یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
قرآن باید در قانون اساسی راه پیدا کند

محقق و پژوهشگر قرآنی گفت: قرآن زمانی از مهجوریت رها می‌شود که در قانون اساسی راه پیدا کند و قوانین اسلامی بر اساس آیات قرآن در جامعه پیاده شوند، زیرا قرآن قانون زندگی است./

حجت‌الاسلام  سید کاظم ارفع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مهجوریت قرآن را از چند بُعد می‌توان بررسی کرد. نخست این که قرآن از نظر تلاوت و مراجعه به آن از سوی مردم مهجور است و جز عده‌ای خاص که در اقلیت‌اند و به تلاوت و حفظ قرآن علاقه‌مندند، بقیه افراد جامعه توجه لازم را به قرائت قرآن ندارد. اگر جمعیت ایران را 70 میلیون نفر در نظر بگیریم، 60 میلیون نفر را قادر به خواندن قرآن بدانیم و از آن‌ها سووال کنیم که آیا در طول روز قرآن می‌خوانند، به این نتیجه خواهیم رسید که حدود 70 درصد از این افراد کمتر قرآن می‌خوانند. این در حالی است که تلاوت قرآن به افراد نورانیت، معنویت و روحانیت می‌بخشد. اگر در کنار تلاوت قرآن، توجه به معنای آیات و دانش تفسیر هم اضافه شود، این افراد به معنویت بیشتری دست پیدا خواهند کرد. 

این مترجم قرآن و نهج‌البلاغه افزود: یکی از دلایلی که برخی افراد به قرائت قرآن تمایل کمتری دارند، فعالیت‌های رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی است. امروزه در سریال‌ها و برنامه‌هایی که از رسانه‌ها پخش می‌شوند، خبری از آموزه‌های قرآنی نیست و توجه جامعه بیشتر به سمت سرگرمی و تفریح است و به معارف الهی و دینی توجهی نمی‌شود. رادیو قرآن و شبکه تلویزیونی قرآن هم مخاطبان خاص خودشان را دارند و همه افراد به این شبکه‌ها توجه نمی‌کنند. 

نویسنده کتاب تفسیر «بیان‌الرحمن» گفت: برای ترویج مفاهیم قرآنی باید همه شبکه‌های تلویزیونی به یک میزان به قرآن توجه کنند، نه این که دو شبکه که فقط مخاطبان خاص خود را دارند، به مفاهیم قرآنی توجه داشته باشند. به عنوان مثال، شبکه پویا که مختص کودکان است، می‌تواند برنامه‌هایی را با محتوای قرآنی ارایه کند، نه این‌که برنامه‌ها و فرهنگ غربی را به کودک آموزش و نمایش دهد. باید برنامه‌هایی با محتوای قرآنی در لابه‌لای برنامه‌های تفریحی گنجانده شوند تا کودکان به دیدن این برنامه‌ها تمایل داشته باشند. 

مترجم صحیفه سجادیه با بیان این‌که نخستین جایی که قرآن در آن مهجور است، سازمان صدا و سیماست، گفت: متاسفانه در صدا و سیما و اغلب مراکز فرهنگی برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف قرآنی ارایه نمی‌شود و تنها در زمان‌های خاصی به این موضوعات توجه می‌شود و ترویج فرهنگ قرآنی هدف همیشگی موسسات فرهنگی نیست. 

این محقق و نویسنده قرآنی با اشاره به این‌که ماهیت قرآن هدایت‌گری افراد جامعه است، گفت: هرگاه قرآن به عنوان قانون در متن قوانین شرعی قوه قضائیه، مجریه و مقننه قرار گیرد و جایگزین قوانین غربی شود، می‌توان ادعا کرد که از مهجوریت درآمده است. 

حجت‌الاسلام  ارفع با بیان این‌که عمل به قرآن باید نخست در میان مسوولان ترویج شود، گفت: باید در جامعه نگرشی قرآنی ترویج پیدا کند و این نگرش در میان مسوولان نهادینه شود تا مردم بتوانند با نگریستن به حکومت، قرآن را در متن زندگی خود وارد کنند.
 
نویسنده کتاب«درنگستان» گفت: طبق فرمایش رسول اکرم(ص) دو امانت در نزد شیعیان وجود دارد. یکی قرآن و دیگری عترت که ما به عنوان شیعه باید از این دو امانت حفاظت کنیم و از راهنمایی‌های این دو بهره کامل را ببریم. 

وی با بیان این‌که  در قرآن 13 آیه با عنوان حجاب وجود دارد، افزود: متاسفانه می‌بینیم حتی در برخی  موسسات اداری و دولتی نیز به مساله حجاب که از رهنمودهای صریح قرآن است، توجهی نمی‌شود. از این نوع بی‌توجهی‌ها به آیات قرآن می‌توان نتیجه گرفت که قرآن مهجور است و برای برطرف‌کردن مهجوریت این کتاب آسمانی باید آیات کلام خدا را وارد متن زندگی فردی و اجتماعی افراد کنیم. 

 حجت‌الاسلام  ارفع عنوان کرد: با توجه به این‌که امروزه، دوران بی‌حوصلگی و توجه بیش از اندازه به تکنولوژی است، افراد زمان کمتری را به مطالعه و در نتیجه مطالعه دینی و قرآنی اختصاص می‌دهند. باید برای برطرف‌کردن مهجوریت از این کتاب شریف با تشکیل اتاق فکر و کارگروه‌های فکری از سوی نهادهای فرهنگی، افراد جامعه را به مطالعه دینی تشویق کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط