چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
اعرابی‌هاشمی: باید قرآن با عنوان روشی نظام‌مند تعریف شود

محقق و نویسنده قرآنی گفت: روش‌شناسی قرآن مجید یک مجهول جهانی است. قرآن در بخش روش‌شناسی باید با عنوان روشی نظام‌مند تعریف شود تا به توحید و هدفی که دارد، دست پیدا کند./

عباس اعرابی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: قرآن مجید کتابی نظام‌مند است و برنامه‌ای برای آینده جهان دارد که بتواند با روش نظام‌مند خود یک «فرافرهنگ جهانی» را تعریف کند.

این نویسنده قرآنی با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه کنونی گفت: ابزاری که محققان امروزه از آن‌ برای تحقیق و ارتباط با قرآن استفاده می‌کنند، ادبیات فارسی و عربی است. این ابزار جوابگوی فرهنگ امروز نیست و به همین دلیل، قرآن مجید مهجور مانده است. البته با توجه به ابزار موجود این مهجوریت طبیعی است، زیرا تنها با ادبیات فارسی و ادبیات عرب نمی‌توان قرآن مجید را شناخت. به‌عنوان مثال، اگر بخواهیم با سیستم مخابرات آشنایی پیدا کنیم، باید با علم مخابرات آشنا باشیم و تنها با تسلط به زبان فارسی نمی‌توانیم با سیستم علمی مخابرات آشنایی پیدا کنیم.

نویسنده کتاب «روش‌شناسی قرآن مجید» عنوان کرد: با توجه به این که دنیای امروزی به سوی جهانی مدرن در حرکت است، نمی‌توان قرآن و اسلام را با روش‌های قدیمی معرفی کرد، بلکه باید قرآن را با زبانی مطابق با پیشرفت‌های جهانی به مخاطبان عرضه کرد. 

نویسنده کتاب «سیستم آیات الهی» با بیان این‌که راه صحیح معرفی قرآن استفاده از ابزار سیستمی و فناوری اطلاعات است، گفت: با استفاده از این ابزار می‌توانیم ادعا کنیم «فرافرهنگ جهانی» را که امروزه جهان به آن نیازمند است، به دست آورده‌ایم. امروزه برای معرفی درست قرآن به یک «فرافرهنگ دیجیتالی» نیازمندیم. بشر نیاز دارد که بتواند با سیستم سایبری علوم انسانی را که امروزه در شرق و غرب بی‌اعتبار شده‌است، اعتبار بخشد.

وی با بیان این‌که ابداع این روش، حاصل تحقیقات 45 ساله اوست، گفت: اگرچه توانایی دارم از اطلاعات سایبری جهان برای معرفی قرآن استفاده کنم اما به دلیل نبود امکانات مالی توانایی انتشار آثارم را ندارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط