دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
موحديان: طراحي دقيق عناوين و استفاده از متخصصان عوامل موفقيتند

محقق و مدير علمي طرح پژوهشي «گونه‌شناسي انديشه منجي موعود در اديان» اتكا به شيوه پديدارشناسي گونه‌شناختي در تاليف مقالات اين كتاب را از جمله موفقيت‌هاي اين اثر ياد كرد و گفت: طراحي دقيقي عناوين، استناد به منابع دست اول و سپردن هريك از بخش‌هاي اين اثر، به استادان و متخصصان اديان را از دلايل موفقيت آن مي‌دانم.-

علي موحديان‌عطار در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه در تاليف مجموعه مقالات اين اثر، يازده محقق با وي همكاري داشتند، اظهار كرد: اين كتاب حاوي مجموعه مقالاتي نيست كه در موضوعي واحد گردآوري شده باشند، بلكه حاصل طرحي پژوهشي است كه با استناد به ساختارهاي علمي و آكادميك موضوعات آن از پيش تعيين و به دست محققان و صاحب‌نظران هر حوزه سپرده شدند تا اثري جامع و قابل استناد فراهم آيد.

عضو هيات علمي و مدير گروه پژوهشي اديان شرقي دانشگاه اديان و مذاهب درباره محتواي اين اثر گفت: كتاب حاضر همچنان كه از نامش پيداست، «گونه‌شناسي انديشه منجي موعود در اديان» است و موضوع منجي و موعودباوري را در آيين‌هاي بودا، هندو، زردشتي، مسيحيت و يهود بررسي مي‌كند. البته درباره بخش اعتقادات اسلامي درباره منجي پژوهش‌هاي تفصيلي بيشتري انجام شده است و انديشه موعودباوري از زواياي گوناگوني مانند سنت نبوي و قرآن، بازتاب تاريخي اين نگاه در تاريخ اسلام، انديشه مهدويت در ميان اهل تسنن و ... تحقيق و عنوان شده‌اند.

نويسنده و محقق حوزه اديان و عرفان، پديدارشناسي گونه‌شناختي را رويكرد تاليفي مقالات اين مجموعه دانست و توضيح داد: در هريك از موضوعات و زمينه‌هاي پژوهشي عنوان شده، هدف تبيين انديشه منجي موعود همراه با مشخص كردن نَسخ و نوع آن انديشه در ميان انواع موعودباوري بيان و در مسير طرح‌واره از پيش تعيين شده تحقيق پيگيري شده‌ است.

موحديان با اشاره به اين كه افزون بر مديريت علمي اين اثر تدوين كليات مقدماتي كتاب، بررسي جغرافياي بحث را بر عهده داشته است، نگارش مقاله نتيجه‌گيري اين كتاب با عنوان «جوهره مهدويت در تشيع» را نيز به انجام رسانده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه «ويژگي اصلي و عامل موفقيت اين اثر و راهيابي آن به دومين مرحله داوري‌هاي كتاب سال را در چه چيزي مي‌داند؟» گفت:‌ طرح دقيق، جامعيت و چارچوب از پيش تعيين شده، اين اثر را از جمله ويژگي‌هاي اصلي آن مي‌دانم. عامل ديگر، تكيه به منابع دست اول و تحقيقات معتبر در اين زمينه‌اند؛ رويكردي كه پيشتر به آن اشاره شد. همچنين بايد گفت كه پيش از اين با چنين شيوه‌اي در اين زمينه، اثري آكادميك و علمي تهيه و منتشر نشده بود.

مدرس حوزه اديان شرقي در پاسخ به اين پرسش كه «با وجود تاليفات گوناگون درباره منجي، اين اثر با چه هدف و انگيزه‌اي به رشته تحرير درآمد؟» عنوان كرد: در حوزه موعودباوري و مهدويت آثار فراواني تاليف و تدوين شده‌اند كه اغلب فاقد روش‌مندي‌اند. همچنين اين آثار با تخصص و آشنايي لازم به مباحث مربوط به اديان به رشته تحرير درنيامده‌اند. تكيه به منابع دست چندم و غير معتبر، همراه با برداشت‌هاي ناصحيح از آموزه‌هاي اديان ديگر، از جمله آسيب‌هاي اغلب آثار اين حوزه‌اند كه ضرورت تدوين چنين اثري را بازگو مي‌كنند. از اين رو، نگارش موضوعات  اين اثر توسط استاداني كه تخصص نسبي و آكادميك درباره اديان و منابع داشتند، به صورت جدي پيگيري شد.

اين استاد دين‌پژوهي تاكيد كرد: كتاب «گونه‌شناسي انديشه منجي موعود در اديان» تلاشي جدي براي برطرف كردن وضعيت آشفته تاليفات اين حوزه به شمار مي‌آيد.

موحديان در پاسخ به اين پرسش كه «آيا مقصود از اثر آكادميك، كتابي منبع براي تدريس در دانشگاه است؟» اظهار كرد: منظور از اثري آكادميك، تاليف كتابي است با ويژگي‌هاي كاري علمي و دانشگاهي كه منابع و روش‌شناسي آن قابل اتكا و استناد باشند. البته امكان دارد اين اثر به عنوان منبعي براي محققان حوزه موعودباوري در اديان گوناگون يا اثري كمك درسي براي دانشجويان اين رشته توصيه شود و جايگاه خود را بيابد.

نخستين چاپ كتاب «گونه‌شناسي انديشه منجي موعود در اديان» را انتشارات دانشگاه اديان و مذاهب سال گذشته با شمارگان 2000 نسخه و حدود 500 صفحه وزيري چاپ و منتشر كرده است. اكنون اين كتاب در بخش «گروه اديان ديگر» به مرحله دوم داوري جايزه كتاب سال راه يافته است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط