یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
حضرت فاطمه(س) شهید راه ولایت است

مولف و گردآورنده کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» بیان کرد: این بانوی بزرگوار با ایستادگی مقابل دشمنان علی(ع) و رسیدن به مرز شهادت، دفاع از حریم ولایت حضرت علی(ع) را به خوبی به نمایش گذاشتند؛ طوری که می‌توان از ایشان به عنوان شهید راه ولایت یاد کرد.-

 محمدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این‌که اکنون در شهادت این بزرگوار شکی نیست، عنوان کرد: در زمان‌های گذشته به دلیل تحقیق‌ها و پژوهش‌های محدود، برخی معتقد بودند که حضرت زهرا(س) وفات یافته‌اند اما در این کتاب به کمک منابع اهل سنت هم شهادت ایشان را اثبات کرده‌ام.

انصاری گفت: محتوای کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» با چینش زمان‌بندی روایات، تنها با بیانی داستان‌گونه به گزارش لحظه به لحظه از شهادت فاطمه(س) به دور از تحلیل و اظهار نظر پرداخته است.

وی ادامه داد: مخاطب با خواندن این نوشتار در می‌یابد که حضرت فاطمه(س) با چه ضربات و وسیله‌ای از سوی چه کسانی جراحت یافتند و هنگام مصدومیت چه حالی داشته‌اند و چه بر سر ایشان آمد. همچنین در بخشی از این کتاب درباره جراحاتی که تا هنگام شهادت و دفن این بانوی بزرگ اسلام همراه ایشان بود، مطالبی ارایه شده است.

نویسنده کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س)» در پاسخ به این سوال که «آیا در این نوشتار درباره تلاش ام‌ابی‌ها(س) در دفاع از حریم ولایت حضرت علی(ع) سخن به میان آمده است؟» گفت: در این کتاب آورده‌ام که در تلاش برای گرفتن بیعت اجباری از امام علی(ع) به خانه ایشان حمله کردند. این در حالی است که حضرت فاطمه(س) از رویارویی امیرالمومنین(ع) با دشمنان جلوگیری کردند. این بانوی بزرگوار با ایستادگی مقابل دشمنان علی(ع) و رسیدن به مرز شهادت، دفاع از حریم ولایت حضرت علی(ع) را به خوبی به نمایش گذاشتند؛ طوری که می‌توان از ایشان به عنوان شهید راه ولایت یاد کرد.

این پژوهشگر دینی همچنین درباره نقش تربیتی حضرت زهرا(س) بیان کرد: در این اثر درباره نقش تربیتی زهرا(س) در واپسین روزهای زندگی ایشان اشاره شده است و این که حضرت(س) با تحمل درد جراحات و صدمات، چگونه با فرزندانش رفتار و به کارهای خانه رسیدگی می‌کردند. همچنین بخشی از کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» درباره حضرات حسنین(ع)، زینب(س) و ام‌کلثوم(س) هنگام غسل و دفن مادرشان و مقوله محبت به خانواده است.

انصاری در پاسخ به این سوال که «در این نوشتار چه سیمایی از فضایل و شمایل فاطمه(س) برای مخاطبان ترسیم شده است؟» اظهار کرد: در کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» به غربت شهر مدینه و بد رفتاری‌های اهالی آن در اجازه ندادن به گریه کردن در غم فقدان پدر به سیدةالنساء(س) اشاره شده است و مخاطب در این اثر بخشی از احوالات و احساسات حضرت زهرا(س) را درک می‌کند. از یک سو، ضربات متعددی چون سیلی، لگد و تازیانه و از سوی دیگر، غم فقدان پیامبر اعظم(ص) سبب شد تا حضرت صدیقه کبری(س) در سن 18 سالگی از جنبه ظاهری بسیار رنجور بشوند و به شهادت برسند، به گونه‌ای که از جای میخ در سینه یگانه دختر پیامبر هنگام غسل و دفن خون جاری بوده است.

پژوهشگر حوزه دین درباره نگارش کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» گفت: این نوشتار با زحمت فراوان به عنوان کامل‌ترین صورت از شیوه زندگی و اخلاق حضرت فاطمه(س) تدوین، تنظیم و منتشر شده است. با توجه به قرار گرفتن در ایام سوگواری ایشان(س) به نظر می‌رسد مداحان و کسانی که بر فراز منبرها و بلندگوها ذکر مصایب وی را می‌خوانند، باید چنین آثاری را مطالعه کنند تا مصایب به شکل اکمل و با بیان ریزه‌کاری‌ها بیان شوند.

وی با بیان این‌که این ریزه‌کاری‌ها علاوه بر جذب مخاطب، به اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تر نیز می‌انجامد که ثمرات عملی آن در میان عموم و جامعه نمایان خواهد شد، افزود: در کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا(س)» واقعه تاریخی شهادت زهرا(س) در قالب داستان آورده شده است و خواننده با خواندن داستان، خودش نتیجه‌گیری می‌کند.

کارشناس حوزه کتاب‌شناسی حضرت زهرا(س) در پاسخ به این سوال که «مکتوبات با محور زندگینامه حضرت فاطمه(س) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چه میزان رشد داشته‌اند؟» عنوان کرد: آماری که از آثار منتشر شده در حوزه زندگینامه حضرت زهرا(س) در دست است، نشان می‌دهد که این نوشتارها رشد صد درصدی داشته‌اند. اکنون آثاری علمی و پرمحتوا از سوی محققان و مولفان منتشر می‌شوند. البته این موضوع به این معنا نیست که کار در این حوزه به خط آخر رسیده باشد، زیرا همواره فرصت برای نگارش آثار اساسی، علمی و مستند برای مولفان این حوزه فراهم است. در عین حال، مولفان برای نگارش کتاب باید از موازی‌کاری پرهیز کنند.

وی یادآور شد: به نظر من، در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان جای خالی مکتوبات با موضوع حضرت فاطمه زهرا(س) به چشم می‌خورد و مولفان این حوزه در قدم‌های نخست قرار دارند. 

وی درباره مجموعه شش جلدی ادبی که از جمله آن‌ها می‌توان به «طلوع فاطمی»، «پیوند فاطمی»، «شهید فاطمی»، «فدک فاطمی» و «غروب فاطمی» اشاره کرد، توضیح داد: مطالب این مجموعه شش جلدی مراحل مختلف زندگی حضرت صدیقه(س) مانند زمان ولادت، هنگام ازدواج، موضع فدک، شهادت محسن(ع) و لحظه شهادت بانوی گرامی اسلام را با زبانی ادبی و احساسی به شیوه گزارش لحظه به لحظه به مخاطبان عرضه می‌کند.

این نوسنده قمی در پایان در پاسخ به این سوال که «پیام حضرت زهرا(س) به انسان هزاره سوم چیست؟» بیان کرد: ائمه(ع) در اوج فضایل و خوبی‌ها قرار دارند و انسان هزاره سوم از راه و رسم زندگی آنان باید دریابد که کثرت، تنوع و پیشرفت ابزار‌ها باعث ترقی انسان نمی‌شوند، زیرا تا انسان رنگ خدایی نگیرد، پیشرفت نمی‌کند.

کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا (س)» را انتشارات دلیل‌ما قم با شمارگان ۳۰ هزار نسخه و ۱۱۲ صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

25 فروردین مصادف با 3 جمادی‌الثانی، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط