دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
خداداد: بن کتاب مانع افت فروش شد

مدیر روابط عمومی انتشارات «مروارید» با بیان این‌که در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مخاطبان با آگاهی بیشتری درباره کتاب‌های جدید ناشران به غرفه‌ها می‌آمدند درباره فروش کتاب‌ها گفت: نیمی از خریدی که از غرفه مروارید شد با بن‌های کتاب بود و این بن‌ها به جلوگیری از افت بیشتر فروش کتاب‌ها کمک زیادی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد خداداد، مدیر روابط‌ عمومی انتشارات مروارید، اگر چه استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب بیست‌وششم را در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر دانست، اظهار کرد: اهدای بن کتاب به افراد و گروه‌های مختلف یکی دیگر از فعالیت‌های مثبتی بود که  بر میزان فروش تاثیرگذار بوده است. بیش از 50 درصد فروش ما به واسطه بن‌هایی بود که خریداران از روش‌های مختلف تهیه کرده بودند و به عقیده من اگر این بن‌ها نبود به دلیل قدرت خرید پایین مردم، میزان فروش به شدت افت می‌کرد. 

وی با بیان این‌که برخی ناشران به نسبت سال گذشته با افت فروش روبه‌رو بوده‌اند درباره آثار پر فروش در نمایشگاه گفت: در بخش پژوهشی، «فرهنگ اصطلاحات ادبی» اثر «سیما داد»، در بخش ادبیات داستانی سه‌گانه تام راب اسمیت با عناوین «مامور 6»، «کودک 44» و «گزارش محرمانه»، رمان «میان سایه‌های خاكستری» اثر روتا سپتیس با ترجمه سیروس قهرمانی، «دفتر بزرگ» و «مدرک» اثر آگوتا کریستف با ترجمه اصغر نوری و رمان «زن ظهر» نوشته یولیا فرانک با ترجمه مهشید میرمعزی آثار پرفروش ما در نمایشگاه کتاب تهران بودند.

خداداد همچنین از کتاب‌های خاصی نام برد که سال‌ها بعد از انتشارشان نیز همچنان پرفروش هستند و گفت: آثاری مانند «کوری» ساراماگو و «هزار خورشید تابان» نوشته خالد حسینی بارها تجدید چاپ شده‌اند و مخاطبان کتاب هنوز به دنبال این آثار به نمایشگاه می‌آیند.

وی همچنین درباره مخاطبان همیشگی کتاب در نمایشگاه گفت: آثار بعضی نویسندگان همواره با استقبال زیاد مخاطبان روبه‌رو می‌شوند که ریچارد براتیگان و کورت ونه‌گات از آن جمله‌اند. مخاطبان زیادی هستند که به دنبال آثار جدیدی از این نویسندگان محبوب می‌آیند و اخبار مربوط به کتاب‌های این نویسندگان را دنبال می‌کنند.

خداداد با بیان این‌که انتشارات مروارید می‌کوشد کتاب‌ها را با میانگین چهار هزار نسخه منتشر کند، افزود: این‌که مخاطبان با آگاهی از آثار موجود به سراغ کتاب‌ها می‌آیند بسیار خوشحال کننده است. در نمایشگاه کتاب تهران تلاش کردیم در گفت‌وگو با مراجعه‌کنندگان غرفه انتشارات «مروارید» درباره این‌که آن‌ها چگونه از انتشار کتاب‌های جدید مطلع می‌شوند سوال کنیم. اغلب این مخاطبان در سایت‌های خبری و غیرخبری با کتاب‌ها آشنا و این‌گونه به دنبال کتابی خاص راهی غرفه‌ها می‌شوند. این سایت‌ها شامل خبرگزاری‌ها، سایت ناشران و وبلاگ مولفان یا مترجمان آثار است.

به عقیده وی، در سال 1392 تفاوتی در روند خرید مخاطبان حرفه‌ای کتاب به وجود آمد. وی درباره این تغییر و علت آن گفت: در سال‌های گذشته در دو روز نخست نمایشگاه کتابخوان‌های حرفه‌ای به نمایشگاه می‌آمدند، لیست کتاب‌های ناشران را تهیه می‌کردند و در روزهای آخر برای خرید کتاب‌های مورد نیازشان به نمایشگاه برمی‌گشتند اما در سال جاری با توجه به این‌که اغلب ناشران دارای سایت اختصاصی شده‌اند و جدیدترین کتاب‌های خود را در آن معرفی می‌کنند این گروه با اطلاع بیشتری به نمایشگاه می‌آمدند.

خداداد، محدود بودن کتاب‌هایی را که ناشران می‌توانند به نمایشگاه بیاورند سبب پایین آمدن فروش دانست و عنوان کرد: با توجه به بالا رفتن بهای کتاب، عده‌ زیادی از کتابخوان‌ها به سراغ کتاب‌های ارزان‌تر می‌آیند. کتاب‌های ارزان هم آثاری‌اند که در سال‌های گذشته به چاپ رسیده‌اند اما طبق قانون نمایشگاه ناشران نمی‌توانند کتاب‌های قدیمی خود را ارایه کنند. این محدودیت زمانی به ناشر و مخاطبان کتاب ضربه می‌زند و سبب می‌شود ناشر هم نتواند کتاب‌هایی را که در انبار دارد به فروش برساند.

وی افزود: نکته مثبتی که در نمایشگاه بیست‌وششم به چشم آمد تمیزی فضای نمایشگاه و غرفه‌ها بود و ماموران به طور مداوم بر شرایط غرفه‌ها و راهروها نظارت داشتند.

«بنفش‌تر از خود با خیابان‌های خاموش» سروده محمدرضا اصلانی، آثار سیامک گلشیری، مجموعه کامل اشعار قیصر امین‌پور، فاضل، حمید مصدق،‌ احمد شاملو، اخوان ثالث و مجموعه اشعار سید علی صالحی با عنوان «عاشقانه‌های بعد از گرگ» از آثار دیگری بودند که خداداد از آن‌ها به عنوان کتاب‌های پرفروش نمایشگاه بیست‌وششم نام برد.

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 اردیبهشت ماه آغاز شد و شنبه، 21 اردیبهشت به پایان رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها