جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
کارگاه‌های نویسندگی، کتاب‌فصل را پربارتر می‌کنند

ابوالفضل هادی‌منش كه به خاطر نگارش كتاب «یاران ایرانی اهل‌بیت» از او در بیستمین دوره جایزه کتاب فصل قدرداني شده است، مي‌گويد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با تاسيس و حمايت از کارگاه‌های عملي نویسندگی، توانايي نویسندگان برگزيده کتاب فصل را افزايش دهد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين هادی‌منش درباره این نوشتار توضیح‌ داد: «یاران ایرانی اهل‌بیت» در 30 جلد و در قالب ادبیات داستانی، بخشی از گویا‌ترین برهه زمانی زندگی این افراد را بیان می‌کند. این کتاب به زندگانی ایرانیان و ایرانی‌تبار‌هایی می‌پردازد که نخستین حلقه ارتباطی با اهل‌بیت(ع) را تشکیل می‌دادند و از عناصر مهم و فعال جامعه‌ خود بوده‌اند.

این نویسنده حوزه دین با بیان این‌که «نگاه بیشتر این نوشتار به ایرانیان مهاجرت کرده به سرزمین حجاز است» گفت: کوشیدم با نگاهی فارغ از باستان‌گرایی و ملی‌گرایی به این افراد بپردازم، در نتیجه در این كتاب به افردی مانند میثم تمار، حضرت شهربانو، احمد‌بن اسحاق قمی و سلمان فارسی پرداختم که سهم بسیاری در ترویج آموزه‌های شیعی داشته‌اند و از جان و دل به اهل‌بیت(ع) خدمت می‌کردند. این اثر، در واقع پاسخی است به باستان‌گرایان و ملی‌گرایان صرف در این حوزه.

وی درباره ویژگی مهم اثرش افزود: در این نوشتار کوشیدم تا جغرافیای قدیم را با جغرافیای جدید جهان تطبیق دهم و از این راه بر سهولت فهم کتاب و ایجاد همذات پنداری که سبب جلب نظر مخاطب می‌شود، بیفزایم.

هادی‌منش درباره ایده اصلی انجام پژوهش‌ برای این کتاب گفت: ایده اصلی برای تالیف این نوشتار، با مطالعه کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام» نوشته شهید مطهری به ذهنم رسید. معتقدم که در بیان این‌گونه مطالب، نویسندگان گاهی دچار غلبه احساس ایرانی و ملی بر حس اسلام‌گرایی می‌شوند که باید بكوشند در تالیف این‌گونه آثار از این نگاه دوری کنند.

وی درباره منابع مورد استفاده‌‌اش در این كتاب گفت: درون مایه پژوهشی این نوشتار مورد توجه داوران جایزه کتاب فصل قرار گرفت. با توجه به این که در رشته تاریخ تشیع تحصیل کرده‌ام، شناخت خوبی از منابع شیعه در این زمینه داشتم. من از منابع معتبر شیعی مانند الارشاد شیخ مفید، امالی شیخ طوسی، امالی شیخ صدوق و تاریخ الکافی استفاده کرده‌ام تا بر دقت این اثر پژوهشی بیفزایم.

مولف شایسته تقدیر بیستمین دوره جایزه کتاب فصل درباره راهکار‌های حفظ نگاه اسلامی در تالیف آثاری از اين دست گفت: این امر نیاز به تعلیم درست اسلامی دارد. علاوه بر این، نیاز است که مولف شناخت درست و كاملی از اسلام ناب داشته باشد و خود را از موج فرهنگی غربی دور نگاه دارد. معتقدم، نویسنده سهم مهمی در حفظ این نگاه و شم فرهنگی اسلامی دارد و برای حفظ این نگاه باید به لوازم آن مجهز باشد. نویسنده با دریافتن رسالت بزرگ خود می‌تواند به این لوازم تجهیز شود.

هادی‌منش درباره ظرفیت‌های کشورمان در تربیت این نوع نویسندگان گفت: در نظام اسلامی ایران ظرفیت‌های خوب و مناسبی برای این امر وجود دارد و افراد به‌سادگی می‌توانند خود را تحت تعلیم تربیت اسلامی قرار دهند. با این‌حال، ضروری به نظر می‌رسد که متولیان فرهنگی این مسیر را هموارتر کنند و در این‌ حوزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سهم مهمی دارند. این نهاد‌ها می‌توانند با برپایی کلاس‌هایی به تعلیم نویسندگان و پاسخ‌گویی به سوال‌های آن‌ها بپردازند.

اين پژوهشگر حوزه دين درباره برگزاری جایزه کتاب فصل در شهرستان‌ها گفت: برگزاری این جایزه به صورت دوره‌ای در شهرستان‌های مختلف بسیار مفید است و می‌تواند برای نویسندگان روحیه‌بخش باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد که با مدیریت بهتر می‌توان این جایزه را به صورت کاربردی‌تر برگزار کرد. زیرا جایزه فصل، فرصتی مغتنم برای گردهمایی نویسندگان مهم در شهرستا‌ن‌هاست و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها می‌توانند با برگزای کارگاه‌های فشرده برای اهل قلم و دوستداران هنر نویسندگی شهرستانی زمینه‌ای برای بهره‌گیری بیشتر از نویسندگان را فراهم کنند.

وی در پایان از تالیف اثری با همین محتوا (یاران ایرانی اهل بیت) برای بزرگسالان خبر داد و گفت: جست‌وجوی منابع برای تالیف این کتاب را آغاز کرده‌ام و امیدوارم بتوانم این اثر را نیز به‌زودی روانه بازار نشر کنم.

مجموعه 30 جلدی یاران ایرانی اهل بیت را انتشارات «حدیث نینوا» راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها