دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
سیامک گلشیری: ترس کتاب‌های ترسناک ماندگار نیست

سیامک گلشیری از نويسندگان ژانر ادبیات ترسناک نوجوان در ایران، معتقد است ترسی که کتاب‌های ترسناک منتقل می کنند ترسی ماندگار برای کودکان نیستند.-

 گلشیری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: ترسی که کتاب‌های ترسناک ممکن است به بچه‌ها منتقل کنند ترس ماندگاری نیست، این ترس با خواندن کتاب به وجود می‌آید و به سرعت هم از بین می‌رود.
 
وی ادامه داد: ممکن است کتابی در ژانر حادثه‌ای باشد و همان اتفاق مندرج شده در کتاب برای کودک و نوجوان رخ دهد اما معتقدم این ترس مقطعی است و در طولانی‌ مدت تاثیر ماندگاری ندارد.
 
این نویسنده و مترجم که آثاری را در حوزه‌ ادبیات نوجوان و ژانر وحشت منتشر کرده است افزود: در تمام دنیا فروش کتاب‌های ترسناک زیاد است، البته در جریان نیستم این امردر ایران از باقی جاها بیشتراست یا به همان اندازه است، اما در هر حال معتقدم دلیل آن قصه‌های قوی‌ای است که در این نوع ژانر وجود دارد و در عین حال این را هم باید در نظر گرفت که بعضی آثار و شخصیت‌ها هستند که تنها متعلق به یک کشور خاص نیستند و در تمام دنیا طرفدار پیدا می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که برای این ژانر اهمیت قایل است گفت: این ژانرلذت ترس را به خواننده می‌دهد و این به خاطر نوع قصه است چراکه ‌می‌تواند مخاطب را جذب کرده و کشش داشته باشد و در عین حال نباید این را نادیده گرفت که در این نوع داستان‌ها نویسنده خیلی روی قصه و اتفاقاتی که می‌افتد کار می‌کند.
 
وی در رابطه با ویژگی‌های ژانر وحشت اضافه کرد: باید عوامل بسیاری دست به دست هم بدهند تا وحشت را به‌وجود بیاورند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های داستان ترسناک شخصیت‌های آن‌ها هستند. معمولا ما در این نوع داستان‌ها با  شخصیت قربانی یا قربانیان و شخصیت یا شخصیت‌هایی که به دنبال گرفتن قربانی هستند مواجه می شویم.
 
گلشیری با بیان این‌که کتاب‌های ترسناک کودک و نوجوان با هم فرق دارند ادامه داد: کتاب‌های ترسناک نوجوانان حتی گاهی به درد بزرگسالان می‌خورند اما کتاب‌های ترسناک کودکان مختص خودشان است.
 
وی در رابطه با تاثیر ادبیات غرب روی ژانر ترسناک ادبیات کودک و نوجوان در ایران بیان کرد: ژانر ترسناک ژانری نیست که در ایران قدمت داشته باشد، ما در ایران خودمان ادبیات خاص ترسناک نداریم، البته کتاب‌های کلاسیکی هستند که در سبک‌های مشابه نوشته شده‌اند ولی به طور مشخص چنین چیزی در کشورمان وجود ندارد.
 
این نویسنده ادامه داد: امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که همه چیز بر همه چیز تاثیر می‌گذارد، حتی کتاب‌هایی که در کشورهای دیگر منتشر می‌شوند روی ادبیات ما تاثیر می‌گذارند.به همین دلیل نمی‌توان بدون در نظر گرفتن تمام مسایل کاری را انجام داد.
 
وی افزود: به طور مثال در مورد خودم می‌گویم، من نمی‌توانم کتابی در مورد خون‌آشام‌ها بنویسم بدون این‌که فیلم «گرگ و میش» را دیده باشم. به هر حال هر چیز تاثیر خودش را می‌گذارد و به همین دلیل باید در معرض همه چیز قرار داشت.
 
گلشیری ادامه داد: امروزه ادبیات جهانی است و می‌شود از همه چیز برایش وام گرفت اما در نهایت نویسنده اثر خودش را به وجود می‌آورد، و این اثر اثری می شود که مختص سرزمین خودش است.
 
وی در رابطه با دلیل گرایش خودش برای نوشتن این ژانر گفت: من از دوران پیش از دبستان به داستان‌های فانتزی،‌ داستان‌های جنایی و داستان‌های ترسناک علاقه داشتم؛ همین‌طور به فیلم‌هایی که در این ژانرها ساخته می‌شد و البته این علاقه هنوز هم در من وجود دارد. همین الان هم با لذت همان موقع و حتی بیشتر چنین داستان‌هایی را می‌خوانم و از آنها لذت می‌برم؛ البته از این داستان‌ها هم می‌ترسیدم.
 
این نویسنده ادامه داد: بعضی از تصاویر یا صحنه‌های رمان‌هایم از خیلی وقت پیش در ذهنم بودند و در واقع همیشه آن‌ها را با خودم داشتم، هنوز هم فکر می‌کنم خیلی از این نوع تصاویر در ذهنم باشد که شاید یک روزی تبدیل به داستان شوند.
 
نویسنده رمان‌های «کابوس» و «خفاش شب» درباره تصویر در ژانر داستان‌های ترسناک برای کودک و نوجوان با بیان این‌که هر کتابی با یک تصویر آغاز می‌شود ادامه داد: من خودم بیشتر کارهایم تصویری بوده است، چرا که معمولا تصویر در این گونه داستان‌ها نقش مهمی دارد.
 
گلشیری متولد مردادماه ۱۳۴۷ است، اولین داستان‌های کوتاه این نویسنده در مجله‌های مختلف چاپ شد تا این‌که در سال ۱۳۷۷، نخستین کتاب او با عنوان «از عشق و مرگ» منتشر شد. وی همزمان با نویسندگی به ترجمه هم روی آورد. با این‌که بیشتر آثار این نویسنده برای بزرگسالان است داستان‌هایی هم دارد که مخاطب آن‌ها نوجوانان هستند که از  این آثار می توان «مجموعه‌ی خون‌آشام‌ها» را که تاکنون سه جلد از آن نوشته و منتشر شده است نام برد.
 
از سیامک گلشیری تاکنون نزدیک به ۴۰ اثر منتشر شده که در میان آن‌ها می‌توان به بیش از ۱۰ رمان و پنج مجموعه‌ داستان اشاره کرد. آثار گلشیری تاکنون جوایزی همچون جایزه‌ کتاب سال مهر، لوح تقدیر جشنواره‌ کتاب برتر کودک و نوجوان و لوح تقدیر جایزه‌ یلدا را از آن او کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها