دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
ماندلا نقشه جغرافياي سياسي آفريقاي جنوبي را تغيير داد

مترجم كتاب «پندارها و گفتارها» از اين اثر به عنوان خاطرات و زندگينامه نلسون ماندلا، نخستین ريیس جمهور آفریقای جنوبی، ياد كرد و گفت: اين كتاب مكمل تصويري است كه دنيا از ماندلا دارد و نشان‌دهنده شخصيت و زندگي مردي است كه يك تنه نقشه جغرافياي سياسي آفريقاي جنوبي را تغيير داد./

علی‌اکبر عبدالرشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب امروز(هشتم آبان ماه) مراحل چاپ خود را از سوي انتشارات موسسه اطلاعات به پايان رساند، اظهار كرد: اين نوشتار با عنوان «خودگويي‌هاي من» آذر ماه سال گذشته منتشر شد، اما من به دليل اين كه اين نام را براي مخاطبان ايراني اثر زيبا نديدم، عنوان آن را تغيير دادم.

وي اظهار كرد: اين كتاب مجموعه اطلاعاتي درباره ماندلا را دربر دارد كه پيش از اين در كتابي با عنوان «راه دشوار آزادي» در ايران نيز منتشر شده بود. «نلسون رولیهلاهلا ماندلا» (متولد ۲۶ تير ۱۲۹۷ شمسي برابر با ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸) در كتاب «راه دشوار آزادي» خاطرات خود را از آغاز فعاليت‌ها و مبارزات سياسي‌اش تا آزادي از زندان ذكر كرده بود، اما كتاب «پندارها و گفتارها» را بنيادي كه با نام ماندلا در آفريقاي جنوبي تاسيس شده، با افزودن برخي از اطلاعات منتشر كرده است.

مترجم كتاب درباره نكات جديدي كه در كتاب «پندارها و گفتارها» عنوان شده‌اند، گفت: در اين اثر علاوه بر مطالب كتاب «راه دشوار آزادي» اسناد، دست‌نوشته‌ها، سندهاي اطلاعاتي آفريقاي جنوبي در دوره‌اي كه ماندلا در حكومت نژادپرستان زندگي مي‌كرد، مجموعه بازجويي‌ها و دفاعيات او در زندان، گزارش هاي پليس و ماموران زندان درباره ماندلا و خانواده‌اش و مطالبي كه پس از رسيدن او به رياست جمهوري آفريقاي جنوبي گردآوري شدند، به كوشش «ورنه حريس» به چاپ رسيدند.

وي از اين اثر به مثابه بازنگري زندگي و خاطرات ماندلا بر اساس اسناد، مدارك و گفته‌هاي ديگران و بيانات ماندلا ياد كرد كه بخشي از آن به سفرهاي اين چهره سياسي در دوره رياست جمهوري وي و بخش زيادي از دست‌نوشته‌ها و روزنوشته‌هاي او اختصاص دارند كه در سررسيد خود در زندان به رشته تحرير درآورده بود.

مترجم كتاب «پندارها و گفتارها» رهبر سياسي آفريقا را فردي بسيار منظم دانست كه تمامي فعاليت‌هاي روزانه خود اعم از مصرف دارو يا تمام تماس‌هاي تلفني را در دفتر خود ثبت كرده است و گفت: بسياري از نامه‌هايي كه ماندلا براي خانواده يا دوستان خود مي‌نوشت يا ديگران براي او مي‌فرستادند، با سانسور ارسال مي‌شدند يا هرگز به دست مخاطبان وي يا خود او نمي‌رسيدند. در اين كتاب اين نامه‌ها نيز گردآوري و منتشر شده‌اند.

اين خبرنگار كتاب «پندارها و گفتارها» را مكمل تصويري كه دنيا از ماندلا دارد، دانست و اظهار داشت: مقدمه اين كتاب را باراك اوباما، رييس جمهور كنوني آمريكا نوشته است.

وي درباره شخصيت و اثربخشي ديدگاه‌ها و رفتارهاي ماندلا در دنيا گفت: شكي نيست كه ماندلا يكي از اسطوره‌هاي مبارزاتي تاريخ معاصر است، البته با فرهنگ خاص خود و با مختصاتي كه در متن مبارزات ضدنژادپرستي در آفريقاي جنوبي وجود داشت. از اين رو، اين كتاب تصوير مردي را نشان مي‌دهد كه 27 سال از زندگي خود را در زندان و بخش فراواني از آن را در زندان انفرادي گذراند، اما آرمانش را كه برقراري مساوات براي تمامي مردم دنيا به ويژه سياهپوستان آفريقا بود، از دست نداد. جملات قصار اين مرد، نشان مي‌دهند كه ماندلا در طول زندگي‌اش چگونه فكر و هدفش را تعيين مي‌كرد و از همه مهمتر اين كه چرا او تصميم گرفت حكومت آپارتايد را به پايان رساند.

عبدالرشیدی در پاسخ به اين پرسش كه «به عنوان مترجم اين كتاب چه نكته جالب توجهي در اين نوشتار يافتيد كه مي‌تواند براي مردم جامعه ما مورد توجه يا سودمند باشد؟» عنوان كرد: با مطالعه اين كتاب با زندگي نلسون ماندلايي مواجه مي‌شويم كه وقتي به قدرت مي‌رسد و بالاترين مقام آفريقاي جنوبي را به دست مي‌گيرد، رفتارش با سياستمداران دوره آپارتايد، پليس‌هاي اين كشور، ماموران زندان و شكنجه‌گراني كه او را آزردند، تغيير نمي‌كند. منش زندگي، اهداف و رفتارهاي عملي او واقعا جالب توجه‌اند.

وي با تاكيد بر اين كه اين كتاب، تصويرگري فصلي از تاريخ معاصر را بر عهده دارد، بيان كرد: مطالعه اين كتاب براي بسياري از افراد جامعه از جمله دانشجويان رشته تاريخ و سياست ضروري است، چرا كه آنها در خوانش اين متن با شخصيت مردي آشنا مي‌شوند كه يك تنه نقشه جغرافياي سياسي آفريقاي جنوبي را تغيير داد، تغييري كه امروز نيز تاثيرات آن همچنان پايدارند.

مترجم اين اثر يادآور شد: در اين كتاب نه تنها به شخصيت ماندلا پي‌مي‌بريم، بلكه با آرا، همراهي‌ها و مخالفت‌هاي بسياري از نزديكان، دوستان و همرزمان ماندلا و حتي اختلاف نظرهاي پشت صحنه سياسي دوره او كه در آثار ديگر عنوان نشده‌اند، آشنا مي‌شويم، دوره‌اي به دليل تبليغات نژادپرستان، ماندلا به عنوان يك تروريسم معرفي شد. اگر رخدادهاي بعدي زندگي وي اتفاق نمي‌افتادند و فرصتي براي تصحيح اين چهره تخريب شده وجود نداشت، چه بسا از او همچنان به عنوان يك تروريسم ياد مي‌شد!

نخستين چاپ كتاب «پندارها و گفتارها» را انتشارات موسسه اطلاعات با شمارگان 2100 نسخه، 555 صفحه و به بهاي 80 هزار ريال در هشتمين روز آبان ماه امسال منتشر كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط