یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
مدیر نشر شباویز خواستار حمایت‌های دولتی هدفمند از ناشران خصوصی شد

فریده خلعتبری، مدیر نشر شباویز که یکی از سه ناشر خصوصی حاضر در نمایشگاه فرانکفورت است، خواستار حمایت‌های دولتی هدفمند و ارايه تسهیلات به ناشران خصوصی و برگزیدگان نمایشگاه کتاب ‌برای حضور در مجامع بین‌المللی شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات شباويز در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سیزدهمین حضور خود را تجربه می‌کند. امسال تنها سه مرکز نشر خصوصی با عنوان‌های پانیذ مهر ایرانیان، انتشارات شباویز و نشر نظر در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

ایبنا طی گفت‌وگویی با مدیر مسوول نشر شباویز علاوه بر نتایج حضور در فضاهای فرهنگی بین‌المللی برخی دغدغه‌های ناشران خصوصی را بررسی کرده است. 

ـ در شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت چگونه حاضر می‌شوید؟
در سال‌های گذشته همواره غرفه مستقلی داشته‌ایم. در این دوره نیز در غرفه‌ای مستقل با بیش از 400 عنوان کتاب ترجمه شده به زبان‌ انگلیسی و... که همگی در شمار آثار تالیفی و تصویرگران ایرانی هستند، به نمایشگاه می‌رویم.

ـ با چه آثاری به نمایشگاه می‌روید و تصور می‌کنید نتایج این حضور چه چیزهایی باشد؟
این آثار در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و داستان‌های ایرانی هستند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت محل مبادله حق نشر است و کسی برای فروش آثار خود به این عرصه نمی‌آید. تمامی ناشران برای آشنایی با آخرین دستاوردهای حوزه تولید کتاب و تبادل حق نشر در نمایشگاه حاضر می‌شوند. این حضور به این دلیل اهمیت دارد که موجب می‌شود ناشران، نویسندگان و سایر فعالان این حوزه با مشاهده استانداردهای تولید و عرضه کتاب کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و به سطح محصولات بین‌المللی نزدیک سازند.

ـ با توجه به این که سابقه 12 سال حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را دارید، تصور می‌کنید چه ناشرانی در این عرصه موفق‌تر خواهند بود؟
تمامی ناشران و افرادی که در این نمایشگاه حتی به عنوان بازدیدکننده حضور دارند، زمانی موفق خواهند بود که حضوری هدفمند و حرفی برای گفتن داشته باشند و چنانچه با هدف ارتقای فعالیت‌ها و بینش‌های خود به نمایشگاه می‌آیند، باید در تمام مدت برگزاری نمایشگاه به بررسی محصولات سایر غرفه‌ها بپردازند و از یافه‌های خود یادداشت‌برداری کنند.

ـ چرا ناشران خصوصی بسیار اندکی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حضور می‌یابند؟ این مساله به همت و تلاش آن‌ها بستگی دارد؟

مساله تلاش نیست. مساله اصلی آن است که حضور در چنین نمایشگاهی واقعا خارج از توان مالی ناشران خصوصی است. متاسفانه در این زمینه کوچکترین حمایتی وجود ندارد و ناشران باید خودشان هزینه‌های حمل و نقل کتاب‌ها، تهیه غرفه، بلیت هواپیما و اقامت در آن کشور را بپردازند، هزینه‌ای که با در نظر گرفتن حداقل‌ها نظیر انتخاب کوچکترین غرفه که چهار متر است، کمترین سطح اقامتگاه و ... دست کم 10 تا 15 میلیون تومان هزینه‌بر است؛ هزینه‌ای که هیچ جبرانی ندارد و دستاوردهای حضور در این نمایشگاه حتی بخش اندکی از آن را جبران نخواهند کرد!

ناشران خصوصی برای حضور پر رنگ‌تر و دستاوردهای ارزشمند نیازمند حمایت‌های دولتی‌اند. ناشران برای تفریح و خوشگذرانی راهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نمی‌شوند. نشر و تولید کتاب، زندگی و تمام دغدغه ماست، ما با هدف معرفی کتاب‌هایمان که معرف فرهنگ، تمدن و دستاوردهای ایران است به این نمایشگاه می‌رویم و این انتظار دور از ذهن یا دست‌نیافتنی نیست که بخواهیم دست کم ارز را با نرخ دولتی در اختیارمان بگذارند. متاسفانه هر سال عده زیادی از افراد و ناشران دولتی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت می‌روند، اما در این میان سهمی برای ناشران خصوصی وجود ندارد. ما خواستار حمایت‌های هدفمندیم.

من به واسطه 12 سال حضور در این نمایشگاه ناچارم برای از بین نرفتم دستاورد سال‌های قبل باز هم به حضورم ادامه دهم چرا که اغلب ناشران در نخستین سال‌های شرکت در نمایشگاه موفقیتی به دست نمی‌آورند و کسب موفقیت منوط به کسب تجربه چند دوره حضور در چنین فضایی است.

ـ چرا از طریق اتحادیه ناشران اقدام نمی‌کنید یا دست کم برخی آثارتان را از این طریق در نمایشگاه ارایه نمی‌دهید؟
متاسفانه اتحادیه ناشران نیز در عملکردهای خود موفق نبوده است. علاوه بر این تمامی ناشران عضو اتحادیه نیستند.

ما خواستار حمایت‌های هدفمند نهادهای دولتی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشرانی خصوصی هستیم، ناشرانی که عملکرد موفقی داشته‌اند و نتایج خوبی از حضور در نمایشگاه به دست آورده‌اند.

سال گذشته نشر شباويز به عنوان ناشر برگزیده بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران معرفی شد. ای کاش برای برگزیدگان همایش‌ها یا جشنواره‌های بزرگ حوزه کتاب تسهیلاتی نظیر حضور در نمایشگاه‌ها یا مجامع علمی و فرهنگی بین‌المللی فراهم می‌شد.

شصت‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هفدهم تا بیست‌ویکم مهرماه سال 1392 در كشور آلمان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط