سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
کتابخانه سیار؛ پشت ترافيك كاري استاندار!

کتابخانه سیار شهرستان ایجرود قرار بود سوم خرداد ماه سال 1391 راه‌اندازی شود اما به‌دلیل فرصت نداشتن استاندار زنجان براي حضور در افتتاحيه، اين کتابخانه راه‌اندازی نشد. 92 درصد جمعیت این شهرستان، روستایی محسوب می‌شوند.-

 فروغ علیپور، رییس کتابخانه‌های شهرستان ایجرود، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: برای راه‌اندازی این کتابخانه اقداماتي نظیر استخدام نیرو و تهیه تجهیزات مورد نیاز را انجام و حدود دو هزار عنوان کتاب را به این کتابخانه تخصیص داده‌ایم. اکنون تنها منتظر تایید نهایی محمد رئوفی‌نژاد، استاندار زنجانیم.

وی با بیان این که باقر اکبرپور، فرماندار ایجرود، مینی‌بوس کتابخانه سیار را به کتابخانه‌های این شهرستان اهدا کرده است، گفت: تاکنون به‌غیر از زمین کتابخانه شهری حلب که در سال 1388 از سوی خیرین اهدا شد، هيچ‌گونه اهدای زمین برای ساخت کتابخانه نداشته‌ایم. 

وی افزود: شهرستان ایجرود دارای دو باب کتابخانه شهری و دو باب کتابخانه روستایی است. کتابخانه‌ حلب و کتابخانه مرکزی زرین‌آباد، کتابخانه‌های شهری این منطقه‌اند.

رییس کتابخانه‌های شهرستان ایجرود بیان کرد: در کتابخانه مرکزی زرین‌آباد دو نفر و در کتابخانه حلب یک نفر خدمات کتابخانه‌ای را ارایه می‌دهند. در هر کتابخانه‌ روستایی این شهرستان هم تنها یک نفر به‌صورت دو شیفت به مخاطبان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی از احداث سه باب کتابخانه روستایی خبر داد و گفت: احداث کتابخانه در روستاهای «جوقین»، «شیوه» و «گلابر» از جمله برنامه‌های امسال ما به‌شمار می‌آید. در روستاهای «جوقین» و «گلابر» حسینه‌هایی به عنوان مکان مازاد به اداره کتابخانه‌های این شهرستان تحويل داده شده‌اند و مسوولان دهیاری‌ها و بخش مرکزی قول دادند تا در هفته دولت این کتابخانه‌ها افتتاح شوند.

علیپور با بیان‌این که پیش‌بینی می‌شود کتابخانه‌ها در کمترین زمان قابل بهره‌برداری‌ بشوند و اکنون برای تامین اعتبارات و تجهیزات این سه باب کتابخانه مشکلی نداریم، افزود: در روستای «شیوه» نیز در نظر داریم حمام قدیمی و متروکه‌ای را به کتابخانه روستایی تبدیل کنیم که البته افتتاح این کتابخانه نسبت به دو کتابخانه دیگر کمی زمان‌بر است.

وی با بیان این‌که در سال 1390 تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها یک هزار و 763 نفر بود اما در سال 1391 تاکنون این آمار به دو هزار و 182 نفر ارتقا یافته است، عنوان کرد: تعداد منابع مکتوبی که در سال 1390 از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به این شهرستان داده شدند، یک هزار و 575 عنوان کتاب بود، در حالی که از ابتدای سال تاکنون 981 عنوان کتاب از سوی این نهاد به کتابخانه‌های ایجرود اعطا شده‌اند.

علیپور افزود: تعداد مراجعان به کتابخانه‌های این شهرستان در سال 1390 هشت هزار و 999 بوده، در حالی که در سال 1391 تاکنون هفت هزار و 910 مراجعه انجام شده است.

وی گفت: همچنین تعداد امانت از ابتدای سال 1391 تاکنون پنج هزار و 792 نسخه کتاب بود، در حالی که در طول سال گذشته 10 هزار و 923 نسخه کتاب به امانت گرفته شدند. 

عليپور با اشاره به منابع مکتوب کتابخانه‌های شهرستان ایجرود که شامل 38 هزار و 370 عنوان کتاب می‌شوند، اظهار کرد: در سال گذشته 120 نسخه کتاب از سوی مردم به این کتابخانه‌ها اهدا شد كه 27 نسخه از این کتاب‌ها در برگیرنده یک دوره کامل تفسیر قرآن است که از سوی امام جمعه شهرستان ایجرود هدیه داده شده است.

رییس کتابخانه‌های شهرستان ایجرود درباره فعالیت‌های کتابخانه‌های این شهرستان بیان کرد: امسال در کتابخانه‌های ایجرود مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره به مناسبت هفته زن را برپا کردیم.

وی با بیان این‌که تاکنون مسابقات فرهنگی با موضوع‌های روز زن، خاطرات مهروزی و ارتحال امام خمینی(ره) را برگزار کرده‌ایم، ادامه داد: به‌مناسبت روز زن نمایشگاه صنایع دستی با همکاری میراث فرهنگی و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای استان به مدت چهار روز برپا بود و در آن هنرهای دستی نظیر فرش و پرده‌دوزی سنتی به معرض نمایش گذاشته شدند.

وی همچنین درباره برپایی جشنواره هفته زن در کتابخانه شهرستان ایجرود گفت: این جشنواره برای نخستین‌بار در ایجرود برپا شد و شرکت‌کنندگان، بانوانی بودند که می‌بایست بهترین غذاي موردنظر خود را به این جشنواره ارایه می‌دادند و پس از داوری به سه برگزیده نخست، «چاروق» که از صنایع دستی استان زنجان به‌شمار می‌آید، اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط