دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
اخشابی: انتشار کتاب‌های ترانه به ترانه‌سرايان جرات می‌دهد

مجید اخشابی، خواننده موسیقی پاپ در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: کتاب‌های حوزه ترانه برای خوانندگان موسیقی ضرورت دارد؛ چرا که به آن‌ها در انتخاب متن و تلفیق با موسیقی کمک بسیاری می‌کند. از سوی دیگر امکان انتشار این آثار سبب می‌شود تا ترانه‌سرایان جرات بیشتری برای ارایه کارهای خود داشته باشند. این در حالی است که متاسفانه ترانه‌سرایان معمولا جسارت چاپ آثارشان را ندارند.-

 اخشابی که در حاشیه بازدید از نمایشگاه در غرفه خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حضور یافت، گفت: نمایشگاه کتاب همیشه جذابیت‌های خاصی دارد. نخستین‌بار هنگامی‌که دانشجو بودم، برای خرید کتاب به نمایشگاه کتاب آمدم و این اوقات همیشه برایم لذتبخش بوده است. امسال نیز نمایشگاه کتاب خوب برگزار شده و جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.

این خواننده موسیقی پاپ درباره جذابیت‌های امسال نمایشگاه کتاب بیان کرد: برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب با صنعت چاپ از نزدیک آشنا شدم و این‌ کار با ابتکار مدیران صنعت چاپ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد که با قرار دادن دستگاه چاپ در بخشی از نمایشگاه کتاب، مخاطبان را با مراحل انتشار یک کتاب از آغاز تا هنگامی‌که در قفسه کتابفروشی‌ها برای فروش قرار می‌گیرد، آشنا می‌کنند.

وی درباره غرفه‌های دیگر نمایشگاه افزود: حدود دو ساعت از زمانی که در نمایشگاه بودم در  غرفه صنعت چاپ سرگرم شدم و فرصت کافی برای دیدار از دیگر غرفه‌ها پیش نیامد.

نویسنده کتاب «نوازندگی در استودیو» درباره استقبال از نمایشگاه کتاب بیان کرد: در مجموع به‌نظر می‌رسد استقبال خوبی از نمایشگاه شده که رضایت‌بخش است. امیدوارم هر سال نمایشگاه کتاب حرفه‌ای‌تر از سال گذشته برگزار شود، همچنین امیدوارم مسوولان فکری برای وضعیت گرانی کاغذ کنند تا محصولات فرهنگی مانند کتاب با بهای پایین و حتی رایگان در اختیار مردم و به‌ویژه دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

اخشابی در پاسخ به این سوال که «انتشار کتاب‌های ترانه در حوزه کتاب‌های شعر  تا چه حد ضرورت دارد و برای خوانندگان موسیقی نیاز است؟» گفت: انتشار کتاب در حوزه ترانه بسیار ارزشمند است و چندین حسن دارد. برخی مواقع ترانه‌ها پیش از انتشار و تلفیق با آهنگ، از راه‌های دیگری منتشر می‌شوند و این مساله سبب می‌شود تا سوژه به‌دست افراد دیگری بیفتد. از سوی دیگر سازوکاری فراهم خواهد شد تا ترانه‌های بیشتری برای آهنگ‌ها به‌ویژه در حوزه موسیقی پاپ منتشر شوند و خواننده بتواند از میان آن‌ها دست به انتخاب بزند.

اخشابی درباره موانعی که سر راه انتشار کتاب‌های ترانه وجود داد، توضیح داد: در حوزه شعر و ترانه، تنها شاهد انتشار غزلیات و کتاب‌هایی با شعرهای دارای سَبک هستیم و متاسفانه ترانه‌سرایان معمولا جسارت چاپ آثارشان را ندارند. در هر حال اگر امکان و فضا برای ترانه‌سازان به‌ویژه افرادی که تازه‌کارند، فراهم شود، انگیزه در آن‌ها تقویت خواهد شد تا علاوه بر حفظ و انتشار قانونی آثارشان، کارهای بهتری نیز ارایه کنند.

این هنرمند جوان درباره حوزه مطالعاتی و کتاب‌هایی که مطالعه می‌کند نیز گفت: حوزه مطالعاتی من به دو بخش دانشگاهی و غیردانشگاهی تقسیم می‌شود. درباره کتاب‌های دانشگاهی با توجه به رشته تحصیلی، کتاب‌های هنر،‌ زیبایی‌شناسی،‌ فلسفه و منطق را مطالعه می‌کنم. حوزه‌های فلسفه و عرفان را نیز به طور مداوم پی‌گیری می‌کنم.

وی درباره حوزه مطالعات فلسفه و حوزه‌های مرتبط با آن نیز توضیح داد: فلسفه علم جامع و گسترده‌ای است و با حوزه‌های دیگر نیز ارتباط دارد اما موضوع‌هایی که درباره آن‌ها مطالعه می‌کنم بیشتر دربرگیرنده مباحث زیبایی‌شناسی از ابعاد گوناگون است و بیشتر در حوزه فلسفه و نقد هنر جای دارد.

اخشابی درباره انتشار کتابی که در دست تالیف دارد، بیان کرد: کتابی درباره هنر تخصصی سنتورنوازی در دست ویرایش دارم که به‌زودی مراحل انتشار آن انجام خواهد شد. این روزها در حال انجام پایان نامه دکترا هستم و  در این رابطه به تدوین و تالیف چند اثر در حوزه مبانی نظری هنر مشغولم.

مجید اخشابی، متولد 27 دی‌ماه 1351 در تهران، دانشجوی مقطع دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر است. وی که کتاب «نوازندگی در استودیو» را در سال 1388 منتشر کرد و موسس شرکت فرهنگی هنری مهرآواهنر است. وی همچنین انتشار نشریه فرهنگی اجتماعی «زیر و بم» را نیز برعهده دارد.

بیست و ششمین نماشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها