شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
ایازی: قرآن را به حقیقت زندگی راه دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد‌علی ایازی، نویسنده و پژوهشگر قرآنی گفت:منظور از عبارت «هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» در قرآن، مهجور بودن جنبه ظاهری قرآن نیست بلکه منظور این است که قرآن در زندگی روزمره ما جایگاه و مقامی را که باید داشته باشد، پیدا نکرده و لازم است آن را به حقیقت زندگی راه دهیم.-

حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در بررسی مقوله مهجوریت قرآن ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که مهجوریت قرآن را از چه منظری مورد توجه قرار داده‌ایم. در جامعه کنونی موسسات فراوانی با هدف تحقیق، پژوهش و آموزش قرآن فعالیت می‌کنند و هر سال قرآن‌های فراوانی چاپ و توزیع می‌شوند. همچنین دانشگاه‌های تخصصی قرآن تاسیس شده‌اند و به طور تخصصی قرآن را آموزش می‌دهند. اگر به حضور قرآن در جامعه از این منظر نگاه کنیم، باید بگوییم که نه تنها قرآن مهجور نیست بلکه گستره بیشتری را نسبت به گذشته شامل می‌شود. از سوی دیگر، امیرالمومنین علی(ع) فرموده‌اند: «درباره قرآن، مبادا دیگران‏ در عمل به آن از شما پیشی بگیرند.» منظور از پیشی گرفتن در عمل به قرآن این است که مراقب باشید وضعیت به گونه‌ای نشود که افراد غیرمسلمان به قرآن عمل کنند و شما مسلمانان به قرآن عمل نکنید.

نویسنده کتاب «چهره پیوسته قرآن» با بیان این‌که متاسفانه اکنون در جامعه به بسیاری از آموزه‌ها و دستورات قرآن عمل نمی‌شود، عنوان کرد: یکی از آموزه‌های قرآن پایبندی به اخلاق است، همان‌گونه که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» به این معنا که من تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده‌ام. قسمت عظیمی از قرآن به آیاتی اختصاص دارد که بر اخلاق و فضایل اخلاقی تاکید و قرآن توجه افراد را به اخلاق، تعامل با یکدیگر، کرامت و عدالت جلب می‌کند. همه این‌ تاکیدها بیانگر اهمیتی است که قرآن برای اخلاق در جامعه قایل شده است. اگر تنها به همین جنبه قرآن توجه شود، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه از بین خواهد رفت.

نویسنده کتاب «قرآن و تفسیر عصری» یادآور شد: شاید بتوان یکی از دلایل کم‌توجهی به متن قرآن را آموزش قرآن از سنین کودکی دانست. البته نمی‌توان ادعا کرد که امروزه قرآن به صورت کاربردی به کودکان آموزش داده نمی‌شود بلکه اگر به کتاب‌های درسی قرآنی کودکان مراجعه کنیم، می‌بینیم که مفاهیم قرآنی به خوبی به کودک گفته می‌شوند ولی نکته مهم این است که آموزش به تنهایی کافی نیست و باید معرفت و آگاهی از متن  قرآن جامعه را به سمت‌وسوی عمل به دستورات این کتاب آسمانی بکشاند. 

ایازی اظهار کرد: عمل به قرآن تنها با ارزشگذاری‌های لفظی حاصل نمی‌شود بلکه باید به آگاهانه به این نکته بیندیشیم که مبادا با اسم قرآن ذهنیتی منفی را در جامعه ایجاد کنیم. 

این پژوهشگر قرآنی با بیان این‌که در جامعه کنونی به صورت و ظاهر قرآن توجه می‌شود اما به محتوا آن توجه شایسته‌ای نمی‌شود، گفت: به عنوان مثال، زمانی که در گزینش دانشجو سخت‌گیری‌هایی انجام می‌شود که فرد مجبور به ریا کاری می‌شود، به راحتی در ذهن او دین و آموزه‌های قرآنی به ضد ارزش مبدل خواهند شد و تنها به ظاهر توجه خواهد کرد و برای باطن اهمیتی قایل نخواهد شد.

نویسنده کتاب «کاوش در تاریخ جمعی قرآن» عنوان کرد: به تعبیر پیامبر(ص) «كونوا دعاة الی‌ الله بغیر السنتكم» مردم را به غیر زبان‌هایتان به دین دعوت کنید، به این معنا که با عمل کردن به قرآن، لذت عمل به قرآن را دل افراد جامعه زنده کنید.

ایازی با بیان این‌که باید رویکرد جامعه را از چاپ و انتشار سالانه میلیون‌ها جلد قرآن به شناخت معارف این کتاب آسمانی و عمل به آن در جامعه تغییر دهیم، گفت: خداوند در آیه 70 سوره اسراء می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مِا لاتَفْعَلُونَ» ای افراد با ایمان، چرا چیزی را (به مردم) می‌گویید که انجام نمی‌دهید. با توجه به این آیه، راهکار اصلی رفع مهجوریت قرآن را می‌توان در عمل کردن به قرآن جست‌وجو کرد. زمانی که شخصیت‌ها و دانشمندان قرآنی به آموزه‌های قرآن عمل کنند، جامعه نیز به سمت عمل کردن به قرآن هدایت خواهد شد و اخلاق قرآنی در جامعه قرآنی ترویج پیدا خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط