دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
صاحبی با توزیع کتاب‌های اسلامی نقش موثری در انقلاب ایفا کرد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌تازگی کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ؛ خاطرات محمدجواد صاحبی» را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. حجت‌الله علیمحمدی، مولف این اثر گفت: محمدجواد صاحبی از مبارزان جوان قبل از انقلاب است که در ابتدای فعالیت‌های خود با توزیع کتاب‌های اسلامی نقش موثری در پیروزی این انقلاب ایفا کرده است.

علیمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ؛ خاطرات محمدجواد صاحبی» محصول 32 جلسه مصاحبه حضوری مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم با محمدجواد صاحبی است. وی در جلسه‌های مصاحبه‌ به بیان زندگینامه، خاطرات و مجموعه فعالیت‌های خود در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

وی ادامه داد: محمدجواد صاحبی از مبارزان جوان قبل از انقلاب است که در حوادث پیش و پس از آن، نقش ویژه‌ای ایفا کرده است به همین دلیل و با هدف آشنایی نسل جوان با مجموعه فعالیت‌های وی، این کتاب را به رشته تحریر درآوردم.

علیمحمدی با بیان این‌که این اثر یک سیر خطی را دنبال می‌کند، به‌گونه‌ای که مخاطبان با ابعاد شخصیتی محمدجواد صاحبی از لحظه تولد تا به امروز آشنا می‌شوند، افزود: محمدجواد صاحبی در یکی از روستاهای شاهرود به دنیا آمده و تحصیلات دبیرستان خود را در شهر شاهرود گذرانده است. از آن‌جا که شهر شاهرود به مشهد مقدس نزدیک است وی با چند تن از همکلاسی‌های خود با حوزه علمیه مشهد ارتباط برقرار و در جلسه‌های هفتگی آیت‌الله خامنه‌ای شرکت می‌کند.

مولف کتاب «کشاکش سیاست و فرهنگ؛ خاطرات محمدجواد صاحبی» ادامه داد: در این دوره بود که صاحبی با آیت‌الله خزعلی آشنا می‌شود و فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز و در راستای مبارزه با رژیم پهلوی حرکت می‌کند.

علیمحمدی اظهار کرد: این مبارز انقلابی در ابتدای فعالیت‌های خود، به صورت ناشناس به توزیع کتاب‌های اسلامی و مذهبی اقدام و مردم را به حمایت از اندیشه‌های امام خمینی (ره) دعوت می‌کند، به‌گونه‌ای که ساواک چندین مرتبه به او مشکوک می‌شود. بنابراین، وی تا مدت‌ها مجبور به ادامه زندگی به صورت نیمه مخفی می‌شود.

وی بیان کرد: صاحبی سپس به حوزه علمیه قم می‌رود و با فعالان انقلابی آشنا و تحصیلات حوزوی خود را آغاز می‌کند. وی بارها با لباس روحانی و با اسم مستعار در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کرد و مردم را در سخنرانی‌های متعدد با جنایت‌های شاه آشنا و آن‌ها را به پیوستن به نهضت امام خمینی (ره) دعوت می‌کرد.

علیمحمدی با بیان این‌که صاحبی فعالیت‌های انقلابی خود را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد، گفت: وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 در کمیته استقبال از امام خمینی (ره) حضور داشت و مدت کوتاهی در حزب جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد، سپس مدیریت نشریه کیهان اندیشه را برعهده گرفت.

مولف کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ؛ خاطرات محمدجواد صاحبی» با بیان این‌که معتقدم نقطه عطف فعالیت‌های صاحبی در نشریه کیهان اندیشه بود، افزود: وی در موسسه کیهان اندیشه همواره به تشکیل حلقه علمی و معرفتی از بزرگان، استادان دانشگاهی و حوزوی و کارشناسان صاحب‌نظر و صاحب‌اثر اقدام و از نوشته‌ها و سخنان آن‌ها استفاده می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که به صراحت می‌توان گفت کیهان اندیشه آن دوران منبع بسیاری خوبی برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم‌انسانی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به فعالیت صاحبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: صاحبی پس از جداشدن از کیهان اندیشه، در استان قم دبیرخانه دایمی دین‌پژوهان کشور را راه‌اندازی کرد. وی در این دبیرخانه سالانه آثار دینی را ارزیابی و به آثار برگزیده جوایزی را اهدا می‌کرد. صاحبی سال‌ها در این دبیرخانه مشغول بود. سپس بازنشسته شد و دبیر علمی کنگره‌های متعددی مانند کنگره سیدجمال الدین اسدآبادی، کنگره علامه طباطبایی و کنگره علامه شرف‌الدین را برعهده داشت.

چاپ نخست کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ؛ خاطرات محمدجواد صاحبی» اثر حجت‌الله علیمحمدی باشمارگان هزار و 500 نسخه، 296 صفحه به بهای هشت هزار و900 تومان به تازگی از سوی موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

«سیرتحول اندیشه ولایت فقیه در فقه سیاسی شیعه» عنوان کتابی است که به قلم حجت‌الله علیمحمدی به رشته تحریر درآمده است. وی اکنون در حال تالیف کتاب «تاریخ شفاهی درس ولایت فقیه در نجف» است که در آینده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط