سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
فرشیدفام: «افسانه» مرا انتخاب کرد

روزبه فرشیدفام، با بیان این که کتاب «افسانه نوآوری» وی را انتخاب و برای ترجمه به‌سوی خود جلب کرد، گفت: نویسنده کتاب کوشیده تا در این اثر، توهم افراد از نوآوری را با تاکید بر مستندات تاریخی، از ذهن مخاطب رفع کند.-

روزبه فرشیدفام، مترجم برگزیده بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دلایلش برای انتخاب و ترجمه کتاب «افسانه‌ نوآوری» اظهار کرد: بعد از آزمون کارشناسی ارشد، ‌زمان آزاد زیادی داشتم و هنگامی که دکتر میثم تهرانی، ‌کتاب «افسانه نوآوری» را به من معرفی و توصیه کرد، در طی سه ماه ترجمه این کتاب را به پایان بردم. وقتی در نمایشگاه کتاب سال 91، به دنبال ناشر می‌گشتم با مسوول انتشارات کلک زرین آشنا شدم که اعتماد و توافق بین ما، در نهایت به چاپ کتاب از سوی این انتشارات منجر شد.   

وی، در ادامه به موضوع اصلی کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب،‌ به 10 اشتباه یا توهم افراد از مقوله نوآوری می‌پردازد. این اثر با کمک جزییات و مثال‌های عالی به مخاطب کمک می‌کند که این توهمات را دور بریزد و تصورات درست را جایگزین آن‌ها کند. اسکات برکون، در بخشی از کتابش، به جریان کشف جاذبه زمین از سوی نیوتون اشاره می‌کند. به تصور بسیاری از افراد، نیوتون تصادفی به حقیقت جاذبه زمین پی برده در حالی که برکون، با طرح دلایل تاریخی مانند تلاش بیست ساله نیوتون در علم ریاضی، کوشیده این توهم را برطرف کند.

فرشید فام، با اشاره به تاثیر این کتاب در زندگی شخصی‌اش، ادامه داد: «افسانه نوآوری» را با دل و جان می‌خواندم. نویسنده، با دقت خاصی درباره برداشت‌های اشتباه افراد از نوآوری، توضیح داده بود. در طی یک سالی که از ترجمه این کتاب می‌گذرد، می‌توانم بگویم 70 درصد تغییرات زندگی‌ام متاثر از این کتاب است. 

تقدیر شده کتاب سال دانشجویی، ترجمه کتاب «افسانه نوآوری» را نخستین تجربه‌اش در این زمینه دانست و افزود: انتشار این کتاب با شمارگان کم، نشانه پایین بودن سرانه مطالعه در کشور است و این در حالی که مردم کشور‌های پیشرفته، بین چهار تا پنج ساعت در روز مطالعه می‌کنند. امیدوارم با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مسوولان، سرانه مطالعه در کشور، حداقل به یک ساعت در روز برسد.

وی درباره شیوه کار نویسنده کتاب در ارایه راهکار‌های رفع توهم در زمینه‌ نوآوری، گفت: نویسنده در این اثر، بر خلاف آثار نویسندگانی مانند آنتونی رابینز و برایان تریسی، علاوه ‌بر جنبه‌های روانی از مستندات تاریخی نیز کمک گرفته و بیش از 10 صفحه از کتاب را به ارایه مرجع‌های تاریخی مرتبط به موضوع، اختصاص داده است. این کتاب برای جوانان، راهکار‌های ارایه ایده را می‌آموزد.

فرشیدفام، در پایان به زمینه کاری و معرفی دیگر آثار اسکات برکون، اشاره و اظهار کرد: برکون، علاوه ‌بر «افسانه نوآوری»، «بگذارید اتفاق بیفتد» و «جرقه ذهنی» را نیز نوشته که ترجمه «جرقه ذهنی» را نیز به پایان رسانده‌ام که در نوبت چاپ قرار دارد. اسکات برکون،‌ در طی سال‌های 1994 تا 2003، مدیر پروژه اینترنت اکسپلورر یک تا پنج بوده و بعد از اتمام این مسوولیت، به علاقه اصلی‌اش یعنی نویسندگی پرداخته است.

روزبه فرشید‌فام،‌ متولد سال 1366، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه زنجان است. وی در نخستین تجربه‌ حضور در جشنواره کتاب سال دانشجویی،‌ با کتاب «افسانه نوآوری» در بیستمین دوره این جشنواره، در شاخه کارآفرینی و اشتغال، به‌عنوان مترجم برگزیده معرفی شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    بسیار جالب باید باشه. تبریک میگم خدمت آقای فرشیدفام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها