دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
ممیزی کتاب‌ها در هر رشته به بزرگان همان حوزه واگذار شود

مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر سیاسی درباره خواسته‌های نویسندگان و اهالی فرهنگ از رییس جمهوری منتخب گفت: علاوه بر حمایت از صنوف متعدد فرهنگی، می‌خواهیم ممیزی کتاب‌ها نیز نظیر الگوی نظام پزشکی بر عهده بزرگانی از همان حوزه انجام شود.-

مطهرنیا، نویسنده و کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دکتر روحانی در مناظرات تلویزیونی خود به نیکی با مقوله فرهنگ، کتاب و رسانه‌ها برخورد کرد. ایجاد فضایی مناسب بر پایه قانون و سپس دستیابی به آزادی‌های بیشتر در جهت نشر افکار و عقاید در نظام جمهوری اسلامی محور اساسی سخنان وی بود که به طبع آن حمایت جامعه فرهنگی و فراملی ایشان همراهی کرد.

وی افزود: از این رو معتقدم یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها تلاش دکتر روحانی برای ایجاد فضای مناسب در راستای عملیاتی ساختن دیدگاه‌ها شخصی‌شان در ارتباط با مقوله فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی، ایجاد فضای بهتر و بازتر تضمین شده برای فعالان در عرصه کتاب و نشر عقاید، افکار و تلاش برای تعریف واضح و روشن از قوانین موجود در چارچوب‌هایی است که بتواند در عین حال تضمین‌های قانونی برای فعالیت فرهنگی در جامعه ملی ایران فراهم کند. 

مطهرنیا حمایت از تشکیل صنوف متعدد فرهنگی را از خواسته‌های اصلی اهالی فرهنگ عنوان کرد و گفت:‌ همچنان که اشاره شد، نگرش رییس جمهوری منتخب در سخنرانی‌های پیش از انتخابات در ارتباط با مطبوعات و رسانه، چاپ کتاب و ممیزی آن نگرشی مثبت بود. او معتقد بود در حوزه‌های یاد شده نیز مانند سازمان نظام پزشکی یا الگویی شبیه آن می‌توانیم عمل کنیم به این شکل که در هر حوزه‌ای بزرگان همان رشته‌‌ بر عملکرد زیرمجموعه‌ها نظارت کنند. 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اگر بتوانیم در عرصه مطبوعات و کتاب فضای بازتری ایجاد کنیم که سطح اصطکاک میان سرآمدان فرهنگی با دولت و قدرت سیاسی کاهش یابد، موجب می‌شود نظام سیاسی نظارت بر انجام اقدامات فرهنگی را به اهالی فرهنگ واگذار کند، از این رو سطح اصطکاک میان نیروهای اجتماعی و هیات حاکمه کاهش می‌یابد. 

وی درباره چگونگی این پیشنهاد توضیح داد: با ایجاد ساز و کارهای مناسب برای نظارت درون سطحی(سازمانی) بر انجام فعالیت‌های فرهنگی، می‌توان میزان رضایتمندی از فعالیت‌های فرهنگی و فعالان این حوزه را در عرصه‌های گوناگون نظیر تولید و عرضه کتاب، مطبوعات و دیگر زمینه‌های افزایش داد. 

نویسنده کتاب «قدرت، انسان، حکومت» بیان کرد: در یک کلام می‌توان توقع جامعه فرهنگی و اهل کتاب از دکتر روحانی را عمل به وعده‌هایی دانست که پیش از انتخابات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و در مناظرات خود عنوان کردند. 

این پژوهشگر و کارشناس مسایل سیاسی در پایان بیان کرد: با توجه به این‌که خود دکتر روحانی دارای سوابق فرهنگی و دانشگاهی در معنای پذیرفته شده در جامعه فرهنگیان است، انتظار می‌رود او نیز مانند جریان فکری حامی‌اش برای اهالی فرهنگ بیش از گذشته حرمت قایل شود و دیدگاه‌های آن‌ها را در تصمیم‌سازی‌های مهم مملکتی مدنظر قرار دهد.
 
مهدی مطهرنیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و کارشناس مسایل سیاسی است که از  تالیفاتش می‌توان به کتاب‌های «قدرت، انسان، حکومت؛ تبیین نوین بر مفهوم قدرت در سیاست و روابط بین الملل»، «درآمدی بر تحلیل پدیده‌های سیاسی»، «هویت، خشونت و توسعه پایدار» و «دیپلماسی عمومی امریکا در برابر ایران» اشاره کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط