شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
فرهنگنامه‌ای برای انعکاس انواری از جلوه پرفروغ بانوی دو عالم

مجری طرح فرهنگ‌‌نامه الفبایی-موضوعی فاطمی(س) گفت: محتوای این فرهنگ‌نامه با بهره‌گیری از بیش از هزار منبع مکتوب فرقین و خرد جمعی در قالب مدخلی تدوین شده است. در حقیقت، حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای پرورش و تکامل انسان‌ها به شمار می‌آیند، شخصیتی که همه انسان‌های آزاده و تعالی‌طلب جویای آن‌ هستند. در این فرهنگ‌نامه از دو منظر الفبایی و موضوعی به طور گسترده به این ابعاد توجه شده است./

سیدحسین اسحاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: فهرست موضوعی این اثر در 21 محور موضوعی نظیر تولد و حیات زمینی، سیما و صفات و شخصیت( ‌نام‌ها، لقب‌ها و کنیه‌ها)، آیات، روایات، مناقب و فضایل معنوی، ازدواج و سیره خانوادگی، سیره اعتقادی، اخلاق و رفتار، تربیت و پرورش فرزندان، سیره عبادی و قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری، سیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی، اذکار، ادعیه و تسبیحات، توسلات و نمازها، وصایا و توصیه‌ها، مظلومیت‌ها و مصیبت‌ها و شهادت و حیات آسمانی ساماندهی شده است.
 
وی ادامه داد: این فرهنگ‌نامه منبعی غنی برای محققان، مدرسان، مبلغان، معلمان و مخاطبان حوزه فاطمی محسوب می‌شود.

مجری طرح فرهنگنامه الفبایی-موضوعی فاطمی(س) در پاسخ به این سوال که «به نظر شما چه ضروریتی برای تهیه فرهنگنامه الفبایی ـ موضوعی فاطمی(س) وجود داشت؟» اظهار کرد: تاکنون درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) با رویکردهای گوناگون، کتاب‌ها و مقالاتی نوشته شده‌اند، اما همه آن‌ها تنها گویای قطره‌ای از اقیانوس بی‌کران فضیلت‌های ایشان است. حضرت(س) همچنان که «مجهولة‌القدر»اند، «مخفیة‌القبر» نیز هستند و هنوز هم بسیاری از زوایا و ظرفیت‌های وجودی ایشان ناشناخته مانده که ما این موضوع مهم را در قالب فرهنگنامه جامع دنبال کرده‌ایم. البته خلاء این نیاز در میان آثار فاطمی نیز به شدت محسوس بود.

وی با بیان این‌که فرهنگنامه الفبایی ـ موضوعی فاطمی(س) دستمایه لازم را از دو بعد الفبایی و موضوعی برای محققان، مبلغان، مدرسان، معلمان و مخاطبان فراهم کرده است و آنان را از پی‌جویی گوهرهای تابناک در بین هزاران منبع بی‌نیاز می‌کند، ادامه داد: این فرهنگنامه با بهره‌گیری از بیش از هزار منبع فریقین (تشیع و تسنن) آماده شده که در انتهای مجموعه نیز این منابع به صورت مجزا مشخص شده‌اند. این امر گویای استقرای قابل قبول در این عرصه و تجمیع مطالب برای وصول به فرهنگنامه جامع فاطمی(س) است.

اسحاقی در جواب به این پرسش که «ویژگی‌های این فرهنگنامه را در چه می‌دانید؟» عنوان کرد: نخست می‌توان به پایه‌ریزی صورت مدخلی و الفبایی این فرهنگنامه اشاره کرد. این شیوه طبقه‌بندی در سخنرانی‌ها و تحقیقات موضوعی کارکرد آسان و مناسبی دارد. همچنین این اثر همه ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س) را در دو بخش منظومه زندگی و رفتار فاطمی و مجموعه گفتار و سخنان بررسی کرده است و برجسته‌ترین نکات در زندگی بانوی بانوان را شامل می‌شود.

وی افزود: دیگر آن‌که در تدوین این‌ فرهنگنامه کوشیده‌ایم به اصل مطالب در حیطه موضوع فاطمی بپردازیم و از توضیح و تحلیل درباره مدخل‌ها پرهیز کنیم. همچنین فرهنگ‌نامه فاطمی دارای نمایه‌های مختلف مانند آیات، روایات، اماکن، اشعار، ابزار، وسایل و منابع است که هر یک از نمایه‌ها دارای استفاده کاربردی‌ است و سرعت و دقت در بهره‌برداری را افزایش ‌می‌دهد. در نگارش فرهنگنامه الفبایی ـ موضوعی فاطمی(س) از پرداختن به مسایل حاشیه‌ای نیز پرهیز کرده‌ایم و بدون پیشداوری، تحقیر یا توهین همراه با حفظ وحدت و پاسداری از اصول و مبانی فرهنگ تشیع، تنها به ذکر وقایع تاریخی که نشانگر تقابل دو تفکر ولایت انتصابی و انتخابی است، پرداخته‌ایم. 

این مولف آثار دینی یادآور شد: در تهیه این فرهنگنامه از خرد جمعی بهره گرفته شده است که با نظارت و اشراف ارزیابی علمی حجت‌الاسلام  جواد اسماعیل‌نیا و همکاری گروه تحقیق با مقابله علمی و کنترل منابع و ویراستاری محمد صالح‌نیا به قوت کار افزوده شده است.

مجری طرح فرهنگنامه الفبایی-موضوعی فاطمی(س) در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما، انجام این فرهنگنامه تا چه اندازه در نهادینه‌ کردن فرهنگ فاطمی موثر خواهد بود؟» گفت: در شرایطی که سردمداران فرهنگ‌های بیگانه از هر سو درصدد معرفی الگوهای غیرواقعی و تفکر انحرافی به ترفندهای گوناگون‌اند، شخصیت‌شناسی حضرت فاطمه(س) و الگوگیری از سیره رفتاری و گفتاری ایشان از ضروریات انکارناپذیر است. فاطمه زهرا(س) الگوی زنان و مردان عالم است و سراسر زندگی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی، علمی، اخلاقی، تربیتی، اقتصادی و عبادی ایشان درس‌آموز است.

وی اضافه کرد: ایشان در اوج کمال و وارستگی‌اند و نسخه‌های رفتاری و گفتاری حضرت فاطمه(س) بهترین الگو برای پرورش و تکامل انسان‌هاست. شخصیتی که نه تنها مسلمانان، بلکه همه انسان‌های آزاده و تعالی‌طلب جویای آن هستند. البته معتقدیم که هنوز در شناخت حقیقت فاطمی در آغاز راهیم و باید اندیشمندان فاطمه‌جو این مسیر ناتمام و دست نیافتنی را همچنان بپیمایند و به قول شاعر که می‌گوید: «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست/ که تَر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم.»

نخستین‌ فرهنگنامه جامع الفبایی- موضوعی فاطمی(س) اثر سیدحسین اسحاقی به زودی از سوی نشر هاجر رونمایی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط