شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
تندیس جایزه بوکر، صاحب نام شد

تندیس جایزه ادبی بوکر، صاحب نامی جدید- آیریس- شد. این نام به افتخار آیریس مرداک و از میان نام‌های ارسالی در پی فراخوان کمیته این جایزه انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت جایزه، تندیس جایزه بوکر که توسط تصویرگر، جان پینکوفسکی طراحی شده، تندیس زنی است که یک کاسه بزرگ را بالای سر خود گرفته است.
 
پس از فراخوان کمیته جایزه بوکر در اوایل سال جاری میلادی، نام‌هایی از سوی مردم ارسال شد که از میان آنها، شش نام پیشنهادی به مرحله نهایی راه یافتند. برای نام منتخب، جایزه 700 پوندی در نظر گرفته شده بود.
 
نام نهایی از فهرست شش نام زیر، توسط کمیته انتخاب بوکر انتخاب شد:
-بریل؛ به یاد بریل بین‌بریج فقید، اسطوره جایزه بوکر که پنج بار در فهرست نهایی این جایزه قرار گرفت اما هرگز برنده نشد.
-آیریس؛ به یاد آیریس مرداک فقید، برنده بوکر 1978 که هفت بار نامزد این جایزه شد. آیریس همچنین در اساطیر یونانی، پیام‌آور خدایان بود.
-مینروا؛  به یاد الهه رومی شعر، خرد و هنر.
-کالیوپ؛ به یاد الهه یونانی فصاحت و شعر.
-برنی؛ به یاد برنیس روبنس، نخستین زن برنده جایزه بوکر (1970) و برناردین اواریستو، نخستین زن سیاهپوست برنده جایزه (2019).
-جانینا؛ نامی لهستانی به معنای «خدای بخشنده»، همچنین شکل زنانه یان، به یاد جان پینکوفسکی فقید، طراح لهستانی‌الاصل جام.

بنا به اعلام سایت جایزه بوکر، بیش از 800 نفر نام‌هایی را پیشنهاد و ارسال کردند که شامل طیف گسترده‌ای از نویسندگان گذشته و حال، شخصیت‌هایی از آثار بزرگ ادبیات و حتی نمادها و الهه‌های باستانی بود. از این میان، هیات داوران شش نام را برای رای گیری عمومی انتخاب کردند.

هیات داوری متشکل بودند از شهان کاروناتیلاکا، برنده جایزه بوکر 2022، مارگارت بازبی، نخستین ناشر زن سیاهپوست بریتانیا و رئیس داوران جایزه بوکر 2020، گابریل شنک، نوه پی اچ نیوبی، نخستین برنده جایزه بوکر، دیوید والسر، شریک و همکار مرحوم یان پینکوفسکی، طراح جام و گابی وود، مدیر اجرایی بنیاد جایزه بوکر.
 
در نهایت نام آیریس به یاد آیریس مرداک برای جام جایزه بوکر انتخاب شد. این رمان‌نویس و فیلسوف بریتانیایی، با آثارش در موضوع خیر و شر، اخلاق و ذهن ناخودآگاه شناخته شده است. از جمله آثار او می‌توان به «آکوستوس»، «هنری و کیتو» و «دریا دریا» اشاره کرد. او در 1999 درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها