دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
فتاحی: تحول شکل کتابخانه و نیاز کاربران آینده با توجه به تحولات جامعه ابهام دارد

رحمت‌الله فتاحی، دبیر علمی همایش ملی «آینده‌پژوهی کتابخانه‌های عمومی ایران» گفت: ضرورت و فلسفه برپایی چنین همایشی پیش‌بینی تحول کتابخانه‌ها ونیاز‌ کاربران در مسیر دگرگونی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران است./

فتاحی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهداف، ضرورت‌ها و دلیل برپایی همایشی با چنین موضوعی اظهار کرد: همایش ملی آینده‌پژوهی کتابخانه‌های عمومی ایران از سوی اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود و دلیل مهم برگزاری آن نگاه و رویکرد پژوهشی فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با محور پژوهش و همچنین انتشار کتاب‌های تالیفی و ترجمه در این زمینه گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند که خدمات و فعالیت کتابخانه‌های عمومی را بر اساس پژوهش پیش ببرد.

دبیر علمی همایش ملی آینده پژوهی در کتابخانه‌های عمومی ایران درباره ضرورت توجه به چنین موضوعی به عنوان محور برپایی یک همایش اظهار کرد: ابهام درباره آینده کتابخانه‌های عمومی در بستر تحولات حوزه اجتماعی،اقتصادی، فناوری، آموزشی کشور باعث شد این موضوع محور ارزیابی کتابخانه‌های عمومی شود تا مشخص شود این مراکز در آینده به کدام سو حرکت می‌کنند.

رییس پیشین انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با تاکید بر این‌که کتابخانه‌های عمومی در جریان تحول و حرکت جامعه در بخش‌های گوناگون باید بستر‌ مناسبی برای کاربران فراهم کنند، عنوان کرد: در این زمینه، بررسی مطالعات کشور‌های دیگر می‌تواند برای تعیین چشم‌انداز آینده کتابخانه‌های عمومی مفید باشد اما باید به این نکته توجه داشت که شرایط ایران از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی متفاوت است.

وی با تاکید بر این‌که باید بررسی شود کتابخانه‌های عمومی با چه آینده ای روبه‌رو هستند، گفت: بهترین شیوه ارزیابی این نکته که کتابخانه‌های عمومی در آینده دچار چه تحولاتی از نظر ساختاری و خدماتی می‌شوند، استفاده از خرد جمعی و برپایی همایش بود.

فتاحی با اشاره به این‌که برپایی همایش‌ها نباید حالت تشریفاتی به خود بگیرد، عنوان کرد: همایش ملی آینده پژوهی کتابخانه‌های عمومی ایران تلاش می‌کند با جذب مقاله‌های کاربردی که آینده کتابخانه‌های عمومی را ترسیم می کند، از برپایی همایش تشریفاتی بپرهیزد.

این استاد انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با بیان این‌که در جریان برپایی همایش، خرد جمعی از طریق حضور محققان و پژوهشگران تجلی می‌کند، عنوان کرد: این همایش درصدد است راه‌حل‌های عملی را برای تبیین آینده پژوهی کتابخانه‌های عمومی، از طریق ارایه مقاله‌های کاربردی ارایه کند تا در این مسیر کتابداران و کتابخانه‌های عمومی به روشی مناسب دست پیدا کنند.

وی درباره زمان اعلام فراخوان و برگزاری همایش آینده پژوهی در کتابخانه‌های عمومی ایران اظهار کرد: این همايش از یک ماه پیش اعلام فراخوان کرد و زمان دریافت چکیده مقاله‌ها تا پایان آبانماه بود که به آذر موکول شد و مهلت دریافت متن کامل مقاله‌ها تا دیماه در نظر گرفته شده‌است.

فتاحی با اشاره به این‌که همایش ملی آینده پژوهی در ایران فروردین و اردیبشهت ماه سال 1393 برگزار می‌شود، درباره محور ‌های اصلی و فرعی برپایی این همایش گفت: محورهای اصلي همایش، شامل مباني، هستي‌‌شناسي، معرفت شناسي، و روش شناسي آينده پژوهيِ كتابخانه‌های عمومي، روش‌هاي آينده‌پژوهي كتابخانه‌هاي عمومي، آينده كتابخانه‌هاي عمومي ايران با توجه به روندهاي فناوري، اقتصادي، سياسي و اجتماعي ـ فرهنگي، مفهوم‌پردازي‌هاي انتقادي در باب آينده پژوهي كتابخانه‌های عمومي، مطالعات تطبيقي در باب آينده كتابخانه‌هاي عمومي در كشورهاي مختلف، مطالعات موردي آينده پژوهي كتابخانه‌هاي عمومي و  آينده پژوهي فعاليت‌ها و خدمات كتابخانه هاي عمومي با محوریت مجموعه سازي، سازماندهي، امانت و عضويت است.

وی درباره محور‌های فرعی این همایش گفت: تحول در نيازها و رفتارهاي كاربران و دسترسی به كتابخانه‌هاي عمومي و تحولات آموزشی و حرفه‌ای آينده، دوگانه‌ها در آينده كتابخانه‌هاي عمومي (خدمات سنتي در برابر خدمات اينترنتي) ، نخبه‌گرايي در برابر مردم‌گرايي از محور‌های فرعی این همایش محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط