چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
«سایه سر به هوا» جهانگیری به بازار کتاب آمد

نخستین مجموعه شعر مهرداد جهانگیری با عنوان «سایه سر به هوا» توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و راهی بازار کتاب شد. این دفتر دربرگیرنده 44 قطعه شعر سپید نسبتا کوتاه پیرامون مضامین و دغدغه‌های شخصی شاعر و برخی مسایل اجتماعی است.\

جهانگیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه شعر گفت: طبق گفته یکی از استادانم که معتقد بود برای ورود به فضایی جدید باید تجربه‌های پیشین را که از نظر کیفی از حداقل‌ها برخوردار هستند ارایه کنیم، تصمیم به چاپ این کتاب گرفتم.

وی ادامه داد: به نظر من شاعرانی که کتابی منتشر شده ندارند باوجود تمام توانایی‌هایشان در حوزه شعر، نتوانسته‌اند فضای جدیدی را تجربه کنند و در معرض نقد قرار بگیرند. تا هنگامی‌که اثری را منتشر نکنیم به‌طور جدی در معرض نقد و افکار عمومی قرار نمی‌گیریم.

این شاعر در ادامه درباره تعداد و زمان سرایش اشعار این کتاب افزود: 44 قطعه شعر سپید در این مجموعه گنجانده شده است که طی سال‌های 1387 و 1388 سروده شده‌اند.

جهانگیری برای این اشعار عنوانی در نظر نگرفته و معتقد است نباید با عنوان به مخاطب پیش‌زمینه‌ای را درباره شعر ارائه و او را محدود کرد تا تنها به دنبال یک مضمون یا مفهوم در شعر باشد.

وی در ادامه توضیح داد: هنگامی‌که به این اشعار نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این سروده‌ها به‌طور کامل دنیای یک جوان 20 تا 25 سال را بیان می‌کنند. اما مضامین اغلب شخصی هستند. البته فضای اجتماعی نیز در سروده‌های من دیده می‌شود اما این فضا نیز با مضامین شخصی آمیخته شده است.

جهانگیری یادآور شد: در مجموعه‌های بعدی‌ام سعی دارم از این فضای کاملا شخصی فاصله بگیرم و به صورت کلی‌تر به مضامین مدنظرم در شعر بپردازم.

وی به استفاده از مولفه‌های انسان امروز در اشعارش اشاره و تصریح کرد: زندگی امروز چندان از مولفه‌ها و عناصر شاعرانه بهره نمی‌گیرد. برهمین اساس در شعرهایم سعی داشتم از عناصر زندگی و انسان امروز استفاده کنم تا شعر شاعر امروز را نشان دهم.

این شاعر افزود: به‌نظرم این کتاب به عنوان نخستین اثر منتشر شده‌ام، نخستین تجربه‌های یک شاعر جوان را نشان می‌دهد.

وی درباره عنوان کتاب و نحوه چینش اشعار در این مجموعه اظهار داشت: عنوان کتاب برگرفته از قسمتی از یک شعر است. همچنین چینش اشعار در این مجموعه کاملا سلیقه‌ای بوده و از نظم ویژه‌ای پیروی نکرده است.

قطعه شعر شماره هشت از این مجموعه:
«می‌توانست پایان خوبی باشد
خط ترمز این اتومبیل
که نرسیده به من کم آورد
باید گذشت
حالا چه فرق می‌کند
خط ترمز کشدار اتومبیلی
در انتهای شبی شاعرکش
یا خطوط قرمز عمود بر هم اتاق عمل
یا خط مقدم جبهه‌‌ها
باید گذشت
حالا چه فرق می‌کند؟» 

مهرداد جهانگیری متولد 1364 و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران است. او شعر را از سن 21 سالگی آغاز کرده و پیش‌تر اشعارش را از طریق نشریات، سایت‌های ادبی، وبلاگ و ویژه‌نامه‌های جشنواره‌های ادبی منتشر کرده است.

مجموعه شعر «سایه سر به هوا» در 70 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار تومان توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط