شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
جواد مجابی: عشق را نمی‌توان سد‌کرد

جواد مجابی، به بهانه انتشار مجموعه شعرش با نام «عاشقانه‌های جواد مجابی» گفت شمار عشق‌های غیر دموکراتیک این روزها به نسبت سالیان گذشته کمتر شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجابی گفت: انتشارات هیرمند به‌تازگی از هر شاعر یک عاشقانه منتشر کرده که از این میان می‌توان به «عاشقانه‌های م.ع سپانلو» و «عاشقانه‌های سیمین بهبهانی» اشاره کرد. کتاب من هم در همین سلسله کتاب‌ها منتشر می‌شود.

مجابی توضیح داد: در مقدمه این کتاب توضیح داده‌ام که شعر عاشقانه چه مشخصه‌هایی دارد. در جهان، همواره عشق با تملک معشوق از سوی عاشق همراه بوده است. عشق واقعی باید از سوی دو فرد مستقل شکل‌گیرد و بحث تصاحب افراد مطرح نیست.

شاعر «شعر بلند تأمل» افزود: ایده‌آل این است که افراد  آزادانه عاشق شوند اما تملک در ادبیات فارسی همیشه بوده و در مقدمه کتاب هم گفته‌ام که چرا چنین عشق‌هایی غیر دموکراتیک هستند. البته شمار عشق‌های غیر دموکراتیک این روزها به نسبت سالیان گذشته کمتر شده‌است.

وی ادامه داد: کتاب «عاشقانه‌های جواد مجابی» در حدود 230 صفحه است و شعرهای عاشقانه مرا در هفت، هشت سال اخیر دربرمی‌گیرد. این کتاب، مجوز گرفته و به‌زودی منتشر خواهد شد.

مجابی گفت: سه کتاب دیگر در دست انتشار دارم که یکی با عنوان «سرآمدان هنر نو» راجع به 50، 60 نفر از مجسمه‌سازان و نقاشان ایران است. مجوز این کتاب هم  صادر شده و از سوی انتشارات به‌نگار منتشر می‌شود. همچنین چاپ سوم رمان «شهربندان» که موضوع آن، افغانستان تحت اشغال نیروهای مهاجم است و این‌که مردم در آن‌جا هویت خودشان را از دست داده‌اند، منتشر می‌شود. این رمان که رمانی تمثیلی است از سوی نشر افراز به چاپ خواهد رسید.

نویسنده رمان «شب ملخ» گفت: این روزها یک سناریو که بیست سال پیش نوشته‌ام آماده چاپ کرده‌ام که با عنوان «میهمان‌کش» منتشر می‌شود. هنوز ناشری برای این کتاب در نظر نگرفته‌ام و عنوان‌آن هم از شعر نیما گرفته شده است.

مجابي متولد مهر سال 1318 قزوين است. وي نويسنده، شاعر، نقاش، روزنامه‌نگار و طنزپرداز است كه از او آثار متعددي در اين حوزه‌ها به چاپ رسيده است.

وي كه فارغ‌التحصيل رشته حقوق در مقطع كارشناسي و اقتصاد در مقطع دكترا از دانشگاه تهران است، 19 سال كارمند دادگستري و پس از آن كارشناس فرهنگي وزارت فرهنگ و هنر بوده است.

كتاب‌هاي «من و ايوب و غروب»، «كتيبه»، «ديوساران»،‌«از دل به كاغذ»، «قصه روشن» و «كتيبه و ايوب» در حوزه داستان كوتاه، «شهر بندان»، «شب ملخ»، «موميايي»، «فردوس مشرقي»، «عبور از باغ قرمز»، «برج‌هاي خاموش»،‌ »لطفا در را ببنديد»، «باغ گمشده» و «يكي و آن ديگري» در حوزه رمان و «شبح سدوم»، «روزگار عقل سرخ» از آثار اين نويسنده هستند.

از ديگر آثار مجابي مي‌توان به نام‌هاي «چندنمايشنامه» در حوزه نمايشنامه، فيلمنامه «ديوانگان بر ساحل»، سفرنامه «اي قوم به حج رفته»، «شناختنامه احمد شاملو»، «شناختنامه ساعدي»، «سخن در حلقه زنجير»، «سايه دست» و «آينه بامداد» در حوزه مقاله و مجموعه شعرهاي «فصلي براي تو»، «زوبيني بر قلب پاييز»، ‌«پرواز در مه»، «بر بام بم»،‌ »سفرهاي ملاح رويا»، «پوپكانه»،‌ »شعرهاي من و پوپك»، «دري به شادخويي»، «سال‌هاي شاعرانه» و «شعر بلند تامل» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط