یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
ضرورت توجه به موضوع امامت به شیوه‌ای علمی

مشاور مجموعه سلسله مکتوبات «سخن آشنا» از انتشار مجلدهای هجدهم، نوزدهم و بیست و یکم این سلسله مکتوبات خبر داد و گفت: این مجموعه می‌کوشد به مباحث و مبانی مورد توجه اسلام بپردازد. در مجلدهای تازه منتشره، به ضرورت مقوله امامت با شیوه‌ای علمی توجه شده است.-

عبدالحسین طالعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این مجلدات با عنوان‌های «گفتمان اندیشه امامت»،‌ «دلیل راه» و «گلواژه‌های هدایت» به همت مجموعه مولفان و گردآورندگان مجموعه سخن آشنا و همکاری ناشرانی مانند نباء و ابصار روانه بازار کتاب شده‌اند.

وی ادامه داد: کتاب «گفتمان اندیشه امامت» را ابوالفتح کراجکی، عالم شیعه قرن پنجم به رشته تحریر درآورده و حمید سلیم گندمی آن را به فارسی برگردانده است. محتوای این نوشتار مناظره فرضی میان فردی یهودی، فردی معتزلی و فردی شیعه است. در این مناظره فرد یهودی ایرادهایی به مقوله نبوت می‌گیرد که افراد شیعه و معتزلی به این ایرادها پاسخ می‌دهند.

مدرس دانشگاه بیان کرد: در ادامه کتاب «گفتمان اندیشه امامت» معتزلی به شیعه درباره امامت اشکال می‌گیرد و سپس شیعه به معتزلی جواب‌هایی همانند پاسخ‌هایی را که به فرد یهودی در امر نبوت داده بودند، ‌می‌دهد. این اثر می‌کوشد تا ضرورت و جایگاه امامت در جامعه را که همگام با ضرورت و جایگاه نبوت است، به مخاطبان نشان دهد.

وی در پاسخ به این سوال که «هدف از تولید و نگارش مجموعه سلسله مکتوبات سخن آشنا چیست؟» گفت: این مجموعه می‌کوشد اندیشه‌ و گفتمان پیشینیان در مبانی اسلام را که قوی و زیبا بوده‌اند اما به مرور زمان لابه‌لای مطالب کتاب‌ها یا به دلیل ثقیل بودن شیوه بیان‌شان فراموش شده‌اند، احیا و به علاقه‌مندان این حوزه عرضه کند.

مشاور مجموعه سلسله مکتوبات سخن آشنا افزود: این مجموعه با همکاری چند ناشر و مولف در حال انتشار است. به این معنا که در نشر آ‌ن‌ها نشان داده می‌شود که افراد فعال در این حوزه‌ها می‌توانند با سلایق گوناگون و سرمایه‌های خویش وارد شوند و تخصص خویش را به عرصه نمایش بگذارند. این در حالی است که اینک همکاری گروهی کمتر میان ما ایرانیان رایج است.

وی در پاسخ به این پرسش که «در این کتاب چگونه به موضوع امامت پرداخته‌اید تا از بروز هرگونه تنشی جلوگیری شود؟» اظهار کرد: اتحاد از طریق بحث علمی امکان‌پذیر است. ما هم در این نوشتار کوشیده‌ایم با ارایه مباحث علمی محض، زمینه ادب، متانت و تفاهم رعایت شود تا طرفین ادله خود را بیان کنند.

طالعی سپس درباره کتاب «دلیل راه» عنوان کرد: این اثر ترجمه سلسله یادداشت‌های کتاب‌شناسی بزرگ شیعه به قلم مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی، معرف به محقق طباطبایی از شاگردان علامه امینی است. در این کتاب‌شناسی فقط به معرفی کتاب‌های اهل تسنن درباره امام مهدی(عج) پرداخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «در این کتاب آثار معرفی شده از جنبه‌های کمی و کیفی چگونه‌اند؟» گفت: در این نوشتار 159 کتاب از اهل تسنن درباره امام عصر(عج) معرفی شده‌اند که دربرگیرنده کتاب‌های خطی و چاپی با پیشینه‌های متفاوتند. بحث جدی و مهمی که در این کتاب مطرح شده، پرداختن به تفاوت وهابیت و تسنن است، زیرا وهابیون با شیطنت‌هایی خود را پشت سپر اهل تسنن مخفی کرده‌اند و پیروان این فرقه ضاله معتقدند مهدویت ریشه در اعتقادات اسلامی ندارد و منکر آن می‌شوند، در حالی که دانشمندان و محدثان سنی ضرورت مهدویت و امام عصر(عج) در اندیشه اسلامی را پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: 159 اثر معرفی شده در کتاب «دلیل راه» فقط درباره امام دوازدهم شیعیان نوشته شده‌اند و باید گفت که اعتقاد به حضرت مهدی(عج) نقطه وحدت سنی‌ها و شیعیان است. این اثر می‌کوشد نشان دهد که سر و صدای مبلغان وهابی بیهوده است و ریشه‌ای در دین مبین اسلام ندارد. این کتاب‌شناسی بزرگ شیعه را حمید سلیم گندمی به فارسی ترجمه کرده است.

مشاور مجموعه سلسله مکتوبات سخن آشنا درباره مجلد بیست و یکم این مجموعه عنوان کرد: کتاب «گلواژه‌های هدایت» را ناهید رقابی غلامی به رشته تحریر درآورده است و سعی کرده تا به هفت سوال درباره امامت با زبانی ساده و راحت و در عین حال، علمی پاسخ دهد.

وی در ادامه از انتشار کتاب «حدیث طیر» هم خبر داد و بیان کرد: این اثر خلاصه‌ای از مجموعه «اعتقاد الانوار» است که میرحامد حسین هندی به رشته تحریر درآوده است. این مولف هندی سال 1306 هجری قمری وفات یافت. مجموعه مکتوب وی دوره مفصلی از امامت است که اگر متن آن به طور کامل چاپ شود، حدود یکصد مجلد خواهد شد.

طالعی بیان کرد: این مجموعه در عین مفید بودن، دو مشکل دارد؛نخست این‌که مباحث آن بسیار گسترده‌اند، به طوری که از حوصله مخاطب خارج است و دوم،  زبان آن فارسی ـ هندی پیچیده‌ای است که به 150 سال پیش تعلق دارد. این مجموعه را آیت‌الله سیدعلی میلانی در 20 جلد به زبان عربی به شکل روان خلاصه و بازنویسی کرده است تا مطالبش بیشتر و آسان‌تر به گوش مسلمانان دنیا برسد.

وی افزود: آن‌چه که در «حدیث طیر» ارایه شده، ترجمه فارسی خلاصه‌ اعتقاد الانوار به قلم آیت‌الله میلانی در دو مرحله است. اینک این کتاب اثری مرجع در حوزه امامت برای پژوهشگران به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط