یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
جُنگ‌های شعر فارسی در نمایشگاه کتاب

دو کتاب در حوزه جُنگ‌های شعر فارسی به کوشش میلاد عظیمی، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال ارائه می‌شود. یکی از این کتاب‌ها مجموعه‌ای از مقاله‌های ایرج افشار در زمینه «جُنگ‌‌پژوهشی» و کتاب دیگر تصحیح «سفینه شمس حاجی» است. هر دو اثر توسط نشر سخن به چاپ رسیده‌اند.

عظیمی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: ‏کتاب «سفینه و بیاض و جُنگ» مجموعه‌ای از مقاله‌های ایرج افشار در زمینه جُنگ‌پژوهی و بررسی و معرفی سفینه‌های شعر فارسی را شامل می‌‌شود که گردآوری آن‌ها برعهده من بود. این کتاب در 490 صفحه و توسط نشر سخن در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب با فهرست‌ اعلام، ویرایش نام شاعران و مقدمه افشار به چاپ رسیده است. این مقدمه را افشار زمانی که در آمریکا اقامت داشت، به علت بیماری‌اش با خطی لرزان نوشته است. در این مقدمه تاریخچه مطالعات در حوزه سفینه‌های شعر فارسی بسیار موجز بیان شده است.

عظیمی این امر را از ویژگی‌های افشار برشمرد که در حوزه‌های مختلف می‌توانست گزارشی دقیق و کوتاه از یک سلسله جریان ارائه کند.

معرفی ۲۰ سفینه شعر فارسی
وی درباره این مقالات اظهار داشت: این مقالات از ۵۰ سال پیش تاکنون نوشته شده‌اند و معرفی ۲۰ سفینه را شامل می‌شود. قدیمی‌ترین سفینه در این کتاب متعلق به نیمه قرن هفتم و جدیدترین آن به اواخر دوران صفویه بازمی‌گردد. بیشتر این سفینه‌ها مربوط به قرن هفتم، هشتم و نهم هستند.

این پژوهش‌گر ادامه داد: این اثر به عنوان منبعی برای پژوهش در تاریخ ادبیات فارسی به حساب می‌آید. از آن‌جا که من در زمینه جنگ‌های شعر فارسی کار می کنم، بنابراین از افشار درخواست کردم تا این مقالات را گردآوری کنم. همچنین در نظر دارم مقدمه این کتاب را با همان دستخط ایشان در نشریه بخارا به چاپ برسانم.

وی درباره مقدمه‌ای که خود بر این کتاب نوشته است، تشریح کرد: در این مقدمه ارزش و اهمیت این مقالات مشخص شده است. همچنین نشان داده‌ام که مطالعات مرحوم افشار در زمینه سفینه‌پژوهی نقطه عطف این حوزه است و نوع معرفی او با کارهای دیگر تفاوت دارد.

«سفینه شمس حاجی» در نمایشگاه
عظیمی درباره کتاب دیگرش در نمایشگاه گفت: کتاب «سفینه شمس حاجی» اثر شمس‌الدین‌محمدبن‌‌دولتشاه‌بن‌یوسف شیرازی با مقدمه، تصحیح و تحقیق من در ۶۸۹ صفحه در مجموعه «گنجینه سفینه‌های کهن فارسی» نشر سخن منتشر و در نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی درباره این کتاب توضیح داد: کاتب و مولف این اثر شمس حاجی، یکی از شاعران و کاتبان قرن هشتم هجری است و از زندگی او اطلاعات چندانی در دسترس نیست. این جُنگ در ۷۴۱ هجری نوشته شده است. پیش‌تر در مقاله‌ای که در دفتر شانزدهم «نامه بهارستان» منتشر شد چکیده‌ای از این کتاب و توضیحاتی درباره برخی از شاعران و شمس حاجی ارائه کرده‌ام.

این مصحح به یکی از ویژگی‌های این اثر اشاره و تشریح کرد: شمس حاجی، هم مولف و هم کاتب این اثر است و این یکی از ویژگی‌های کتاب به حساب می‌آید. او در ترکیه می‌زیسته و از مریدان و شیفتگان مولانا و از کاتبان «مثنوی معنوی» بوده است.

وی درباره نسخه خطی این اثر افزود: تنها یک نسخه از این اثر، و آن هم در ترکیه موجود است. مجتبی مینوی عکس‌هایی از این نسخه تهیه کرده بود که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود. برهمین اساس شعرهایی که از دیگران در آن آمده بود را با دیوان اشعار آن شاعران یا نسخه‌های خطی و چاپی دیگر جنگ‌های شعری مقایسه و تصحیح کرده‌ام.

عظیمی در پایان یادآور شد: از شاعران مشهوری چون سعدی، حافظ، عطار و نیز برخی شاعران گمنام در این کتاب سروده‌هایی گردآمده است. علاوه بر تصحیح این اثر، شرحی بر برخی از شعرهای این جنگ نوشته‌ام.

میلاد عظیمی متولد ۱۳۵۷ است. پیش‌تر در مجموعه ۲۰ جلدی «در ترازوی نقد» انتشارات سخن، کتاب‌های «عقاب»، «پادشاه فتح» و «من زبان وطن خویشم» شامل نقد آثار پرویز ناتل خانلری، نیما یوشیج و ملک‌الشعرای بهار به کوشش میلاد عظیمی توسط انتشارات سخن منتشر شده است.

همچنین کتاب «شط شیرین پرشوکت...»(منتخبی از آثار عباس زریاب‌خویی) نیز به اهتمام عظیمی در سال ۸۷ توسط نشر مروارید منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط