یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۷
نصيريان: از كودكي تا امروز، ذره‌اي از علاقه‌ام به كتاب كم نشده است

«علي نصيريان» هنرمند پيشكسوت كشورمان در آستانه ورود به سن هفتاد و سه سالگي، تجربه‌ پنج‌ دهه‌ تلاش‌ بي‌دريغ‌ و كم‌نظير را در اعتلاي‌ هنر نمايش‌ به‌ همراه‌ دارد. وي درخصوص علاقه‌اش به كتاب و كتابخواني به «ايبنا» مي‌گويد: از كودكي به كتاب‌هاي قصه، شعر و ادبيات علاقه خاصي داشتم و اين علاقه به مطالعه تا به امروز هم ادامه داشته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «علي نصيريان» هنرمند پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون 15 بهمن ماه سال 1313 در تهران متولد شد. وي فعاليت هنري خود را سال 1331 با بازي در تئاتر «جامعه باربد» آغاز كرد. نمايش‌هاي «بلبل سرگشته»،‌ «امير ارسلان»، «بنگاه تئاترال»،‌ «بازرس» و «آگهي ازدواج» از جمله آثاري است كه با حضور اين هنرمند به روي صحنه رفته اند. 

گذشته‌ از حضور بي‌وقفه‌ و مستمر «علي‌ نصيريان»‌ در فضاي‌ هنري‌ كشور، بازي‌ در نقش‌هايي‌ ماندگار در تئاتر، سينما و تلويزيون‌، توجه‌ ويژه‌ و به جا به‌ اشكال‌ مختلف‌ نمايش‌ سنتي‌ ايراني‌، از جمله‌ تعزيه‌، سياه ‌بازي‌، پرده‌خواني‌، نقالي‌، معركه‌گيري‌ و استفاده‌ خلاقانه‌ از آنها در تئاتر نوپاي‌ آن‌ زمان‌ ايران‌، توجه‌ به‌ زبان‌ مردم‌ و تلاش‌ براي‌ خلق‌ هنري‌ كه‌ بتواند با پيكره‌ اصلي‌ جامعه‌ ارتباط‌ برقرار كند، باعث شده كه‌ آثار او از عمق‌ هنري‌ و انديشه‌اي‌ خاص‌ كه‌ از او انتظار مي‌رود، برخوردار باشد.

همچنين دريافت جايزه نخست مسابقه نمايشنامه نويسي براي نمايش « بلبل سرگشته» در سال 1335، حضور وي در عرصه سينما با ايفاي نقش در فيلم اقتباسي «گاو» به كارگرداني «داريوش مهرجويي»‌ و معرفي اين هنرمند پيشكسوت در سال 1380 به عنوان «چهره اي ماندگار» در رشته بازيگري تئاتر و سينما نشان دهنده آن است كه «علي نصيريان» علاقه بسيار زيادي به كتاب، ادبيات و ايفاي نقش در آثار اقتباسي و پر محتوا دارد.

«علي نصيريان» در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در خصوص علاقه اش به كتاب و مطالعه آثار ادبي مي گويد: از همان دوران كودكي به شعر، قصه، تحقيق و نگارش علاقه مند بودم و از مطالعه لذت مي بردم و زماني هم كه وارد حوزه تئاتر شدم مطالعه متون نمايشي برايم بسيار جذاب و لذت بخش بود.

وي افزود: علاقه به مطالعه از بچگي تاكنون با من همراه بوده است، به طوري كه تمام آثار مكتوبي را كه مطالعه كرده‌ام در كتابخانه شخصي خود آرشيو كرده و به خوبي از آنها مراقبت مي كنم.

نصيريان در توضيح مطلب فوق خاطرنشان كرد: كتابخانه شخصي و كتاب هايم را بسيار دوست دارم و با وجود اينكه جاي زيادي را اشغال مي‌كند و منزل جديد ما نيز نسبت به ساختمان قبلي كوچك تر است، اما همه كتاب ها را مثل روز اول حفظ كرده و راضي به فروش هيچ كدام از آنها نيستم.

حضور مستمر و تاثير گذار اين هنرمند پيشكسوت كشورمان در عرصه هاي مختلف هنر باعث خلق آثار ماندگاري شده است كه از آن جمله مي‌توان به فيلم هاي گاو، آقاي هالو، پستچي، ستارخان، دايره مينا، مهرگياه، آفتاب نشين‌ها، فصل خون، جايزه، كمال الملك، جاده‌هاي سرد، كفش‌هاي ميرزا نوروز، دزد و نويسنده، شيرسنگي، ناخدا خورشيد، روز باشكوه، پول خارجي، برج مينو، بوي پيراهن يوسف، شاه خاموش، ديوانه‌اي از قفس پريد و جزيره آهني و سريال‌هاي سربه‌داران، هزار دستان، صندوقچه اسرار، همسايه‌ها و روزهاي به ياد ماندني اشاره كرد. 

چندي پيش نيز كتابي‌ از طرف‌ فرهنگستان‌ هنر تحت‌ عنوان‌ «زندگي‌ و آثار علي‌ نصيريان» چاپ و منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط