یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
آزاده حيدری: دوره‌‌های آموزشی كتابداری، هدفدار شوند

آزاده حيدري، دكتراي علوم كتابداري و اطلاع‌رساني پيشنهاد كرد: بودجه مشخص از سوي مسوولان فرهنگي كشور براي آموزش حين خدمت كتابداران تعريف شود تا فعاليت‌هاي علمي كتابداران و دوره‌‌هاي آموزشي تخصصي كتابداري، هدفدار شوند.-

حيدري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين‌كه فعاليت‌هاي علمي كتابداران بايد داراي برنامه‌ريزي مشخص باشند، درباره راهكار‌هاي افزايش سرانه مطالعه و نقش كتابداران در اين حوزه اظهار كرد: توجه به فعاليت‌‌هاي علمي كتابداران و برنامه‌ريزي مشخص براي ارتقاي دانش آنان باعث مي‌شود تعداد مقاله‌هاي پذيرفته شده كتابداران ايراني در سطح همايش‌هاي تخصصي دنيا افزايش یابد. 

 وي ادامه داد: تقويت كتابداران از نظر بنيه علمي با ايجاد انگيزه و تسهيل امور شغلي آنان در كنار ارتقای ساختاري كتابخانه‌‌ها و توجه به تجهيز و آماده‌سازي امكانات براي استفاده محققان و پژوهشگران مي‌تواند سرانه مطالعه را نيز تقويت كند.

وي كه داراي دكتراي علوم كتابداري و اطلاع‌رساني ديروز و علم اطلاعات و دانش‌شناسي امروز است، اظهار كرد: به عنوان مثال كنفرانس «ايفلا» (نشست يا همايش علمي ويژه كتابداران كه هر سال در كشورهاي خارجي برگزار مي‌شود) و پژوهشگران حوزه كتابداراي با پذيرفتن مقاله‌هاي خود وارد آن مي‌شوند، با افزايش اين فعاليت‌هاي علمي و برنامه‌ريزي براي حضور آنان در اين مجامع، افزايش مي‌يابد.

حيدري با تاكيد بر نقش واحد فراهم‌آوري كتاب در كتابخانه‌ها و استفاده از كتابداران متبحر در اين حوزه گفت: اين بخش از طريق نيازسنجي از سوي كاربران، استفاده از بروشور‌‌ها و كاتالوگ‌هاي ناشران و كارگزاران كتاب و مشاوره با متخصصان اين حوزه به تهيه و خريد كتاب‌هاي موردنياز كتابخانه مي‌پردازند كه نقش مهمي در دسترسي مخاطبان عمومي و تخصصي به كتاب دارد. 

وي ادامه داد: کارشناسان بخش فراهم‌آوری هر کتابخانه، با بهره‌گيري از كتابداران متخصص و مطلع از آخرین وضعيت چاپ و نشر كتاب‌‌ها و توجه به نياز اصلی مي‌تواند بهترين كتاب‌‌ها را از نظر علمي و محتوايي وارد كتابخانه‌ها كنند.

كارشناس كتابداري كتابخانه شماره دو مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر توجه به كيفيت كتاب‌هاي درخواستي و خريداري شده براي كتابخانه‌ها گفت: نبايد قیمت ریالی ملاك تهيه كتاب براي كتابخانه‌ها باشد، بلكه كتابدار باید با شناخت مجموعه خود و نگاه واقع‌بینانه، كتاب‌هاي مناسب براي همه اقشار و سنين مختلف را فراهم ‌كند.

حيدري با اشاره به فرهنگسازي براي توسعه كتابداري تخصصي در جامعه گفت: كتابداري بايد از بنيان در مدارس تقويت شود و دانش‌آموزان از مرحله نخست تحصيل با اين حوزه آشنا شوند تا در مرحله دانشگاه، داشتن يك كارت عضويت كتابخانه ـ كه ممكن است در طول سال نیز از آن استفاده نكنند ـ افتخار محسوب نشود!

وي ادامه داد: كتابداران بايد با اخلاق حرفه‌اي و داشتن اطلاعات به‌روز، زمينه آشنایی مراجعان با کتاب‌ها را فراهم كنند تا كتابخانه‌ها محل ارجاع‌هاي بعدي قرار بگيرند و اين امر با ديده شدن كتابداران، تشويق آنان و اهميت دادن به تخصص آن‌‌ها صورت مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها