شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
منابع فارسی موجود، در حد رشته مهندسی هسته‌ای نیستند

زهرا‌سادات اسلامی، در حاشیه هفتمین همایش ملی نخبگان، درباره وضعیت منابع موجود رشته مهندسی هسته‌ای در کشور گفت: با توجه به عمر کوتاه رشته مهندسی هسته‌ای در کشور، با کمبود کتاب در این حوزه مواجه هستیم. همچنین منابع فارسی مقطع دکتری این رشته نیز پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.-

زهرا‌سادات اسلامی، دانشجوی دکترای مهندسی هسته‌ای دانشگاه امیرکبیر و یکی از اعضای گروه تحقیقاتی طراحی و ساخت دستگاه «اسکنر‌های گاما» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب‌های رشته مهندسی هسته‌ای اظهارکرد: رشته مهندسی هسته‌ای رشته‌ای تازه تاسیس در ایران است که عمری بیش از 10 سال ندارد. 

وی افزود: در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های امیرکبیر، شهید بهشتی و دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده است. برهمین اساس به‌ویژه در گرایش‌‌های صنعتی و پزشکی، کتاب چندانی در بازار موجود نیست و دانشجویان بیشتر از منابع خارجی و زبان اصلی یا کتاب‌های شرکت‌های سازنده دستگاه‌های صنعتی و پزشکی استفاده می‌کنند. 

اسلامی با اشاره به ساخت دستگاه «اسکنر‌های گاما» در سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به فقر کتاب‌های حوزه مهندسی هسته‌ای در کشور، گروه محققان سازمان انرژی اتمی در ساخت دستگاه «اسکنر‌های گاما» که دستگاهی برای تشخیص سرطان است و یکی از دستاورد‌های مهم این سازمان محسوب می‌شود، تنها از دو کتاب «آشکارسازی نول» و «مبانی الکترونیک هسته‌ای» استفاده کردند. در حقیقت کتاب «نول» اساس کار ما در طراحی و ساخت «اسکنر‌های گاما» بود. 

این عضو بنیاد ملی نخبگان، در ادامه با اشاره به تلاش اعضای گروه سازنده اسکنرهای گاما در به ثمر رسیدن این طرح، عنوان کرد: خلاقیت، تلاش و آزمون و خطای پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران، زمینه اصلی نهایی شدن این دستگاه بوده و بر اساس موفقیت این گروه، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان، در زمینه ساخت دستگاه‌های صنعتی مرتبط درخواست همکاری ارایه داده‌اند.

اسلامی در ادامه گفت: بسیاری از فعالیت‌های محققان در سازمان انرژی اتمی ایران با سرپرستی دکتر قنادی، براساس کتاب «فناوری هسته‌ای» که کاربرد هسته‌ای در شاخه‌های مختلف را بررسی کرده، صورت می‌گیرد. این کتاب از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای نخستین‌بار در سال 90 منتشر شده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که گروه طراحان دستگاه «اسکنر‌های گاما» از نسخه انگلیسی منابع مورد نیاز استفاده می‌کنند، گفت:‌ هیچ کتاب فارسی در حد مقطع دکتری رشته مهندسی هسته‌ای در بازار نشر وجود ندارد. در حقیقت این حوزه با کمبود ترجمه کتاب‌‌های تخصصی در تمام مقاطع دانشگاهی مواجه است. گروه محققان و سازندگان دستگاه «اسکنر‌های گاما» در اقدامی خودجوش با ترجمه آثار مختلف به تولید کتاب اقدام کرده‌اند.

اسلامی در معرفی برخی کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات  سازمان انرژی هسته‌ای ایران، عنوان کرد: «داروسازی ‌هسته‌ای» و «روش آزمایشگاهی دارویی رادیو ایزوتوپ‌ها» از  کتاب‌های کاربردی این انتشارات است که به همت دکتر محمد قنادی مراغه، رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ترجمه شده است. 

زهراسادات اسلامی، متولد سال 1365، صاحب عنوان استعداد درخشان دانشگاه امیرکبیر است. وی با ارایه طرحی در زمینه پژوهش‌های کاربردی در جشنواره جوان خوارزمی، حایز رتبه برتر شد. اسلامی به همراه جمعی از محققان سازمان انرژی اتمی ایران، برای نخستین‌بار موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای تشخیص سرطان شد. این پروژه پس از طی مرحله بهینه‌سازی به اتمام رسیده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها