چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
آثار دریافتی، مفهوم مقاومت مورد نظر این جشنواره را تامین نکرده‌اند

حسین فتاحی، عضو کمیته علمی ادبیات داستانی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با بیان این‌که متاسفانه اغلب مولفان حوزه مقاومت، تنها پرداختن به جنگ و وقایع آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، گفت: نویسندگان باید با داشتن نگاه جدید به این حوزه، به بیان ریشه‌های جنگ بپردازند./

فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: متاسفانه آثار دریافتی، مفهوم مقاومت را آن‌گونه که مورد نظر جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی است، تامین نکرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که این مفهوم در آثار چاپ شده غریب مانده است.

وی ادامه داد: محتوای بیشتر آثار این دوره از جشنواره بیشتر به موضوع‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اشاره دارند. البته دفاع مقدس و انقلاب نیز نوعی مقاومت به شمار می‌آیند، اما آثار این دوره بیش از حد به جنگ پرداخته‌اند و از آن به عنوان یک موقعیت خطرناک و ویژه یاد کرده‌اند.

عضو کمیته علمی ادبیات داستانی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی در این باره که «ادبیات مقاومتی را که مدنظر این جشنواره است، بیان کنید» گفت: مفهوم مقاومت در این جشنواره به تهدیدهای بزرگی اشاره دارد که بیگانگان طراحی کرده‌اند. اگر این تهدید‌ها عملی شوند نوعی تهدید ملی محسوب می‌شوند. بنابراین، از نویسندگان حوزه مقاومت انتظار داریم که به بیان این تهدیدها بپردازند تا مردم نسبت به آن‌ها آگاه شوند.

فتاحی با بیان این‌که جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی باید مفهوم ادبیات مقاومت را فراگیر و اطلاع‌رسانی کند، گفت: آثار نویسندگان باید ضمن بیان تهدید‌های ملی که اگر اتفاق بیفتند هویت فرهنگی را به خطر می‌اندازند و اشغال صورت می‌گیرد، راهکارهای مقابله با این تهدیدها را ارایه کنند. البته این به معنای آگاهی نداشتن نویسندگان نیست، بلکه این مباحث در ذهن آن‌ها وجود دارد. اما چون تاکنون به این موضوع پرداخته و تاکید نشده، زمینه برای خلق آثاری که به ریشه‌های جنگ تحمیلی و تهدیدهای ملی می‌پردازند، فراهم نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که «چه راهکارهایی برای ترغیب نویسندگان حوزه مقاومت ارایه می‌کنید تا به تولید این‌گونه آثار اقدام کنند؟» گفت: مسوولان برپایی جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی باید با برگزاری نشست‌های تخصصی و دعوت از کارشناسان و نویسندگان برجسته حوزه ادبیات مقاومت، این انگیزه و تمایل را در نویسندگان ایجاد کنند.

عضو کمیته علمی ادبیات داستانی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ادامه داد: معرفی کتاب‌های فاخر حوزه ادبیات مقاومت نیز به شناساندن اصول و چارچوب تالیف آثار نویسندگان کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط