چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
جشنواره‌ها انگیزه پدیدآورندگان را برای تولید اثر فاخر افزایش می‌دهند

جواد محقق، عضو کمیته علمی بخش شعر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی زمینه ارتقای انگیزه نویسندگان، مترجمان، شاعران و ناشران را برای تولید آثار فاخر فراهم می‌کنند.-

محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «تعداد آثار این دوره از جشنواره ادبی شهید آوینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» اظهار کرد: با توجه به موضوع جایزه شهید آوینی که آثار منتشر شده در حوزه مقاومت بین‌الملل اسلامی را پوشش می‌دهد، طبیعی است که در این حوزه با توجه به نبود متولی و پیشینه منسجم در همه حوزه‌ها آثار زیادی وجود نداشته باشد. البته ناگفته نماند که در برخی حوزه‌ها شاهد کثرت آثار بودیم.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره ادبی شهید آوینی در حوزه شعر حدود 50 عنوان کتاب در قالب‌های مجموعه شعر مستقل، ترجمه شعر از زبان‌های دیگر، مقالات، نقد و بررسی‌های شعر مقاومت و مجموعه شعرهای گردآوری شده از شاعران مختلف را دریافت کردیم.

این عضو کمیته علمی بخش شعر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: مجموعه آثار ارسال‌شده به دبیرخانه در جلسه‌های متعدد توسط کارشناسان داوری شدند. داوران از میان آثار موجود در هر چهار حوزه مذکور، تعدادی اثر را به عنوان برگزیده انتخاب کرده‌اند که در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد.

محقق درباره این که «کیفیت محتوای آثار این دوره از جایزه شهید آوینی در مقایسه با دوره قبل چگونه بود؟» گفت: جشنواره‌ها در کیفیت آثار چندان دخیل نیستند اما می‌توانند در درازمدت، هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی در تولید آثار فاخر موثر واقع شوند؛ این جشنواره‌ها می‌تواند با ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان، زمینه تولید آثار برجسته را فراهم کنند و با نوع انتخاب‌ها سمت و سو و چگونگی نگارش آثار در حوزه مقاومت را برای پدیدآورندگان نشان دهند.

وی توضیح داد: بدون شک هر برنامه‌ای در سال‌های مختلف ممکن است با فراز و فرودهایی مواجه باشد؛ جشنواره شهید آوینی نیز به دلیل نوپا بودن، از این فراز و فرودها جدا نبوده است اما در مجموع آثار این دوره از جشنواره هم از نظر کمّی و هم از نظر محتوا نسبت به دوره قبل بیشتر و بهتر بود. این بهتربودن در برخی حوزه‌ها مانند جنگ نرم غلظت بیشتری داشت.

عضو کمیته علمی بخش شعر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی به نویسندگان حوزه ادبیات مقاومت پیشنهاد داد با توجه به این‌که مساله مقاومت مساله‌ای ضروری، همیشگی، فکری و جهانی است، از فرصت ایجاد شده (کنگره شعر مقاومت و جایزه ادبی شهید آوینی) استفاده کنند و نسبت به خلق آثار جدید در این حوزه بکوشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط