یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
تجلی عطر ایثار در کتابخانه‌ای تخصصی!

«کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» از نخستین کتابخانه‌هایی است که اسنادی مکتوب از تجاوز عراق به خاک میهنمان را شامل کتاب، مقاله، لوح فشرده و... گردآورده است. عضویت رایگان در این کتابخانه تخصصی و خدمات مناسبی که ارایه می‌دهد، عطر ایثار جبهه‌ها را به یاد می‌آورد!-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌ها در زمینه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که در اواخر دهه 60 (در زمان فعالیت ستاد تبلیغات جنگ) افتتاح شد. این کتابخانه، عمومی و چینش کتاب‌های آن به روش LC یا کنگره است. گفت‌و گوی پیش رو با فاطمه ملک‌زادگان، مسوول «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» به مناسبت فردا، 25 آذر 92، سومین روز از هفته پژوهش به عنوان «مرجعیت علمی، اقتدار علمی» انجام شده است.

خانم ملک‌زادگان، لطفاً درباره مراجعان این کتابخانه تخصصی توضیح بفرمایید! 
در آغاز این کتابخانه فقط پاسخگوی مراجعان داخل سازمان بود. رفته رفته، همراه با گسترش کتابخانه، از سال 1379 «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» با هدف گردآوری، حفظ و اشاعه آثار مکتوب هشت سال دفاع مقدس پاسخگوی مراجعان خارج سازمان هم قرار گرفت. اکنون نویسندگان، محققان، دانشجویان، استادان، برنامه‌سازان صدا و سیما و هنرمندان علاقه‌مند به موضوع هشت‌سال جنگ تحمیلی نیز از این کتابخانه بهره می‌برند.

و این مراجعان امکان بهره‌مندی از چند منبع را دارند؟ 
در «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» 11 هزار عنوان کتاب فارسی بزرگسالان و کودک و نوجوان و عربی، هزار عنوان کتاب لاتین، 500 حلقه لوح فشرده، 800 عنوان جزوه و تعدادی مقاله، در اختیار مراجعان است.

گروه‌هایی که نام بردید، چگونه می‌توانند به عضویت «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» درآیند؟
 عضویت در کتابخانه به صورت کاملاً حمایتی و ارزشی است. به این معنا که همه اقشار جامعه که علاقه‌مند به انجام مطالعاتی درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باشند می‌توانند رایگان به عضویت این کتابخانه درآیند. تنها لازم است با داشتن کارت ملی، معرفی‌نامه، کپی شناسنامه و یک قطعه عکس، نام‌نویسی یک‌ساله کنند. هر یک از مراجعان امکان امانت گرفتن ده عنوان برای ده روز کاری را دارند.

آیا اعضای کتابخانه می‌توانند  از منابع کتابخانه از طریق اینترنت هم بهره ببرند؟
 خیر.  مخاطبان تنها می‌توانند با اطلاعات کتابخانه به صورت نمایه در سایت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس آشنا شوند.

چه خدمات دیگری به‌غیر از امانت کتاب به مراجعان «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» ارایه می‌شود؟
 
کپی از کتاب‌های تک نسخه‌ای، کپی از پایان‌نامه‌ها، راهنمایی مراجعان برای نوشتن پایان‌نامه‌، مقاله و نوشتن کتاب از خاطرات و زندگینامه رزمندگان یا شهیدان از  خدمات این کتابخانه به مراجعان معمولی است.

منابع این کتابخانه تخصصی چگونه به‌روزرسانی می‌شود؟ 
تهیه منابع کتابخانه، از طریق خرید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب و ارتباط با ناشران دفاع مقدس در طول سال است. انتشارات صریر، ناشر وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز بخش مهمی از این منابع را تامین می‌کند.

آیا تعاملی هم میان «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» با دیگر کتابخانه‌های هم‌تراز وجود دارد؟ 
بله. تعامل کتابخانه به صورت ارایه کتاب‌های مازاد کتابخانه به کتابخانه‌های هم‌رده، امانت کتاب با هدف تهیه فایل «پی دی اف» برای تهیه منابع کتابخانه خودشان و راهنمایی کتابداران آن کتابخانه‌ها برای راه‌اندازی کتابخانه، خرید و نحوه چینش کتاب است. کتابخانه جنگ حوزه هنری، کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید از کتابخانه‌هایی‌اند که با «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» در تعامل‌اند و از نظر تامین منابع مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

از دیگر فعالیت‌های «کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» هم بگویید! 
شرکت در نمایشگاه‌های کتاب داخل سازمانی، حضور در کارگاه‌های تاریخ شفاهی و کمک به کتابخانه‌های تازه تاسیس شده در زمینه دفاع مقدس از جمله فعالیت‌های دیگر این کتابخانه‌اند.

«کتابخانه تخصصی جامع دفاع مقدس» در تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، نبش کوچه اول، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، طبقه اول واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها