دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
نوه حاج حسین ملک دست‌نوشته‌های پدربزرگ را کتاب می‌کند

عزت‌الملک ملک، فرزند ارشد حاج حسین ملک واقف موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: دخترم، فاطمه سود‌آور فرمان فرما در حال گردآوری و تدوین دست‌نوشته‌های پدربزرگش است و بعد از تصمیم‌گیری نهایی این دست‌‌نوشته‌ها کتاب خواهند شد.-

عزت‌الملک ملک، فرزند ارشد حاج حسین ملک، بزرگترین واقف کشور و بنیانگذار موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است که در سن 100 سالگی با وجود کبر سن و سخت سخن گفتن هنوز شور و حیات جوانی دارد. به بهانه گشایش نمایشگاه دایمی حاج حسین ملک درباره موقوفات این مرد بزرگ با وی به گفت‌وگو نشستیم.

در ابتدا برای انجام مصاحبه به سراغ شهین زحمتکش، پرستار و به گفته خودش، دختر خوانده و دست راست عزت‌ملک ملک رفتیم و خواستار صحبت با وی شدیم اما با کمال تعجب، پیشنهاد مصاحبه با  فرزند ارشد حاج حسین ملک را با چاشنی فریاد به ما داد و این مصاحبه بدون واسطه، با پیرزنی 100 ساله از خانواده‌ای فرهنگی محقق شد.

ـ خانم عزت‌الملک درباره آخرین وقف خود از دسترنج پدر، حاج حسین ملک که تقدیم به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک شد و این‌که با چه نیتی بعد از پدر، شما سنت وقف را ادامه دادید، بفرمایید؟

وقتی پدرم این سنت پسندیده را شروع کرد احساس وظیفه کردم و راه پدرم را ادامه دادم. وقف فرهنگی تاثیر خوبی در میان مردم دارد و من هم از پدرم پیروی کردم و این آثار را وقف کردم تا خط تابلوها،کتاب‌ها، قلمدان‌ها و آثار دیگر پدرم برای هنرمندان باقی بماند.

ـ بهترین خاطره‌ای که از موقوفات پدر دارید چیست؟
این وقف‌ها محدود نبوده و به همین دلیل همه آ‌ن‌ها در ذهنم نیست اما از زمانی بچگی که به خاطر نمی آورم حاج حسین ملک سنت وقف اموالشان را در پیش گرفت و از زمانی که خودمان این سنت حسنه را شناختیم  مشتاق شدیم و در این عرصه پیشتازی کردیم. مرحوم سهیلی خوانساری که روی برخی وقف‌ها هم دست‌خط خودش است، کمک بزرگی در راه آشنایی ما با سنت وقف بودند.

ـ انگیزه اصلی شما برای ادامه وقف‌های اموال پدری به جای نگهداری در‌آرشیو شخصی و خانوادگی‌تان چه بود؟
انسان بعد از گذشت  عمری که از او می‌گذرد، درمی‌یابد که عرضه آثار شخصی‌اش در یک محیط عمومی و نمایشگاهی بسیار با ارزش‌تر  از آن‌ است که در یک منزل و اتاق دربسته به اصطلاح خاک بخورد این مشوق بزرگی می‌شود تا انسان به سوی وقف فرهنگی تمایل پیدا کند.

ـ بهترین دست‌نوشته و خاطره ای که از حاج حسین ملک دارید چيست؟ آیا تمایل دارید این دست‌نوشته‌ها را به کتاب تبدیل کنید؟

نامه‌های پدرم را که خطاب به من نوشته شده دارم و فاطمه سود آور فرمان فرما، دخترم در حال گردآوری و تصمیم‌گیری برای تدوین دست‌نوشته‌های حاج حسین ملک است تا دست‌نوشته‌های وی از جمله نامه‌هایی که برای فرزندانش از دوران کودکی تا بزرگسالی را نوشته است،تبدیل به کتاب کند. 

نظرتان درباره کتابی که درباره خاندان ملک که منتشر شده است؟ چیست؟ (کتاب «حاج حسین آقا ملک؛ شخصیت، اقدامات و خدمات» تالیف مرضیه مرتضوی قصاب‌سرایی(پژوهشگر و دانش‌آموخته تاریخ، برگرفته‌ای از رساله پایان‌نامه دانشجویی به همین نام در مقطع کار‌شناسی ارشد تاریخ از سوی مولف است که اکنون در قالب یک کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.)
هنوز این کتاب را ندیدم اما کتابی با عنوان «بزرگ واقف ایران» از سوی ربابه باستانی گردآوری شده و از سوی حسن‌علی سود آور، پسرم با هزینه خصوصی در سه هزار نسخه منتشر شد اما به دلیل برخی اعتراضات، به چاپ وسیع نرسید.

ـ آیا مجموعه‌های اهدایی شما در قالب کتاب برای مخاطبان کتابخانه به صورت مستند وجود دارد؟
بله مجموعه‌‌های اهدایی از سال 1389 تا 1391 به صورت یک کتاب مصور با نام «یاد باد آن روزگاران» از سوی انتشارات یساولی در این کتابخانه موجود است که یکسری از اهداها را شامل می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حبیب الله اسکندری ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    شماره خ ملک رو میخواستم پدرم کارگرحاج حسین اقای رحمت الله علیه بودن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط