شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۷
سياست وزارت علوم مبتني بر كمي گرايي است

عبدالحسين فرج پهلو، عضو هيأت علمي گروه كتابداري دانشگاه شهيد چمران اهواز با تأكيد بر ضرورت تغيير سياست‌هاي وزارت علوم از كمي گرايي به كيفي گرايي گفت: وزارت علوم تأكيد دارد تا تعداد دانشجو را در مقطع كارشناسي ارشد بالا ببرد در حالي‌كه ما براي همين تعداد دانشجو نيز امكانات كافي و استاد نداريم. به دليل مشغله فراوان استادان فرصت كافي براي تأليف كتاب نيست.-

فرج پهلو، عضو هيأت علمي گروه كتابداري دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به كتاب‌هاي موجود براي دروس جديد رشته كتابداري و اطلاع‌رساني به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: سرفصل‌ها براي دروس جديد رشته كتابداري مشخص است و براي هر درس فهرستي از منابع فارسي و انگليسي تعيين شده است. 

وي ادامه داد: طبيعي است كه در حال حاضر براي درسي مانند «علم سنجي» كتاب ويژه‌‌اي نوشته نشده است اما منابعي كه در آن به اين موضوع پرداخته شده، معرفي شده است. معتقدم اگر بخواهيم به صورت اصولي به دانشجو آموزش بدهيم لازم نيست كه حتما منابع مشخصي را براي هر درس ارجاع بدهيم.

وي افزود: بايد اين موضوع را به اختيار خود استادان گذاشت چراكه برخي از استادان ممكن است روي تعدادي از منابع و برخي ديگر روي بخش ديگري تكيه و تمركز داشته باشند، بنابراين نبايد دانشجو را به چند منبع مشخص پايبند كرد. من به شيوه آموزش به صورت متمركز معتقد نيستم. 

اين استاد كتابداري با بيان اين‌كه سيستم آموزشي بايد براي تعيين منابع اختيار را به استاد بدهد، تصريح كرد: فرهنگ اين كار نيز بايد ترويج شود و دانشجو هم نبايد به تعدادي از منابع اكتفا كند و بايد سعي كند تا از تمامي منابع فارسي و انگليسي مطلع شود.

وي اضافه كرد: لازمه اين كار نيز تقويت زبان انگليسي است چراكه اين زبان پنجره‌اي بيشتري از جهان علم را روي دانشجو مي‌گشايد، سيستم آموزشي نيز بايد اين زبان را تقويت كند و شايد اغراق نباشد اگر بگوييم در برخي از موضوعات در زبان انگليسي ده برابر زبان فارسي منبع وجود دارد بايد از اين ظرفيت استفاده كرد.

فرج‌پهلو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به افراد واجد صلاحيت براي تاليف كتاب‌هاي اين رشته گفت: در بسياري از منابع موضوعات و مطالب تكراري ديده مي‌شود و اين نيز به اين علت است كه تعداد افراد دست به قلم براي تأليف كتاب كم است البته برخي از جوانان با شور وجود دارند كه كتاب تاليف مي‌كنند اما تعداد استادان با تجربه براي اين كار كم است.

وي افزود: از طرف ديگر بيشتر كتاب‌هاي رشته كتابداري توسط ناشران خصوصي چاپ مي‌شود كه اين ناشران نيز حساسيت كافي مانند ناشران دانشگاهي روي موضوعات و نيز ويرايش كتاب‌ها ندارند و به همين دليل منابع عجولانه چاپ مي‌شود، با اين وجود اين تلاش هم خوب است.

وي ادامه داد: افرادي هم كه مي‌توانند دست به قلم باشند و كتاب بنويسند فرصت كافي ندارند و اين به دليل سياست‌هاي وزارت علوم براي افزايش آمار و ارقام است؛ وزارت علوم تأكيد دارد تا تعداد دانشجو را در مقطع كارشناسي ارشد بالا ببرد در حالي‌كه ما براي همين تعداد دانشجو نيز امكانات كافي و استاد نداريم.

اين دكتراي كتابداري تأكيد كرد: كلاس و استاد به همان ميزان گذشته است اما دانشجو زياد شده است؛ براي اين دانشجويان كارشناسي ارشد هم بايد به فكر پايان‌نامه و ... بود و اينجاست كه يك استاد بايد در هفته 5 درس را تدريس كند در حالي‌كه در كشورهاي ديگر اين گونه نيست و يك استاد با رتبه دانشياري در هفته دو كلاس دارد بنابراين فرصت توليد علم و كتاب هم دارد.

وي اظهار كرد: ما تمام لطمه‌اي كه خورده‌ايم به دليل كمي‌گرايي است و همين كمي‌گرايي هم داوري مقالات را نيز تحت تاثير قرار داده است. به عقيده من تنها استادي مي‌تواند كتاب بنويسد كه حداقل سابقه 15 سال تدريس و تجربه داشته باشد اكنون ما دانشجوي كارشناسي ارشد را مي‌بينيم كه بدون داشتن تجربه و علم كافي كتابي را با استفاده از كپي برداري مي‌نويسد كه نتيجه‌اش هم مي‌شود كتاب‌سازي!

وي با تأكيد بر ضرورت تغيير سياست‌هاي وزارت علوم گفت: گروه‌هاي آموزشي هم بايد با استخدام نيروهاي جديد تقويت شوند تا استادان فرصت بيشتري پيدا كنند. در حال حاضر ما براي استخدام استادان جديد محدوديت داريم.

وي ادامه داد: همچنين بايد گروه‌هايي براي ترجمه و تاليف آثار تشكيل شود و براي اين گروه‌ها نيز دستيار از ميان دانشجويان كارشناسي ارشد تعيين شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با تأكيد بر ارزش كار گروهي گفت: وزارت علوم بايد ارزش كار گروهي را درك كند و سياست‌هاي خود را به اين سمت ببرد. در كشورهاي ديگر مقالات پژوهشي كه به صورت گروهي نوشته مي‌شوند ارزش بيشتري دارند اين سياست‌ها را بايد وزارت علوم ايجاد كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها