دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
شناسايي استعدادهاي پژوهشي از اهداف همايش تاريخ مجلس است

«سومين همايش تخصصي تاريخ مجلس» ارديبهشت ماه سال 91 به همت كتابخانه مجلس برگزار خواهد شد. علي ططري، دبير علمي اين همايش با اشاره به اين كه تاكنون 45 چكيده مقاله از سوي دبيرخانه اين مركز تاييد شده‌اند، شناسايي استعدادهاي قلمي و پژوهشي تاريخ مجلس و مشروطه را از جمله اهداف برپايي اين سلسله نشست‌هاي تخصصي ياد كرد.-

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ موضوع اين همايش را «نگاهي به ساختار و كاركرد مجالس دوره 13 تا 16 مجلس شوراي ملي» ياد كرد و اظهار داشت: اين دوره زماني، يكي از مقاطع مهم تاريخ مشروطه و مجلس ايران است و ضرورت دارد درباره ابعاد و نقاط گوناگون جريانات آن پژوهش‌هاي بيشتري صورت گيرد.

وي با اشاره به اين كه بر اساس درخواست پژوهشگران و نويسندگان حوزه تاريخ مجلس مهلت ارسال چكيده مقالات از سوي دبيرخانه اين همايش كه در مركز اسناد كتابخانه مجلس قرار دارد تا دهم دي ماه سال جاري تمديد شد، گفت: تاكنون(21 آذر ماه) از ميان 70 اثر پژوهشي ارسال شده از سوي محققان حدود 45 چكيده مقاله از سوي كميته علمي «سومين همايش تخصصي تاريخ مجلس» تاييد شده‌اند و قرار شده است كه نگارندگان اين آثار تا 15 اسفند ماه سال جاري اصل مقالاتشان را به دبيرخانه اين همايش ارسال كنند.

اين محقق و پژوهشگر تاريخ مجلس در پاسخ به اين پرسش كه «با بررسي چكيده مقالات ارسال شده به دبيرخانه اين همايش، ويژگي غالب اين آثار چه عناصري بودند؟» عنوان كرد: با بررسي اين آثار به اين نكته دست يافتيم كه محققان اين حوزه با توجه به موضوع همايش سوم، به پنج جريان تاريخي بيش از ساير مباحث توجه و علاقه داشته‌اند. «مجلس و مساله ملي شدن صنعت نفت»، «بحران آذربايجان و بحران كردستان»، «نقش مجلس در شكل‌گيري و حل اين بحران‌ها»، «احزاب سياسي» و «بلواي نان» از جمله موضوعاتي بودند كه از زواياي گوناگون از سوي محققان توجه بيشتري به آنها شده است.

دبير علمي «سومين همايش تخصصي تاريخ مجلس» يادآور شد: علاوه بر پراكندگي موضوعي، پراكندگي مكاني و دامنه مشاركت و حضور فعال محققان، استادان دانشگاه و هيات‌هاي علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور، از ديگر ويژگي‌هاي مثبت اين همايش‌اند.

ططري با ابراز اميدواري از اين‌كه اين همايش در نيمه نخست ارديبهشت ماه سال 91 در ساختمان مشروطه كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برگزار شود، گفت: تصميم داريم مانند ادوار قبلي، اين همايش در دو مرحله، نخست چكيده مقالات محققان و سپس متن اصلي مقالات كامل شده را در مكتوباتي با عنوان و موضوع همايش‌ منتشر كنيم تا محققان بعدي با آگاهي از اقدامات صورت گرفته اين مسير را با بينش بيشتري تداوم بخشند.

نويسنده و مدرس تاريخ معاصر ايران در پاسخ به اين پرسش كه «اين همايش چه اهدافي را دنبال مي‌كند و ويژگي‌هاي اصلي آن چه اموري‌اند؟» بيان كرد: مجموعه محققان حوزه تاريخ مجلس در مركز اسناد و كميته علمي همايش معتقدند كه در حوزه تاريخ‌نگاري مجلس به ويژه در زمينه مباحث تحليلي اقدامات زيادي انجام نشده‌اند و همچنان به فعاليت‌هاي پژوهشي و نگارشي جدي‌ نيازمنديم. از اين رو، مركز اسناد كتابخانه مجلس در كنار ساير بخش‌هاي اين كتابخانه پارلماني تلاش كرده است در چند سال اخير افزون بر انعقاد بيش از 60 طرح پژوهشي با محققان حوزه تاريخ، مطبوعات، پژوهش‌هاي سياسي، اجتماعي، مردم‌شناسي و ...، در جهت خريد بيش از یکصد مجموعه اسنادي و تصاوير ارزشمند تاريخي در حوزه توليد، مكتوب كردن تاريخ شفاهي و برپايي همايش‌هاي تخصصي گام‌ بردارد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «در اين مسير نيز همواره به روشن‌ساختن نقاط تاريك و ابهامات تاريخ مجلس شوراي ملي و مشروطه مي‌انديشيديم» گفت: بازيابي استعدادها در حوزه تاريخ‌نگاري مجلس، شناسايي محققان و مولفان اين عرصه و واسپاري بخشي از طرح‌هاي پژوهشي تاريخ مجلس و مشروطه به اين محققان و نويسندگان، از جمله اهدافي‌اند كه در همايش‌هاي تخصصي تاريخ مجلس نيز آنها را پيگيري مي‌كنيم.

دبير علمي «سومين همايش تخصصي تاريخ مجلس» با مروري بر همايش‌ها و فعاليت‌هاي قبلي كميته علمي اين همايش اظهار كرد: در نخستين همايش تاريخ مجلس كه سال قبل برگزار شد، شناختي عمومي از وضعيت تاريخ‌نگاري مجلس به دست آورديم. سپس در همايش دوم كه به صورت تخصصي شكل گرفت، بررسي مجلس در دوره رضا شاه؛ از مجلس چهارم تا دوازدهم را به صورت سلسله‌وار ارزيابي كرديم تا از اين طريق بتوانيم با بررسي وضعيت تاريخ‌نگاري و پژوهش‌هاي تاريخ سياسي اين بازه زماني، به تحليلي از رخدادهاي تاريخي، اقدامات محققان و مراكز پژوهشي دست يابيم و به‌گونه‌اي وظيفه اصلي خود را در ثبت وقايع پارلماني ادا كنيم.

رييس مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي درباره رويكردهاي اصلي «سومين همايش تخصصي تاريخ مجلس» گفت: در اين دوره كه به بررسي رخدادهاي تاريخي و جريانات سياسي ـ اجتماعي ادوار 13 تا 16 مجالس شوراي ملي اختصاص دارد، رخدادهاي پيش از ملي شدن صنعت نفت پوشش داده مي‌شوند و فضاي گفتماني محققان اين حوزه در بستر زماني ادوار سيزدهم تا شانزدهم مجلس شوراي ملي جريان دارد.

ططري افزود: با وجود آن‌كه اين مجالس پس از دوران حكومت رضا شاه در ايران تشكيل شدند، برخي از پژوهشگران معتقدند كه ادوار 14 و 15 مجلس شوراي ملي از سالم‌ترين مجالسي بودند كه در ايران برگزار شدند، چرا كه انتخابات مجالس آن دوران، مردمي‌ترين انتخابات پيش از پيروزي انقلاب اسلامي بودند و نمايندگان مردم از سوي ملت انتخاب شدند. از اين رو، با بررسي مسايل و مباحث مطرح شده در اين مقطع زماني، به روشن ساختن برخي از ابهامات و هموار ساختن اين مسير تحقيقاتي مي‌انديشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط