سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
فهرست‌نويسی پيش از انتشار كتاب، تخصصی شود

عاطفه عطرچي، كارشناس سابق بخش فهرست‌نويسي كتابخانه ملي می‌گوید فهرست‌نويسي پيش از انتشار كتاب با توجه به اهميت تعيين عنوان و درجه‌بندي موضوع كتاب، بهتر است با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي براي هر گروه از كتاب‌ها انجام شود.-

عاطفه عطرچی، رييس سابق بخش فهرست‌نويسي كتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بیان کرد: كتاب‌هاي مختلف در كتابخانه ملي به صورت گروهي فهرست‌نويسي مي‌شوند اما بهتر است فهرست‌نويسي بر اساس موضوع‌هاي متفاوت كتاب‌ها در كارگروه‌هاي ويژه و بر اساس تخصص افراد تفكيك شود. 

وي که سابقه 17 ساله در بخش  فهرست‌نويسي كتابخانه ملي دارد عنوان كرد: فهرست‌نويسي، ركن اساسي در انتخاب موضوع و تعيين مشخصات كتاب است كه با ذكر كتابشناسي ملي در صفحه دوم كتاب درج مي‌شود.

 وي با اشاره به این که عضو نخستين تيم فهرست‌نويسي در كتابخانه ملي بوده و فهرست‌نويسي پيش از انتشار كتاب را نخستین بار در این مرکز انجام داده‌اند، گفت: نخستين بار در سال 1373 فهرست‌نويسي در كتابخانه ملي ايران انجام شد و سال 75 جنبه عمومي پيدا كرد.

مدير انتشارات تاليا با اشاره به خدمت 30 ساله در كتابخانه ملي ايران ادامه داد: فهرست‌نويسي پيش از انتشار(فيپا) نخستين بار در سال 73 به صورت آزمايشي در كتابخانه ملي ايران از سوي يك تيم چهار‌نفره انجام شد.

عطر‌چي با تاكيد بر فهرست‌نويسي دقيق از كتاب‌هاي ارسالي به كتابخانه ملي در مرحله پيش از چاپ گفت: كتاب‌ها بايد با نگاه تخصصي، پيش از چاپ، فهرست‌نويسي دقيق شوند تا موضوع، درجه‌بندي و رده درست را دريافت كنند و عامل گمراهي مردم به دليل اطلاعات نادرست نشوند و همچنين باید كتاب‌ها در كتابخانه‌ها با مشخصات عنوان، موضوع و نام مولف تعيين‌شده، در جايگاه مناسب خود قرار بگيرند.

وي با اشاره به رده‌بندي «ديويي» و «ال سي» كه به ترتيب در كتابخانه‌هاي كوچك و بزرگ استفاده مي‌شود، عنوان كرد: اين رده‌بندي باعث مي‌شود كتاب در كتابخانه‌ها در كنار آثار هم موضوع خود قرار بگيرند و اكنون تمام كتاب‌‌ها پيش از انتشار وارد كتابخانه ملي مي‌شوند و پس از فهرست‌نويسي براي دریافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي می‌روند.

عطر‌چي كه مدرك كارشناسي زبان انگليسي دارد، با اشاره به كمبود كتابداران علمي و فني در كشور گفت: فهرست‌نويسي نياز به وسواس فكري و دقت بسيار دارد و فهرست‌نويسان با تشكيل  كارگروه‌هاي تخصصي در اين حوزه، مي‌توانند كتاب‌هاي حوزه‌هاي مختلف را براساس مهارت فني لازم و تحصيلات مرتبط و همچنين آشنايي با حوزه كتاب چاپ شده در هر گروه، فهرست‌نويسي دقيق كنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    سلام اکنون موضوع کتابها حتی کتابهای ساده غلط موضوع داده میشود فهرست نویس میبایست علاقه ودقت بیشتری را در نظر بگیرد
    • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
      دقیقا به همین صورت است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها