دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
جرقه‌های تامل برانگیزی در شعر امروز دیده می‌شود

بهادر باقری، شاعر و استادیار دانشگاه تربیت معلم، که به تازگی نخستین مجموعه شعر او با عنوان «شهر بی‌ شهرزاد» منتشر شده، معتقد است نیک و بد در شعر همواره وجود دارد، اما شعر خوب راهش را پیدا می‌کند و مخاطب خود را می‌یابد. وي عنوان كرد كه در میان دفترهای شعر امروز جرقه‌ها و شعله‌های تامل‌برانگیز و نویدبخش فراوانی دیده می‌شود.-

باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دفتر شعر «شهر بی شهرزاد» گفت: مجموعه شعر «شهر بی شهرزاد» نخستین دفتر شعر من و دربرگیرنده کوتاه سروده‌هایی از بهمن 1389 تا تیر 1390 است.

وی درباره موضوعات و قالب‌های شعری این مجموعه افزود: مهم‌ترین بن‌مایه‌های این دفتر شعر به ترتیب، موضوعات عاطفی، اجتماعی و گاه فلسفی هستند، که در قالب‌های نیمایی، سپید و کلاسیک سروده‌ شده‌اند.

این شاعر در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان آغاز فعالیتش در حوزه شعر توضیح داد: سرودن شعر را از دوران نوجوانی و مقطع دبیرستان به شکل تفننی آغاز کردم، اما پس از ورود به رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در سال 1366 تا امسال تقریبا شعر را به‌طور کامل کنار گذاشته بودم و باورم این بود، که دیگر هرگز به سراغ آن نخواهم رفت.

وی ادامه داد: اما ظاهرا شعر دست از سر من برنداشته و امسال پس از حدود 25 سال سکوت و بی‌نصیب بودن از عوالم زیبای بودن و سرودن، شعرهایی سروده‌ام، که خودم هم نمی‌دانم دوستان اهل ذوق و ادب درباره آن چه قضاوتی خواهند داشت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: می‌توانم صادقانه بگویم، در این چند ماهه، سرودن به بخش جدی و مهم زندگی من تبدیل شده است و انگار گریزی و گزیری از آن ندارم. پیش از انتشار این مجموعه، با دوستان و همکارانم مشورت‌هایی داشتم و همگی مشوق من در این راه بودند.

وی درباره قالب شعری که برای سروده‌هایش برگزیده اظهار کرد: معتقدم هر اندیشه، تخیل و عاطفه‌ای، خود به خود، قالب مناسب خود را پیدا می‌کند. من نیز تعصب ویژه‌ای نسبت به یک قالب خاص ندارم و در هر سه قالب سنتی، نیمایی و سپید، یا برای مثال در قالب جدید «سه‌گانی»، سروده‌هایی ارایه کرده‌ام.

امید به آینده شعر جوان 

باقری در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه شعر امروز و آینده شعر در دهه 90 توضیح داد: بسیاری از اهالی شعر، دوران ما را دوران انزوای شعر و رونق رمان و ادبیات داستانی می‌دانند و شعر را گرفتار بحران مخاطب می‌بینند. تا حد زیادی این مساله درست است و مصادیق بارز آن‌را می‌توانیم ببینیم، اما من به دلیل علاقه‌ای، که همواره به سیر تطور شعر امروز داشته و دارم، خوشبختانه در جریان شعر امروز و به‌ویژه شعر جوانان هستم و به کتاب‌ها و وبلاگ‌های آن‌ها سر می‌زنم.

وی ادامه داد: در این میان، حجم قابل توجهی از اشعار خوب و درخشان را می‌بینم که ذوق‌هایی شکوفا، اندیشه‌هایی زیبا، خیره‌کننده و غافلگیر کننده در میان آن‌ها کم نیست. در میان دانشجویان رشته‌های مختلف نیز، گرایش به سرودن و خواندن شعر را بسیار قوی و امیدبخش می‌دانم. البته نیک و بد در دنیای هنر و ادبیات همیشه بوده و هست، اما لابه‌لای این همه دفتر شعر، جُنگ، مجلات و محافل ادبی، خوشبختانه جرقه‌ها و شعله‌های تامل‌برانگیز و نویدبخش فراوانی دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه يادآور شد: به عنوان یک معلم به آینده شعر جوان یا معاصر بسیار امیدوارم. اگر در شمارگان دفترهای شعر این سه دهه دقت کنیم، در می‌یابیم شعر خوب، خیلی زود مخاطب جدی و پی‌گیر خود را می‌یابد و به حیات پویای خود ادامه می‌دهد. در سه دهه اخیر، انواع فرم‌ها و محتواها در بازار شعر عرضه و با استقبال یا بی‌اعتنایی مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.

تکثر سلیقه‌ها و گستردگی مفاهیم شعری 

وی درباره  وضعيت شعر امروز توضيح داد: پیش‌بینی آینده کار درست و ممکنی نیست؛ چون نمی‌توان ذوق ادبی جامعه را پیشاپیش تشخیص داد، اما می‌توان گفت که تکثر دید، سلیقه، سبک و پسند مردم، روز به روز بیشتر می‌شود و این امر به گسترده‌تر شدن حوزه مفاهیم و موضوعات شعری نیز کمک فراوانی می‌کند.

این شاعر یادآور شد: کافی است به پدیده‌ها یا رسانه‌های جمعی چون پیامک‌ها، وبلاگ‌ها و فضای مجازی توجه کنیم، که در اشاعه شعر به‌ویژه اشعار کوتاه تا چه حد نقش دارند و از طریق آن‌ها چه استقبالی از اشعار زیبا و تازه می‌شود و به سرعت میان مردم رواج می‌یابد.

مشکلات را نادیده نگیریم 

وی در ادامه بازار شعر امروز را خالی از آسیب ندانست و توضیح داد: اگر از زاویه دیگری به موضوع بازار شعر امروز بنگریم، نباید از آسیب‌ها و اشکالات جدی هم بی ‌اعتنا گذشت؛ چراکه انتشار بی رویه آثار ضعیف و کم‌مایه در عرصه شعر باعث شده است ناشران برای انتشار دفترهای اشعار خوب هم وسواس و هراس بیشتری نشان دهند.

باقری در پایان گفت: مخاطبان نیز در این حجم انبوه و آشفته بازار کتاب‌ها، به سختی می‌توانند کالای خوب و ارزشمندی را پیدا کنند. معضل همیشگی معرفی و پخش کتاب، به‌ویژه در شهرستان‌ها هم مزید بر علت و سد محکمی در برابر دوستداران اصیل و پیگیر شعر امروز است.

بهادر باقری متولد 1347 در اقلید فارس و استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران است. تا کنون کتاب‌های «فرهنگ شرح‌های حافظ» (انتشارات امیرکبیر، 1388)، «افسانه‌های اوکراین» (ترجمه و تحقیق، نشر سخنوران، 1390) و «چون به چشمانت می‌نگرم» (گزیده شعر اوکراین، نشر ثالث، 1390) از باقری به چاپ رسیده است.

نخستین دفتر شعر باقری با عنوان «شهر بی شهرزاد» در 149 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار و 200 تومان از سوی نشر سخنوران منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط