سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
قدردانی از ناشران برگزیده جایزه شهید آوینی ضرورت دارد

قاسم غفوری‌تتماج، عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: متولیان برپایی این جایزه باید همزمان با قدردانی از نویسندگان برگزیده، ناشران منتخب را نیز با هدف ایجاد انگیزه برای انتشار آثار بیشتر در حوزه مقاومت معرفی و حمایت کنند.-

غفوری‌تتماج به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: بخش عمده کتاب‌های حوزه بیداری اسلامی این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی به بیان سیر تحولات این حوزه در منطقه و سایر کشورها می‌پردازند.

وی ادامه داد: برخی کتاب‌های حوزه بیداری اسلامی در این دوره از جایزه شهید آوینی، برگرفته از اندیشه‌های انقلاب اسلامی هستند و نگاهی ارزشی به انقلاب و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری نسبت به بیداری اسلامی دارند.

این عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با بیان این‌که اغلب آثار حوزه بیداری اسلامی این جایزه، به بررسی تاثیرات انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی می‌پردازند، افزود: بخش عمده آثار دریافتی این حوزه توسط نویسندگان داخلی به نگارش درآمده‌اند.

غفوری‌تتماج عنوان کرد: در این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی شاهد فعالیت تعداد زیادی از ناشران داخلی در حوزه بیداری اسلامی هستیم. این موضوع نشان‌دهنده اهمیتی است که ناشران به حوزه مقاومت و بیداری اسلامی دارند.

وی بیان کرد: در بخش ترجمه حوزه بیداری اسلامی، هم آثاری از نویسندگان داخلی به صورت مقاله به‌چشم می‌خورد هم آثار متعددی از نویسندگان خارجی در قالب کتاب وجود دارد.

عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که «کیفیت آثار حوزه بیداری اسلامی این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: کتاب‌ها با ظرفیت‌های متعدد تالیف شده‌اند؛ برخی جنبه آکادمیک دارند و برای مخاطبان خاص به نگارش درآمده‌اند. برخی دیگر که جنبه عمومی دارند، پاسخگوی بخش زیادی از نیازهای مخاطبان‌اند.

غفوری‌تتماج ادامه داد: البته در برخی آثار حوزه بیداری اسلامی نقایصی از نظر محتوایی، ویراستاری و ویرایشی به چشم می‌خورد که امیدوارم در دوره‌های بعد شاهد این نقایص نباشیم.

وی درباره سطح کیفی آثار ترجمه‌ شده حوزه بیداری اسلامی این جایزه گفت: آثار ترجمه‌ای این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند اما آن‌ها نیز مستثنا از عیب و نقص نبودند.

عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: در میان آثار ترجمه‌ای حوزه بیداری اسلامی، آثار معدودی به انقلاب اسلامی پرداخته‌اند. بخش عمده این آثار موضوع بیداری اسلامی در منطقه با محوریت مصر، یمن و بحرین را بررسی کرده‌اند.

غفوری‌تتماج در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای دست‌اندرکاران برپایی جایزه ادبی شهید آوینی دارید؟» گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره جایزه ادبی شهید آوینی نباید به زمان برگزاری آن محدود شود بلکه به دلیل اهمیتی که موضوع مقاومت و بیداری اسلامی دارد، باید در طول سال زمینه‌های معرفی و تبلیغ این جایزه فراهم باشد تا نویسندگان و ناشران با آمادگی کامل به این عرصه ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره شهید آوینی چه ضرورتی دارند؟» گفت: این جشنواره‌ها باعث می‌شوند نویسندگان و ناشران برای فعالیت در حوزه مقاومت، بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی تشویق شوند؛ به‌گونه‌ای که در آینده می‌توان شاهد تولید آثار فاخر‌ در این حوزه باشیم.

این عضو کمیته علمی حوزه بیداری اسلامی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: جشنواره شهید آوینی می‌تواند به عنوان مولفه‌ای برای بازخوانی جدید از فضای بیداری اسلامی به شمار آید. همچنین با استفاده از این جشنواره می‌توانیم دستاوردهای ایران در حوزه بیداری اسلامی را در عرصه بین‌الملل معرفی کنیم.

غفوری‌تتماج افزود: برگزاری این جشنواره‌ها فرصت مغتنمی هستند برای این‌که بتوانیم نقش و جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بیداری اسلامی تبیین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط