سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
فعالیت ایران در حوزه نشر  میان کشورهای منطقه بی‌نظیر است

حجت‌الله ایوبی، رییس موسسه فرهنگی اکو صبح امروز (10 مرداد) از موسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب ایران بازدید کرد. وی در این بازدید گفت: ایران از جهات مختلف میان کشورهای منطقه کم‌نظیر اما بدون تردید در حوزه نشر بی‌نظیر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الله ایوبی امروز(10 مرداد) به خبرگزای کتاب ایران آمد و از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد.

وی در این بازدید اظهار کرد: خانه کتاب در میان کشورهای منطقه که ادامه فرهنگ و تمدن ایرانی تلقی می‌شوند، یک سازمان و نهاد بی‌نظیر است و فکر نمی‌کنم در هیچ یک از کشورهای منطقه چنین سازمانی با چنین سابقه‌ فعالیت وجود داشته باشد.

رییس موسسه فرهنگی اکو افزود: ما با کشورهایی در اطرافمان مواجهیم که تازه تاسیس‌اند و هویت آن‌ها با ایران آميخته است؛ کشورهایی داریم که فارابی، ابوسعید ابوالخیر، رودکی و ابن‌سینا را که تمام دانش و اطلاعاتشان در نزد ماست، نماد هویت خود می‌دانند. ایران می‌تواند به این کشورها در حوزه‌های چاپ، نشر، خبرگزاری و جوایز کتاب سال مددرسانی کند.

ایوبی عنوان کرد: موسسه خانه کتاب مجموعه‌ای بسیار فعال و با تجربه است. خبرگزاری کتاب نیز یک خبرگزاری موثر و روزآمد محسوب می‌شود. سایتی که در این جا طراحی شده سایت با ظرفیتی است که حتی می‌تواند به کشورهای منطقه هم خدمات‌رسانی کند. 

وی در پاسخ به این سوال که «خبرگزاری کتاب ایران چقدر می‌تواند در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر باشد؟» گفت: برای این‌که سرانه مطالعه در کشور بالا رود به‌یقین خانه کتاب و خبرگزاری کتاب یکی از آن عوامل و نهادهایی محسوب می‌شوند که می‌توانند در این حوزه اثرگذار باشند. دستگاه‌های مختلف دیگر نیز باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنند.

رییس موسسه فرهنگی اکو در ادامه سخنانش اظهار کرد: نخستین کار برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کشور این است که کتاب در دسترس مردم باشد. متاسفانه ما هنوز در کشورمان یک شبکه و سیستمی که کتاب را در دسترس مردم قرار دهد، نداریم. 

ایوبی ادامه داد: یکی از دلایلی که کتابخوانی را در کشورهای دیگر به عنوان فرهنگ درآورده، در دسترس بودن کتاب در همه کوچه‌ها، پس‌کوچه و محله‌هاست. در این کشورها هر زمانی که مردم اراده کنند به سرعت به کتاب دسترسی پیدا می‌کنند اما در ایران کتاب در دسترس مردم نیست و باید وقت و انرژی زیادی صرف کنند تا به کتاب مورد نیاز خود برسند. 

وی افزود: موسسه خانه کتاب و خبرگزاری کتاب به نوبه خود به‌یقین می‌تواند به‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنند. خیلی‌ها در ایران بزرگ در جریان نشر کتاب نیستند. بنابراین، امروز این خبرگزاری و خدمات الکترونیکی آن می‌تواند لااقل اطلاعات اولیه کتاب را به درون خانه‌های مردم ایران ببرد. دانش‌آموزان، محققان و پژوهشگران به راحتی می‌توانند به سایت خبرگزاری دسترسی داشته باشند و از آخرین اطلاعات مربوط به کتاب باخبر شوند.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به نشست امروز کارشناسان و معاونان این موسسه با موسسه فرهنگی خانه کتاب گفت: امروز برای بررسی زمینه‌های همکاری خانه کتاب و سازمان فرهنگی اکو و فعالیت‌های که خانه کتاب می‌تواند در کشورهای منطقه انجام دهد، گردهم جمع شدیم.

ایوبی ادامه داد: در این نشست احساس کردیم که کشورهای دیگر می‌توانند از اجلاس‌های مشترک حتی کتاب ماه و کتاب فصل مشترک به‌ویژه از ظرفیتی که سایت خبرگزاری کتاب ایران دارد بهره ببرند.

وی با بیان این‌که در این نشست مقرر شد تا از فردا کمیته کار با هدف برگزاری نشست‌های مشترک و بررسی نحوه فعالیت مشترک موسسه فرهنگی اکو با موسسه خانه کتاب تشکیل شود، افزود: پیشنهاد نخست ما در این نشست این بود که اجلاس کتاب همزمان با نمایشگاه کتاب در ایران برگزار شود.

رییس موسسه فرهنگی اکو افزود: پیشنهاد دیگری که در این نشست ارایه شد «تاسیس جایزه کتاب سال اکو» بود. همچنین چگونگی استفاده از ظرفیت خبرگزاری کتاب ایران در حوزه ارایه خدمات الکترونیکی کتاب و این‌که چگونه می‌توانیم این خدمات را اکویی کنیم، از دیگر مباحث این نشست محسوب می‌شد. یعنی پیشنهاد کردیم که اطلاعات مربوط به چاپ و نشر کشورهای عضو اکو با همکاری خودشان در این سامانه قرار بگیرد و این سامانه را کشورهای منطقه به نوعی از آن خودشان بدانند.

حجت‌اللّه ایوبی دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لیون ۲ و نیز مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. او سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق، مدیر کل پژوهش‌های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده است. وی از سال ۱۳۸۸ رییس موسسه فرهنگی سازمان اکو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط