یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
نگارش آثار تخصصی نیاز مطبوعات کشور است

محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران با اشاره به ضرورت توجه به انتشار كتاب‌هاي تخصصي و آموزشي حوزه رسانه گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای و توسعه اين مقوله مهم بايد به طور جدي مد نظر قرار گيرد و موضوع سواد رسانه‌اي از سوي دستگاه‌هاي متولي به ویژه مراكز آموزشي و تخصصي جدي گرفته شود./

محمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: در سال‌های اخیر حدود دویست عنوان کتاب در معاونت مطبوعاتی با موضوع رسانه و ارتباطات چاپ شده‌است اما با توجه به گستره وسیع دانشگاه‌ها، دانشجویان و خبرنگاران، تاليف، نگارش و انتشار آثار تخصصی در اين حوزه يكي از نيازهاي اساسي به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای به آموزش اهالی رسانه منحصر نمی‌شود، بلكه ارتقای فهم عمومي از رسانه را نيز دربرمی‌گیرد. ارتقای سواد رسانه‌ای و توسعه اين مقوله مهم بايد به طور جدي مد نظر قرار گيرد و موضوع سواد رسانه‌اي بايد از سوي دستگاه‌هاي متولي به ویژه مراكز آموزشي و تخصصي جدي گرفته شود، زیرا توسعه كيفي در سطح رسانه‌‌هاي ما ارتباط مستقيمی با ميزان سواد رسانه‌اي دارد.

محمدزاده با بیان این‌که بخشی از منابع آموزشي در حوزه رسانه مي‌تواند تجربه‌های مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه باشد، گفت: وقتي مديري به حرف و عملکرد خود باور دارد، در ابتدا تلاش مي‌كند باورش به عمل تبديل شود و در مرحله دوم اگر به عمل تبديل شد مي‌تواند مبناي تجربه براي آيندگان قرار گيرد اما اگر باور سست باشد نمي‌تواند تجربه‌اي را منتقل كند.

وی با بیان این‌که سخنان و دیدگاه‌های تخصصی در طولانی مدت کاربرد دارند، عنوان کرد: زمانی که در حوزه‌های تخصصی نظر و دیدگاهی مطرح می‌‌شود حتی اگر زمان آن منقضی شود می‌تواند برای دوره‌های بعدی تجربه‌ای به همراه داشته باشد و یا با ارایه راهکارهای جدید به آینده این حوزه کمک کند.  

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تمام افرادی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار می‌کنند مناسب است دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و حتي عملكرد خود را ثبت کنند، عنوان کرد: این کار موجب می‌شود  دیگران و آیندگان بدانند که در گذشته چه اقداماتی انجام شده و چه فعالیت‌هایی به صورت نیمه‌کاره باقی مانده‌است و دست‌کم كمك كند تا مسيرهاي اشتباه دوباره طي نشود.

محمدزاده با تاکید بر این‌که می‌توان مسوولان و دست‌اندرکاران حوزه رسانه را به مکتوب کردن تجربه‌ها و اندوخته‌هایشان ترغیب و تشویق کرد، گفت: امكان انتشار نوشته‌ها، یادداشت‌ها و تجربه‌ها مهم است، امکانی که خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها یکی از حوزه‌هاي فعال آموزش خبرنگاران است ضمن اين كه در همه حوزه‌های فرهنگی ظرفیت مستندسازی تجربه‌ها وجود دارد و حتما نباید این کارها در قالب کتاب باشد، انتشار آن‌ها در فضاي مجازي نیز از دیگر راهکارهای بسط و گسترش این تجربه‌هاست.

معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نگارش مجموعه‌های پژوهشی و تجربی چراغ راه آیندگان است، افزود: با انتشار این آثار حتی اگر اشتباهی در عمل صورت گرفته باشد، می‌توان جلو تکرار آن را گرفت تا مسیر درستی ایجاد شود.

وی که به تازگی ویرایش سوم کتاب «رسانه شناخت» (دربردارنده دیدگاه‌ها، نظرها و تجربه‌های مطبوعاتی) را روانه بازار نشر کرده‌است، درباره این اثر گفت: كتاب رسانه شناخت محصول گفتارها و عملكرد سه سال اخير در معاونت مطبوعاتي است كه در بردارنده يادداشت‌ها، مقاله‌ها، گفت‌وگوها و سخنراني‌هاي انجام شده در دو محور كلي توسعه كيفي و تهذيب رسانه است.

وی درباره دلایل نگارش این اثر، عنوان کرد: این اثر، کارنامه گفته‌ها و برنامه‌های سال‌های تصدی‌ در  معاونت مطبوعاتی بوده است، این‌که چه میزان از طرح‌ها و برنامه‌ها عملی شده و چه تعداد از آن‌ها عملی نشده‌است، به راحتي قابل قضاوت است و همکاران در معاونت می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند و ممكن است به ایده‌هاي جدیدي برسند.

محمدزاده با بیان این‌که ویراست سوم این کتاب با دو چاپ قبلی متفاوت است، گفت: از کتاب حاضر هم ویرایش جدیدی شده، به گونه‌ای که به تناسب هر سال مباحثی افزوده شده‌است، بخشي از یادداشت‌ها، نامه‌ها، گفت‌وگوهای داخلی و خارجی، سخنرانی‌ در برنامه‌های متنوع فرهنگی و سخنرانی در همایش‌های موضوعی که به مطبوعات مرتبط بوده‌است، در این کتاب گنجانده شده است.

معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که حجم صفحات این کتاب دو برابر چاپ دوم است، یادآور شد: نسبت به چاپ‌هاي قبلي تعداد گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و سخنرانی‌های دیگری را که در حوزه راهبرد توسعه کیفی فراهم شده‌است، به این کتاب افزوده‌ام و در چینش مطالب سعی کرده‌ام رعایت زمان وقوع هر کدام را از نظر تقدم و تاخر مد نظر قرار دهم. 

کتاب «رسانه شناخت» محصول تجربه‌های محمدزاده در فاصله سال‌های 89 تا 92 در حوزه معاونت مطبوعاتی است كه شامل 9 یادداشت در رسانه‌ها، 10 سخنراني در همایش‌ها، 18 سخنرانی در برنامه‌های موضوعی همانند جشنواره‌ها و نشست‌های داخلی و بین‌المللی و 13 مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی است.

كتاب «رسانه شناخت» در 359 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها