دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
نامه سرگشاده بزرگان ادبیات جهان برای آزادی برنده نوبل صلح

بیش از 100 برنده جایزه نوبل از جمله کازوئو ایشی گورو، اولگا توکارچوک و جی.ام. کوئتزی، در نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی آلس بیالیاتسکی، برنده جایزه صلح نوبل 2022 شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، بیالیاتسکی سازمانی به نام ویاسنا (بهار) را راه‌اندازی کرده تا از معترضانی که پس از اعتراض به قدرت اعطا شده به رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو پس از اصلاح قانون اساسی در سال 1996 زندانی شده بودند، حمایت کند. در ادامه، ویاسنا تبدیل به یک سازمان حقوق بشری شد که تخلفات مقامات و شکنجه زندانیان سیاسی را مستند می‌کند.

کار بیالیاتسکی او را زیر ذره‌بین مقامات قرار داده است: او در سال 2011 به اتهام فرار مالیاتی توسط دولت زندانی و در سال 2014 آزاد شد. اما در سال 2021 یک سال پس از انتخاباتی که منجر به اعتراض علیه دیکتاتوری لوکاشنکو شد، بیالیاتسکی دوباره- و بدون محاکمه- به زندان افتاد. 

جایزه صلح نوبل در سال 2022 در دوران بازداشت به او اعطا شد. از آن زمان تاکنون او به 10 سال زندان محکوم شده است. اکنون 103 برنده جایزه نوبل نامه سرگشاده انجمن قلم بین‌المللی را امضا کرده‌اند که در آن با بیالیاتسکی ابراز همبستگی و اقدامات رئیس جمهور بلاروس را محکوم کرده‌اند.

در این نامه که توسط نویسندگانی از جمله سوتلانا الکسیویچ، ماریو بارگاس یوسا و آنی ارنوکس نیز امضا شده، آمده که بیالیاتسکی «زندگی خود را وقف ارتقای دموکراسی و حقوق بشر در بلاروس کرده است.»
 
بیالیتسکی به طور مشترک با سازمان حقوق بشر روسیه مموریال و مرکز اوکراین برای آزادی‌های مدنی، برنده جایزه صلح نوبل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها