند بودنش است. 

به گفته وی، برای سرایش ترانه سه شرط خوب دیدن، خوب خواندن و خوب شنیدن لازم است که در مجموع این‌ها باعث خلق یک ترانه خوب می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که هیچ قانونی برای حمایت از آثار ترانه‌سرایان وجود ندارد، افزود: ترانه‌سرا با گرفتن مبلغ ناچیز امتیاز مادی ترانه خود را به خواننده واگذار می‌کند. بعد از آن هرقدر که خواننده از آن ترانه درآمد کسب کند دیگر به ترانه‌سرا ارتباطی ندارد.

بوالحسنی درباره چگونگی مطرح شدنش به عنوان یک ترانه‌سرا گفت: نخستین ترانه‌ام، سال 86 با صدای امیرحسین سمیعی منتشر شد. نام این ترانه «پرتره کارون» بود اما بعدها همین ترانه به «خاک پر خون» تغییر نام یافت.

وی گفت: تا کنون حدود 400 ترانه نوشته‌ام اما با وجود این نمی‌شود هر نوشتنی را جدی گرفت و روی هر خط خطی و سیاه مشقی اسم ترانه گذاشت.

وی با ابراز گله‌مندی از امکانات محدود فرهنگی در شهرستان‌ها گفت: متاسفانه در کشور ما همه چیز در پایتخت به عرصه ظهور می‌رسد. یک ترانه‌سرا وقتی می‌تواند با یک خواننده کار کند که امکان ارتباط برقرار کردن با او را داشته باشد.

بوالحسنی افزود: در تهران ما نه با یک انجمن؛ بلکه با چندین انجمن و کارگاه ترانه‌سرایی رو به رو هستیم که بعضی‌هایشان می‌توانند مفید باشند اما در شهرستان‌ها چنین امکانی وجود ندارد. چندین انجمن ترانه که هیچ، حتی یک انجمن ترانه هم وجود ندارد.

این فعال فرهنگی گفت: امیدوارم با حمایت مسوولان فرهنگی شهرستان اراک بتوانیم یک انجمن ترانه‌سرایی تاسیس کنیم تا از سوی این انجمن استعدادهای نشکفته را شناسایی و ترانه‌سرایی را در این شهرستان فعال کنیم. 

بوالحسنی متولد 1367 و ساکن شهرستان اراک است. وی اکنون در انجمن شعر شهرستان اراک کتابی با عنوان «چهل ترانه» را آماده چاپ کرد است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط