چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
انتشار گزینه «علی‌نامه» تا یک ماه دیگر

سیدعلی موسوی‌گرمارودی، شاعر و مترجم، 6 کتاب جدید به ناشر سپره است. یکی از این آثار گزینه‌ای از منظومه «علی‌نامه» است و گزیده‌ای از شعر شاعرانی چون پروین اعتصامی، مشفقی بخارایی، عرفی شیرازی با انتخاب موسوی‌گرمارودی و کتابی با نام «نگاهی به شعر معاصر تاجیکستان» دیگر آثار جدید این شاعر هستند که به زودی روانه بازار کتاب ایران می‌شوند.-

موسوی‌‌گرمارودی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: چهار کتاب را برای چاپ به نشر هرمس سپرده‌ام و به احتمال زیاد تاحدود یک ماه دیگر این آثار منتشر می‌شوند.

وی درباره این کتاب‌ها توضیح داد: یکی از این آثار گزیده‌ای از شعر پروین اعتصامی‌ است که همراه با مقدمه من و شرح لغات و ابیات دشوار ارایه می‌شود. کتاب دیگر نیز با همین شیوه به گزیده شعر مشفقی بخارایی اختصاص دارد. این کتاب نخستین کتاب از اشعار این شاعر است که روانه بازار کتاب ایران می‌شود.

این شاعر افزود: مشفقی بخارایی شاعر طنزپرداز قرن دهم است و اشعار طنز او بیشتر درون‌مایه اجتماعی دارند.

وی به کتاب جدید دیگرش اشاره و تصریح کرد: گزیده شعر عرفی شیرازی از شاعران قرن نهم و دهم هجری نیز دیگر اثر در دست انتشار است. این کتاب پیشگفتاری در حدود 50 صفحه، همراه با شرح لغات و ابیات دشوار را شامل می‌شود.

موسوی‌گرمارودی در ادامه از تدوین کتابی درباره شعر معاصر تاجیکستان خبر داد و گفت: «نگاهی به شعر معاصر تاجیکستان» عنوان اثری درباره شاعران قرن 20 و 21 تاجیکستان در تمام حوزه‌های شعری است. علاوه بر بخش بزرگسال در این کتاب به شاعران و شعر کودک نیز توجه داشته‌‌ام.

وی با اشاره به انتشار گزینه‌ای از منظومه «علی‌نامه» توضیح داد: این منظومه سروده شاعری ناشناس از قرن پنجم و درباره حضرت علی(ع) به ویژه جنگ صفین و جنگ جمل است که بر وزن شاهنامه و در بحر متقارب سروده شده است.

این شاعر ادامه داد: در گزینه‌ منظومه «علی‌نامه» حدود چهار هزار بیت از 12 هزار بیت این اثر را به گونه‌ای انتخاب کرده‌ام، که از یک سو بهترین شعرها انتخاب شده باشد و از سوی دیگر سیر داستانی اشعار حفظ شود.

پیش‌تر مجموعه دو جلدی «زندگی و شعر ادیب‌الممالک فراهانی»، در بیش از هزار و 700 صفحه از سوی انتشارات انتشارات قدیانی از موسوی‌گرماوردی منتشر شده است. وی از انتشار گزینه این اثر به همت انتشارات خانه کتاب تا پایان امسال خبر داد.

موسوی‌گرمارودی به چاپ دوم «جشن‌نامه سیدعلی موسوی‌گرماوردی» اشاره و تصریح کرد: این اثر از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تدوین و منتشر شده و در حال حاضر چاپ نخست این اثر به پایان رسیده و چاپ دوم آن در دست انجام است. در این اثر یک مقاله نیز از من آمده، که خودنوشتی درباره زندگی‌ام است.

وی در پایان گفت: اکنون سرگرم نگارش زندگینامه خودنوشتم هستم و علاوه بر این پس از ترجمه قرآن و صحیفه سجادیه، ترجمه نهج‌البلاغه را نیز در دست انجام دارم.

سیدعلی موسوی‌گرمارودی، متولد 31 فروردین 1320 در قم است. وی از پنج سالگی به فراگیری قرآن پرداخت و سپس آموختن نصاب‌الصبیان ابو‌نصر فراهی و بعد گلستان سعدی، طاقدیس شیخ نراقی و گزیده‌هایی از خمسه نظامی را آغاز کرد.

وی در رشته حقوق، از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و کارشناسی ‌ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی ادامه داد.

از جمله آثار او می‌توان مجموعه شعرهای «عبور»، «در سایه‌سار نخل ولایت»، «سرود رگبار»، «چمن لاله»، « گزیده ادبیات معاصر»، « خط خون»، « تا نا کجا»، «دستچین و باران اخم»، «گزیده شعر به انتخاب بهاء‌الدین خرمشاهی»، «صدای سبز زندگی»، «از صدر تا ساقه» و «قلم‌انداز»(مجموعه مقالات، سفرنامه‌ها و نقد و بررسی)، «ترجمه قرآن کریم»، «آسمانی‌ها»، «آغاز روشنایی آیینه» و «باغ سنگ» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط