سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
استانداردسازی کتابخانه‌های سازمان شهرداری تهران از اولویت‌هاست

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تعدد کتابخانه‌های عمومی را که زیر نظر نهادهای مختلف فعالیت دارند مفيد ارزیابی کرد و گفت: این فعالیت به واسطه موازی‌کاری و نبود زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های متمرکز با مشکلاتی مواجه است. همچنین افزون بر استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی شهر باید به جذب مخاطبان و تامین خواسته‌های آن‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.-

محمد دکامئی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که این مرکز 79 کتابخانه در مناطق 22 گانه شهر تهران دارد که می‌کوشند نیازهای مطالعاتی 119 هزار عضو خود را تامین کنند، اظهار کرد: در این کتابخانه‌ها یک میلیون و 480 هزار عنوان کتاب جای دارند. از این میان و طبق روال اغلب کتابخانه‌های عمومی دنیا اقبال مخاطبان به کتاب‌های حوزه ادبیات و رمان با 51 درصد بیشترین حجم امانت و پس از آن موضوعات علوم عملی، مذهبی، تاریخ و جغرافیا بیشترین استفاده را داشته‌اند.

وی تجهیز و توسعه کتابخانه‌های تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را از جمله برنامه‌های این مرکز برای سال 92 ذکر کرد.
مدیر امور کتاب و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کتابخانه‌های عمومی را پایگاهی جامع و دایمی برای عامه مردم دانست و گفت: با توجه به تعدد نهادها و سازمان‌های متولی کتابخانه که از جهتی مثبت و خوب است اما با برخی مشکلات نظیر موازی‌کاری و پراکندگی‌هایی در حوزه تصمیم‌گیری‌های کتابخانه‌ای مواجه‌ایم. این امر موجب می‌شود نتوانیم آمار دقیقی در این حوزه به دست آوریم و به دلیل آن که تمامی این کتابخانه‌ها متولی خاص ندارند امکان تصمیم‌گیری‌های متمرکز و سازماندهی شده نیز وجود ندارد.

دکامئی با اشاره به این که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی در این حوزه در حال انجام است، عنوان کرد: متاسفانه تا زمانی که این تصمیمات به مرحله اجرا در نیایند، وضعیت مناسبی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

این مدیر کتابخانه‌های شهری یکی دیگر از آسیب‌های کتابخانه‌های زیر مجموعه این نهاد را کمبود بودجه دانست که اکنون گریبانگیر سایر کتابخانه‌های عمومی کشور شده است و توضیح داد: باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی و کمبود بودجه با مشکلاتی در حوزه تجهیز کتابخانه‌ها، منابع مطالعاتی و حتی نیروهای متخصص مواجهيم. این مسایل موجب می‌شوند نتوانیم به خوبی آن‌چه را که شایسته کتابخانه‌ها و مخاطبان است به انجام برسانیم. 

وی فاصله گرفتن از استانداردهای کتابخانه‌ای و ناتوانی در برآورده ساختن نیازهای مطالعاتی مراجعان کتابخانه‌ها را از عوامل کتابخانه‌گریزی یاد کرد که نیازمند سیاستگذاری صحیح و همه‌ جانبه در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه راه‌کارهایی را برای توسعه کتابخانه‌های این مرکز و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارایه می‌کند، پیشنهاد داد: چنان‌چه بتوانیم در بحث تصمیم‌گیری و سیاستگذاری به نوعی واقع‌بینانه‌تر عمل کنیم و اطلاعات و منابعی را که مخاطبان می‌خواهند ـ نه چیزی که ما برای آن‌ها می‌خواهیم ـ تامین کنیم و نیز سازمان‌های متولی به نوعی به یک همفکری و مشارکت برسند، بسیاری از مشکلات کتابخانه‌های عمومی حل می‌شوند.

دکامئی افزود: در استان تهران بیش از 550 کتابخانه عمومی وجود دارد که توسط پنج سازمان و نهاد مختلف اداره می‌شوند. در حالی که سهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که متولی اصلی کتابخانه‌های عمومی است در پایتخت تقریبا 20 درصد است و می‌توان گفت کمترین سهم ممکن در شهر تهران به عهده این نهاد است از این رو باید سازمان‌های متولی به یک جمع‌بندی برسند. رسیدگی صحیح به امور تمامی این کتابخانه‌ها نیازمند قاطعیت و پشتیبانی مدیران ارشد کشوری است و خدمات کتابخانه‌ای با توجه به رسالت آن، فعالیت‌هایی هزینه‌بر هستند. تمرکز و مدیریت در برنامه‌ریزی‌های هر سازمان می‌تواند موجبات بازگشت این سرمایه‌گذاری فرهنگی را در درازمدت فراهم کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در راستای شادسازی محیط کتابخانه‌های شهری و همسوسازی آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی در حوزه کتابخانه‌های تحت پوشش شهرداری تهران چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: در زمینه استانداردسازی کتابخانه‌های تحت پوشش این سازمان و ایجاد فضای مناسب برای ارتقای انگیزه مطالعاتی مخاطبان به صورت آزمایشی تغییراتی را در چند کتابخانه در دست بررسی داریم اما توسعه این طرح و ایجاد تغییرات در راستای معماری کتابخانه‌ها، رنگ‌آمیزی، آرایش فیزیکی فضای کتابخانه‌ای و عملیاتی هزینه‌بر و نیازمند تامین مالی فراوان است.

دکامئی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کتابخانه‌های عمومی تهران و حتی کشور در فضاهایی راه‌اندازی شده‌اند که به صورت وقفی یا اهدایی ایجاد شده‌اند. ساختمان‌هایی که برای کار دیگری ساخته شده‌اند و به کتابخانه اختصاص می‌یابد. این اقدام موجب شده است اغلب کتابخانه‌ها در فضاهای غیر استاندارد احداث شوند و شرایط لازم و کافی برای مطالعه، ترغیب کودکان به کتابخوانی و جذب مخاطب را به طور کامل نداشته باشند.

مدیر امور کتاب و کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت طراحی ساختمان کتابخانه‌های شهری بر اساس اصول و معماری استاندارد کتابخانه‌ای گفت: در این زمینه مباحث کارشناسی گوناگونی وجود دارد که اجرایی شدن و به واقعیت پیوستن این نظرات، نیازمند حمایت‌های مالی و اختصاص بودجه برای توسعه این امور است.

وی با بیان این که شاید کمتر از 20 درصد کتابخانه‌های شهری تهران دارای شرایط مطلوب و نزدیک به استاندارد کتابخانه‌ای باشند، اظهار کرد: البته این امر درباره کتابخانه‌های عمومی صدق می‌کند و کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی به واسطه آن که به پشتوانه سازمان یا نهاد خاصی راه‌اندازی می‌شوند، احتمالا در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند.

دکامئی در پایان بیان کرد: امیدوارم همت مضاعف، کار اساسی و تصمیم‌گیری‌های جدی در بحث گسترش کتاب و کتابخوانی از سوی مدیران ارشد سازمان‌ها موجبات استانداردسازی کتابخانه‌های شهری را فراهم کند تا از حوزه کارشناسی به حوزه اجرایی کردن و عملیاتی سازی طرح‌ها نزدیکتر شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها