سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
کزازی: جشنواره کتاب خلیج فارس باعث ایجاد رقابت علمی می‌شود

مهری کزازی برای پایان‌نامه «تحولات جمعیتی بنادر و جزایر ایرانی خلیج فارس در دوره قاجار» شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه «دومین جشنواره کتاب خلیج فارس» شناخته شد. وی گفت: جشنواره‌هایی مانند جشنواره خلیج‌فارس می‌تواند تشویق‌کننده و باعث بهبود روند پژوهش و ایجاد رقابت علمی در حوزه مطالعات خلیج‌فارس‌شناسی شود.-

شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه «دومین جشنواره کتاب خلیج فارس» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: درباره این جشنواره شنیده بودم اما از چگونگی کار آن اطلاعی نداشتم. چنین جشنواره‌هایی باعث ایجاد انگیزه و پیگیری در حوزه مطالعات خلیج‌فارس برای دیگر پژوهشگران می‌شود و امیدوارم رقابت‌های علمی و نه رقابت‌های کاذب را به ارمغان بیاورد.

مهری کزازی درباره چگونگی ورود به گرایش مطالعات خلیج فارس گفت: گرایش جدیدی در حوزه تاریخ ایجاد شده بود و دغدغه دانستن درباره مهاجرت‌هایی که در دوره‌های مختلف تاریخ در ساحل خلیج فارس صورت گرفت، باعث شد تا برای مطالعه در این حوزه وارد این گرایش شوم.

مولف پایان‌نامه «تحولات جمعیتی بنادر و جزایر ایرانی خلیج فارس در دوره قاجار» بیان کرد: جابه‌جایی جمعیت در ساحل خلیج فارس دایمی بوده و تاثیر بسیاری بر منطقه و مسایل آن داشته است. در دوره‌هایی مانند اشکانی، ساسانی، حمله اعراب و زوال صفویه، مهاجرت‌ها از جنوب خلیج فارس به خط ساحلی ایران بودند اما در اواخر حکومت قاجار این روند نسبت معکوس پیدا می‌کند و بسیاری از ساکنان و تجار ساحل شمالی به سوی بندرهای جنوبی خلیج فارس مهاجرت می‌کنند. این روند به‌ویژه با سختگیری‌های دوره پهلوی مانند کشف حجاب، قانون‌های گمرکی، سربازگیری و مانند آن تشدید شد.

وی افزود: ضعف حکومت مرکزی، دخالت بیگانگان، نبود امنیت اقتصادی و اجتماعی، همچنین مشکلات بندرهای ایران از مشکلاتی به‌شمار می‌روند که دلیل این مهاجرت‌ها بودند. این مهاجرت‌ها تا امروز نیز ادامه دارد و ‌باعث رونق سواحل جنوبی خلیج فارس و کشورهای منطقه شده است.

کزازی با اشاره به مشکلات این رشته توضیح داد: گرایش مطالعات خلیج فارس دوره دکترا ندارد و از سوی دیگر برنامه‌های مربوط به خلیج فارس بدون نظم و غیرمدون انجام می‌شود. در این حوزه استادان به‌ویژه محمدباقر وثوقی زحمت بسیاری کشیده‌اند اما باید سرانجامی برای این رشته در نظر گرفته شود.

مهری کزازی، متولد 4 بهمن‌ماه 1362، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد گرایش مطالعات خلیج فارس با راهنمایی فرج‌الله احمدی و محمدباقر وثوقی از دانشگاه تهران است. وی مقاله‌هایی در «دانشنامه خلیج فارس»، «فصلنامه اسناد بهارستان» و «کتاب‌ماه تاریخ و جغرافیا» منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها