دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
مبداء‌های پژوهشی در «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» نمایان است

ایرج افشاری اصل، از پزوهشگران «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» این اثر را اقدامی در راستای کاستن از ضعف‌های این حوزه دانست و افزود: اکنون سرنخ‌های مسایل تئاتر دفاع مقدس در اختیار پژوهشگران قرار دارد و بسیاری از موضوع‌های مطرح شده در این فرهنگ می‌تواند موضوع پژوهش‌های دیگر یا پایان‌نامه‌هایی در این زمینه قرار گیرد.-

ایرج افشاری اصل از پژوهشگران «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هدف از تالیف این مجموعه را گردآوری اسناد و مدارک فعالیت‌های تئاتر در کشور برای پیشگیری از نابودی آن‌ها، ایجاد انگیزه در پژوهشگران و ارایه مواد تحقیقی معتبر برای پژوهش‌های بعدی، ثبت فعالیت‌های اشخاص و اقدام‌های نهادها و سازمان‌ها در این زمینه و در پایان، ایجاد زمینه برای آسیب‌شناسی هنرهای نمایشی دفاع مقدس عنوان کرد.

این مدرس و نویسنده حوزه تئاتر درباره موضوع‌هایی که جلد سوم مجموعه «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» به آن می‌پردازد، توضیح داد: این کتاب به تمامی اجرا‌ها در تهران و شهرستان‌ها و در آن‌ها به تمامی کارگردانان، نویسند‌گان، طراحان صحنه، بازیگران و همچنین زمان و مکان نمایش‌های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1388 می‌پردازد.

این پژوهشگر حوزه تئاتر همچنین از در دست نگارش و تدوین بودن جلد چهارم این مجموعه گفت و ادامه داد: در چهارمین جلد این مجموعه به نمایشنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و هنرمندان تئاتر دفاع مقدس خواهیم پرداخت. همچنین، نمایه‌سازی هر چهار جلدِ مجموعه، تصاویر و پوستر‌های تئاتر نمایشی هم از سال 1359 تا 1388 در این مجلد منتشر می‌شود.

وی با بیان این که چهارمین جلد «فرهنگ جامع دفاع مقدس» در هفته دفاع مقدس منتشر می‌شود، درباره دلیل انتخاب مقطع‌ زمانی مورد نظر اثر توضیح داد: در زمانی که قرارداد‌ انجام این طرح را تنظیم می‌کردیم از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا سال 1388 را مورد توجه قرار دادیم و علاقه‌مندیم تا دیگر مقاطع زمانی را هم از این جنبه‌ها مورد مطالعه قرار دهیم.

افشاری اصل که خودش از پژوهشگران این مجموعه محسوب می‌شود، از مهدی حامد سقائیان، سید میثم مطهری، مهدی حاصل‌پور، مصطفی حاجی‌هاشمی، روح‌الله سروش، ایثار ابومحبوب، روح‌الله رنجبر، زهرا کولیوند و محمد شهریوری به عنوان برخی دیگر از دیگر پژوهشگران مجموعه چهار جلدی «فرهنگ جامع دفاع مقدس» نام برد.

این نویسنده حوزه نمایش دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که «به عنوان یک پژوهشگر، اساسی‌ترین مسایل حوزه تئاتر دفاع مقدس را چه می داند؟» گفت: این موضوع در جلد نخست کتاب در مقاله‌ای بررسی شده و درباره مهم‌ترین مسایل در این زمینه به 20 نقطه ضعف و مساله اشاره شده است. ضعف در طرح و ایده نمایشنامه‌‌ها، گسترده ‌نبودن طیف موضوع‌ها و مضامین در آثار دفاع مقدس، چاپ آثار نمایشی، ضعف در اجرا، نبود هدف‌گذاری، نبود حمایت مناسب، ضعف مدیریت، ضعف آموزشی و نهادینه نشدن تئاتر دفاع مقدس، کمبود جذابیت و سرگرمی و... برخی از این کاستی‌ها بوده است.

کارگردان نمایش «معرکه در محاق» نخستین‌ جلد کتاب «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» را در بر گیرنده گاهشمار، تاریخچه، اساسنامه، ارزیابی و آسیب‌ها، برنامه و بودجه و مباحثی درباره کتاب، نمایشنامه و مقاله‌شناختی در زمینه دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پژوهشگران این موضوع در دومین جلد اثر به نحوه آموزش، نمایش‌خوانی‌ها و جشنواره‌های مرتبط از جمله جشنواره‌های 17 شهریور، یادواره‌های سراسری تئاتر دفاع مقدس با عنوان‌های سنگر و میثاق پرداخته‌اند.

این مدرس تئاتر در پاسخ به این سوال که «چه راهکاری برای رفع آسیب‌ها در زمینه آموزش و تعریف و پژوهش در حوزه تئاتر دفاع مقدس وجود دارد؟» اظهار کرد: عمده‌ترین ضعف در این زمینه، نبود فرهنگ جامعی در باره تئاتر دفاع مقدس بود که انتشار این مجموعه قدری از ضعف‌های این حوزه می‌کاهد. اکنون دیگر سرنخ‌ها در این باره به دست آمده است و پژوهشگران می‌دانند که برای مطالعه تئاتر در این زمینه باید به چه مرجعی مراجعه کنند. بسیاری از موضوع‌های مطرح شده در این فرهنگ می‌تواند موضوع پژوهش‌های دیگر یا پایان‌نامه‌هایی در این زمینه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پنج رکن مدیریت، اقتصاد، امکانات، سیاستگذاری و پژوهش برای برطرف کردن تمامی ضعف‌ها موثرند که برطرف کردن کاستی‌ها در تئاتر دفاع مقدس هم از این امر جدا نیست.

نویسنده نمایشنامه «برف و بهمن» در ادامه انتشار دو مجلد اخیر «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» را مسبب رشد اجرای تئاتر دفاع مقدس دانست و گفت: معتقدم که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گشایش این‌گونه پژوهش‌ها موفق عمل کرده است. این مجموعه زمینه مناسبی را برای مطالعات دیگر در این راستا فراهم می‌کند.

سومین جلد از «فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» روز سوم خرداد‌ماه سال جاری به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر منتشر می‌شود. مجلدات اول و دوم این مجموعه با مدیریت مهدی حامد‌سقایان از سوی معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و نشر فراسخن در سال‌های 1390 و 1391 به چاپ رسیده و جلد سوم هم با همین دست‌اندرکاران و همکاری نشر صاعقه در جمع کتاب‌های مرجع قرار می‌گیرد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها