سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
نوجوانان زبان ساده‌ی «دختری با روبان سفيد» را دوست دارند

نويسنده‌ي «دختري با روبان سفيد» معتقد است نوجوانان اين كتاب را به دليل سادگي زبانش پسنديده‌اند.

ايبنا نوجوان: خانم كلهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره‌ي ويژگي رمان «دختري با روبان سفيد» گفت: «من فكر مي‌كنم بيش‌تر بچه‌ها به دليل سادگي زبان اين كتاب، از آن خوش‌شان آمده است. نام كتاب نيز عامل ديگري است كه آن‌ها را به خواندن اثر تشويق مي‌كند.»

نويسنده‌ي «كسي كه موهايم را شانه زد» درهم‌آميختگي واقعيت و خيال را يكي ديگر از دلايل جذب نوجوانان به اين اثر دانست و گفت: «بسياري از نوجوانان بخش‌هايي از داستان را مي‌پسنديدند كه احترام و شيرين به تابلوهاي عكس روي ديوار وارد مي‌شدند.»

نقش دادن به دختربچه‌اي هشت‌ساله به عنوان قهرمان يك رمان نوجوان، از جمله‌ي انتقاداتي است كه منتقدان به كتاب كلهر وارد مي‌دانند. اين نويسنده و مترجم در اين‌باره گفت: «پس از خلق اين شخصيت فكر مي‌كردم كه قهرمان داستانم باورپذير است ولي در جلسات نقد مختلف با اين انتقاد روبه‌رو شدم و آن‌را مي‌پذيرم.»

لحن گفت‌وگوهاي كتاب «دختري با روبان سفيد»،‌گاه عاميانه و گاه رسمي است. نويسنده درباره‌ي اين تفاوت نيز اظهار كرد: «من به عمد دو زبان متفاوت را براي گفت‌وگوهاي اين كتاب برگزيدم. در حقيقت گفت‌وگوهاي زمان حال با لحن عاميانه و گفت‌وگوهاي مربوط به گذشته با زباني رسمي روايت مي‌شوند.»

پايان‌بندي شتاب‌زده و عدم رعايت قانون علت و معلومي از ديگر انتقادات واردشده به «دختري با روبان سفيد» است. كلهر در پاسخ به اين انتقاد گفت: «فصل‌هايي از داستان من در ويرايش نهايي حذف شد. اين فصل‌ها بيش‌تر به وقايع گذشته و «سيم‌زار بانو» اختصاص يافته بود.»

وي افزود: «پس از حذف اين فصل‌ها احساس كردم كه لطمه‌اي به داستان نخورده است اما بعدها و بيش‌تر با حضور در بين مخاطبان نوجوانم، متوجه شدم كه بسياري از اين خوانندگان پايان كتاب را نپسنديده‌اند.»

كلهر درباره‌ي پرسش مكرر خوانندگان اين اثر گفت: «خيلي از بچه‌ها اين سوال را مطرح مي‌كردند كه عاقبت «مامان مرضي» و «شيرين» چه شد و در واقع مي‌خواستند بدانند كه در نهايت مامان مرضي با خواستگارش ازدواج كرد يا نه؛ اين موضوع براي من خيلي جالب بود.»

نويسنده «به آينه نگاه نمي‌كنم» درباره‌ي دليل انتخاب نام «ايستگاه اتمسفر» براي منطقه‌اي كه شيرين و مادرش به آن‌جا مي‌روند توضيح داد: «در واقع ايستگاهي به همين نام در خط متروي تهران -كرج وجود دارد و من در ابتدا اين محل را به دليل علاقه‌ي شخصي به اين نام برگزيدم، چون هميشه فكر مي‌كردم نام اين ايستگاه، بسيار زيباست.»

رمان «دختري با روبان سفيد» نوشته‌ي مژگان كلهر يكي از كتاب‌‌هاي طرح «رمان نوجوان امروز» است كه انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با شمارگان 15 هزار نسخه و به بهاي 2200 تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها