یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
بی‌طرفان: به رسمیت شناختن صنعت چاپ ضروري است

محمد بی‌طرفان، کارشناس صنعت چاپ کشور گفت: 200 سالگی صنعت چاپ کشور و ورود به سده سوم آن به‌یقین به‌عنوان نقطه عطف تاریخی و تحول‌آفرین برای صنعت استراتژیک چاپ و نشر کشور محسوب می‌شود و به ‌رسمیت‌شناختن صنعت چاپ و نشر کشور به‌عنوان یک صنعت استراتژیک اقتصادی ضرورت انکار‌ناپذیر است.-

بی‌طرفان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: برخی اسناد، آثار و اخبار تاریخی حکایت از ورود و پایه‌گذاری حرفه‌ای به نام «چـاپ» از حدود 200 سال پیش به ایران دارد. سال جاری سالی است که با 200 سالگی صنعت چاپ کشور و ورود به سده سوم آن توام شده و با توجه به جایگاه حقیقی صنعت چاپ و نشر و در سالی که توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، به رسمیت شناختن صنعت چاپ و نشر کشور ضرورت دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که ضرورت به رسمیت شناختن صنعت چاپ و نشر در چیست؟ گفت: به رسمیت شناختن این صنعت و در نتیجه مهیا کردن زیرساخت‌های لازم و اختصاص منابع مورد نیاز صنعت چاپ و نشر نه‌تنها بر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این صنعت استراتژیک می‌افزاید بلکه به الگوی رشد متوازن، درازمدت، پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی همچنین به این سوال که برگزاری جشن دویستمین سالگرد ورود صنعت چاپ به ایران تا چه اندازه توانست در به رسمیت شناختن این صنعت در کشور نقش داشته باشد، اظهار کرد: ما با استفاده صحیح و هوشمندانه از این فرصت‌ها می‌توانیم علاوه‌ بر معرفی توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل صنعت چاپ و نشر به دولتمردان که یکی از حلقه‌های مفقوده اساسی این صنعت‌اند، نسبت به ارایه راهبردها، راهکارها، استراتژی‌ها، خلأها و مطالبات عملی و مبتنی ‌بر اصول کارشناسی اقدام کنیم.

پایه‌گذار انجمن علمی در حال تاسیس علوم و فناوری چاپ ایران با اشاره به تاریخچه حضور چاپ و نشر در ایران عنوان کرد: در ابتدای حضور چاپ، صاحبان چاپخانه‌ها خود متولی و دست‌اندرکار نشر، حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و پروسه‌های به اصطلاح امروزی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ بودند. همچنین همه امور در زیرمجموعه چاپ اداره می‌شد و در یک کارگاه و زیر یک سقف انجام می‌گرفت. 

بی‌طرفان در ادامه سخنانش گفت: در گذر زمان حرفه چاپ و نشر با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های مختلف به‌ویژه اتوماسیون صنعتی، حوزه فعالیت و نفوذ خود را از حوزه صرفا فرهنگی و نشر به سمت تمامی عرصه‌ها گسترش داد و علاوه ‌بر چاپ و ‌‌نشر با بهره‌گیری از انواع چاپ مانند بسته‌بندی، تبلیغاتی، تجاری و اداری، رول و مطبوعاتی، لیبل، سیلک، دیجیتال و لارج‌فرمت در تمامی صنایع و بخش‌ها حضوری تاثیرگذار و انکارناپذیر از خود بر جای گذاشت و اکنون با تغییر ماهیت، از یک حرفه به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده است. 

این کارشناس صنعت چاپ کشور توضیح داد: یکی از اولویت‌هایی که در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها تاثیر غیر‌قابل‌انکاری دارد، شناسایی و یافتن بخش‌های اقتصادی پیشرو در هر کشور است تا مسوولان امر بتوانند با فراهم‌ کردن زیرساخت‌های مورد نیاز و اختصاص منابع لازم به آن بخش، به اهداف توسعه‌ای و اقتصادی برسند. 

بی‌طرفان در ادامه سخنانش اظهار کرد: کارشناسان خبره صنعتی و اقتصادی صنعت استراتژیک چاپ را لوکوموتیو رشد بخش بازاریابی، فروش، معرفی و تبلیغ و بسته‌بندی تولیدات ملی کشور تلقی می‌کنند و به تاثیرگذاری این صنعت بر افزایش تولید ملی، اشتغال‌زایی پایدار و توسعه همه‌جانبه تاکید دارند. 

پایه‌گذار انجمن علمی در حال تاسیس علوم و فناوری چاپ ایران در پاسخ به این سوال که توسعه صنعت استراتژیک چاپ و نشر چه تاثیری در توسعه همه جانبه جامعه دارد، گفت: به‌یقین توسعه صنعت استراتژیک چاپ و نشر تاثیرات بسیار مثبت، مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه سایر بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، صنایع‌دستی، صادرات غیرنفتی و اقتصاد بدون نفت خواهد گذاشت که با تحقق این مهم، گامی بلند و استوار برای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی برداشته‌ایم. 

بی‌طرفان توضیح داد: صنعت چاپ و نشر کشور حایز بسیاری از شاخصه‌های یک صنعت استراتژیک اقتصادی است و می‌توان آن را در زمره بخش‌های اقتصادی پیشرو قرار داد. همچنین می‌طلبد که نسبت به جایگاه و نگاه به صنعت چاپ و نشر بازنگری و مهندسی مجدد صورت پذیرد.

این کارشناس صنعت چاپ کشور درباره دغدغه‌های صنعت چاپ و نشر گفت: صنعت استراتژیک چاپ و نشر صنعتی است که متاسفانه هم توسط متولی آن مورد غفلت واقع شده و هم بسیاری از دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیرندگان نسبت به آن شناختی ندارند و یا گام‌های عملی و غیر‌شعاری برای این صنعت بر‌نداشته‌اند. 

بی‌طرفان با اشاره به مسوولان کشور عنوان کرد: اگر به توسعه اقتصادی به‌طور عملی می‌اندیشیم، صنعت چاپ یکی از زیرساخت‌های آن‌ است. اگر توسعه صنعتی و کشاورزی را مدنظر داریم، صنعت چاپ جزو لاینفک آن است، اگر توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود، صنعت چاپ لازمه آن است. اگر توسعه صادرات غیرنفتی، صنایع‌دستی و توریسم، محصولات کشاورزی و حتی محصولات پتروشیمی لازمه پیشرفت کشورند، صنعت چاپ از واقعیات انکار‌ناپذیر آن است. 

وی در پایان سخنانش از مسوولان کشوری خواست تا با هدف اعتلای هرچه بیشتر کشور و تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نسبت به احیای جایگاه حقیقی صنعت چاپ و نشر و در چارچوب یک صنعت استراتژیک اقتصادی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط