جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹
هرمز علی‌پور: با شعر عاشورایی فرمایشی رفتار نشود

هرمز علی‌پور گفت: اگر بخواهیم با موضوع شعر آیینی و نوحه‌سرایی‌ها فرمایشی برخورد کنیم کار اشتباهی کرده‌ایم، چون چنین کارهایی نتیجه عکس می‌دهد. نیازی نیست که موضوعاتی که در ضمیر ماست، دچار دخل و تصرف شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌پور گفت: بیشتر شعرهای عاشورایی قابل تأمل هستند اما برخی از آن‌ها هم نتوانسته‌اند در خور جریان عاشورا، جریان‌ساز دارای فخامت و جاذبه باشند. به عنوان مخاطب شعر عاشورایی معتقدم برخی عناصر در شعر عاشورایی نیاز به‌روز شدن ندارد.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم شعر عاشورایی و نوحه‌ها را به روز کنیم مثل این می‌ماند که بگوییم باید خندیدن، گریستن و اندوه آدم‌ها را به‌روز کرد! معتقدم در احساسات مردم نمی‌توان دخل و تصرفی کرد. نوحه‌ها و شعرهای عاشورایی باید تأثیرگذار باشند و اندوه را در قلب مخاطبان خود بنشانند.

شاعر مجموعه شعر «به حکمت مخروبه» تاکید کرد:بعضی موضوعات ادبی باید به همان گونه بدوی خود عرضه شوند و به گمانم شعر عاشورایی از این موارد است.

این شاعر افزود: در شعر عاشورایی باید شاعر با خود روراست باشد. افسانه و اسطوره، غلو و اغراق را می‌پذیرد، اما وقتی از واقعه عاشورا صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که این واقعه آن‌قدر عظیم است که نیازی به مبالغه ندارد. لازم نیست رنگ و بوی دیگری به حماسه عاشورا ببخشیم. حماسه عاشورا به خودی خود حسی قدرتمند به وجود می‌آورد و این مساله نشان از بالا بودن جایگاه آن دارد.

شاعر مجموعه شعر «الواح شفاهی» یادآور شد: در زمینه اسطوره‌ها می‌توان از مبالغه استفاده کرد، اما امام حسین(ع) نیازی به مبالغه ندارد.

علی‌پور گفت: کلیشه پردازی را هم می‌توان در این زمینه کنترل کرد. البته در زمانی که ما سن و سالی نداشتیم، شعرهای عاشورایی برایمان قابل فهم و درک نبود. یادم است نوحه‌خوان‌ها فقط به قافیه توجه می‌کردند. ما هم با همان شعرها اندوهگین می‌شدیم. به گمانم شعرهای عاشورایی و نوحه‌ها نسبت به قبل از انقلاب و زمان کودکی ما ساده‌تر شده‌اند.

وی گفت: تأسیس انجمنی که بر شعر آیینی نظارت داشته باشد، سودمند خواهد بود. باید خطوطی برای شعر عاشورایی تعیین کرد تا صرفاً مسایل قلبی و باطنی را مد نظر قرار دهند. موضوعات دینی، مذهبی و آیینی ما آن قدر ظرفیت دارند که هر شاعری می‌تواند در این زمینه طبع آزمایی کند. سرودن شعر با مضامین دینی و حسینی می‌تواند به هر شاعری انگیزه دهد. این کار می‌تواند به مراتب ساده‌تر از ممیزی کتاب باشد و در عین حال نه تنها ضربه‌ای به فرهنگ ما نمی‌زند، بلکه در بهتر شدن کیفیت شعرها نقش خواهد داشت.

از هرمز علی‌پور کتاب‌های متعددی چون سب‌بابه، سپیدی جهان، کودک و کبوتر، نرگس فردا، الواح شفاهی، اوراق لاژورد، علف یونان به لغت عذرا، دفتر شطرنجی، فاخته هیمالیا، ریحان آلفابت و گیاه کهکشان به چاپ رسیده است.

تازه‌ترین مجموعه شعر وی با نام «به حکمت مخروبه» امسال(1392) از سوی نشر نگاه منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط