یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
پارسی‌نژاد به «شب دنیا» رسید

رمان «شب دنیا» نوشته كامران پارسی‌نژاد با موضوع دفاع مقدس به زودی از سوی انتشارات عصر داستان منتشر می شود./

پارسی‌نژاد با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ گفت: داستان این رمان در زمانی روایت می‌شود که ارتش آمریکا به عراق لشگرکشی کرده، این کشور را اشغال می‌کند. این اتفاق به تعدادی از هم‌رزمانی که در هشت سال دفاع مقدس علیه عراق جنگیده‌اند فرصت می‌دهد  دوباره کنار هم جمع شوند و خاطرات حضور در جبهه را مرور کنند. محور اصلی این خاطرات هم مفقود‌الاثر شدن یک فرمانده ایرانی در زمان اسارتش است.

نویسنده «خورشید در آتش» با بیان این‌که هدف داستان این کتاب، روایتگری جنگ نیست،‌ اضافه کرد:‌ صحنه‌های جنگ تحمیلی در این رمان بسیار اندک‌اند و صرفاً برای شخصیت‌پردازی به کار رفته‌اند و «شب دنیا» رمان حادثه‌محوری نیست.

وی افزود: دغدغه اصلی من برای نگارش این رمان، نگاه دوباره‌ به مقولات مطرح در جنگ تحمیلی بود. موضوعاتی مانند، شهادت و شهادت‌طلبی و این‌که اصلا آیا زنده ماندن تعدادی از شهدا برای جمهوری اسلامی ایران مفید‌تر بود یا نه. البته هرگز کسی نمی‌تواند منکر مقام والای شهدا و ارزش‌ و تقدس شهادت در فرهنگ اسلامی شود.

پارسی‌نژاد در پاسخ به این ‌پرسش که داستان و شخصیت‌های ایرانی کتاب واقعی‌اند یا شب دنیا رمانی انتزاعی است؟ توضیح داد: برای نگارش این رمان که با زاویه دید سوم شخص روایت شده، از خاطرات رزمندگان و شهدا استفاده کرده‌ام، اما محوریت داستان برگرفته از تخیل است.

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع‌مقدس مفاهیم متعددی به عنوان سوال مطرح بود. برای نمونه مساله جبر و اختیار و قدردانی و سرنوشت و این‌که آیا شهدای جنگ تحمیلی برای رسیدن به درجه شهادت گزینش شده بودند یا آن‌ها با اختیار خود، برای کشورشان جانفشانی کرده‌اند؟ ماجراهای روایت‌شده به نوعی پاسخ این پرسش‌ها را هم در بر دارد.

پارسی‌نژاد درباره وجه تسمیه کتاب جدیدش، اظهار کرد: داستان این رمان نگاهی هم به وضع کنونی جهان دارد و به همین دلیل نامش را «شب دنیا» گذاشتم. داستان از شبی آغاز می‌شود که هم‌رزمان دوران دفاع‌مقدس، پس از سال‌ها دور هم جمع می‌شوند و خاطراتی که روایت می‌کنند، صحنه‌های برش‌خورده‌ای را به مخاطب نشان می‌دهد. داستان چند محور اصلی دارد و رابطه علّت و معلولی در اتفاقات این رمان حضور پررنگی دارد.

وی در پایان عنوان کرد: حدود 4 سال برای نگارش این رمان وقت گذاشتم. شاید حضور نداشتن من در فضای جبهه از دلایل طولانی‌شدن زمان نوشتن «شب دنیا» شد، اما  می‌خواستم با نگارش این رمان ثابت کنم یک نویسنده می‌تواند تنها متکی به تجربیات و مشاهداتش نباشد و حتی در موضوع مهمی مانند دفاع مقدس هم استفاده از ذهنیت و تخیل کاربرد مهمی دارد.

کامران پارسی‌نژاد متولد 1342 نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی است. از وی تا کنون کتاب‌هایی مانند نقد و بررسی آثار جمالزاده، طرح داستان (پیرامون ساختار عناصر داستان)، خورشید در آتش، داستان معاصر و داستان‌نویسان معاصر،‌ منتشر شده‌است.

رمان «شب دنیا» به قلم این نویسنده قرار است به زودی از سوی انتشارات عصر داستان، روانه بازار نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها