دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
بومی کردن دانش‌های روز ضرورت دارد

حسین خنیفر، در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که ایران، کشوری دیرینه‌پا در حوزه تولید محتواست، گفت: بومی کردن دانش‌های روز با توجه به نیاز‌های بومی، باید در اولویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی قرار بگیرد.-

حسین خنیفر، پژوهشگر برجسته بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کشور ایران از زمانی که محتواهای سنگی در جهان معمول بود، تولیدکننده محتواهای علمی و آموزشی بوده است؛ با وجود این هنوز این محتواها از مشکلات و نواقص فراوانی برخوردارند.

وی توضیح داد: تقلید فراوان در محتوانویسی که منجر به تولید محتواهای موازی و ارایه نشدن کتاب‌هایی با محتوای جدید و قابل رقابت با محتواهای بین‌الملل می‌شود، از  مشکلات این حوزه به‌شمار می‌آید.

پژوهشگر برجسته بیست‌ودومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که متاسفانه اغلب پژوهشگران، شیفته‌وار زیرِ کاخ تولید علمی غرب مانده‌اند، افزود: گرایش نداشتن اغلب دانشجویان و اهالی علم و ادب به کتاب‌های تحقیقاتی، باعث تولید محتواهای ضعیف شده است.

خنیفر ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند داستان، ادب، سینما، علوم زیستی، فنی و علوم طبیعی، جرقه‌هایی از تحقیقات با رویکرد بومی دیده می‌شود اما متاسفانه در حوزه علوم رفتاری شاهد چنین تلاش‌هایی نیستیم؛ به‌گونه‌ای که 80 درصد محتواهای این حوزه، بومی و استخراج شده از پژوهش نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که «برای سوق دادن محققان و پژوهشگران به سمت تولید محتواهای بومی براساس انجام پژوهش‌های میدانی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: هیات علمی دانشگاه‌ها و افراد توانمند در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه علوم رفتاری و علوم انسانی، باید با اندیشیدن تمهیدات لازم، زمینه‌های ایجاد چنین محتواهایی را فراهم کنند. به‌طور مثال می‌توانند محتواهای جهانی را دریافت و آن‌ها را براساس نیازهای بومی تنظیم و در کشور توزیع کنند.

مدرس پردیس فارابی دانشگاه تهران، در ادامه با انتقاد از ورود بدون چارچوب نظریه‌های غربی به کشور، ادامه داد: نظریه‌هایی که در کشورهای غربی ارایه می‌شوند، مختص همان کشورهاست. متاسفانه اغلب این نظریه‌ها به‌صورت بومی ‌نشده در دانشگاه‌ها و در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری آموزش داده می‌شوند. ما به‌صورت خودآگاه یا نوخودآگاه، اذهان دانش‌آموزان و دانشجویان خود را درگیر بسیاری از دانش‌های بومی‌نشده می‌کنیم که بسیار آسیب‌رسان است.

خنیفر، با اشاره به نقش موثر جشنواره پژوهش در تشویق پژوهشگران برای تولید محتواهای غنی‌تر و ارایه پژوهش‌های کاربردی‌تر، عنوان کرد: به دلیل این‌که برگزیدگان این جشنواره از میان پژوهشگران خبره‌ کشور انتخاب و پژوهش‌های برجسته براساس ملاک‌های بسیار حساس و ریزبینانه معرفی می‌شوند، انگیزه پژوهشگران را برای فعالیت در عرصه‌‌های مختلف با هدف تولید محتواهای فاخر ارتقا می‌دهد.

پژوهشگر برتر بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، درباره راهکارهای ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه، گفت: در حوزه پژوهش، کتاب‌های مفیدی وجود دارد که متاسفانه به دلیل نبود سیستم مناسب اطلاع‌رسانی، از دید مخاطبان مغفول می‌مانند. اغلب این آثار می‌توانند در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز پیشرفت علم و تعالی باشند، اما چون از سوی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی معرفی نشده‌اند، ناشناخته مانده‌اند. حمایت از پژوهشگران نیز در ارتقای محتواهای پژوهشی و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، نقش موثری ایفا می‌کند.

آیین اختتامیه بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 25 آذرماه) با تجلیل از پژوهشگران برتر این مرکز آموزشی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها