سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
جایزه کتاب تاریخ به زندگینامه نخستین رئیس FBI رسید

جایزه انجمن تاریخ نیویورک برای کتاب «جی-من: جی. ادگار هوور و ساخت قرن آمریکایی» به بورلی گیج، استاد دانشگاه ییل آمریکا رسید. جی ادگار هوور، نخستین رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) است که به مدت 47 سال این سمت را بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، بورلی گیج، نویسنده کتاب«جی-من: جی. ادگار هوور و ساخت قرن آمریکایی» برنده جایزه کتاب باربارا و دیوید زالازنیک در سال 2023 شد که هر سال از سوی انجمن تاریخ نیویورک به بهترین اثر تاریخی یا بیوگرافی مرتبط با آمریکا اهدا می‌شود.
 
«جی من» به عنوان نخستین بیوگرافی جامع هوور که در سه دهه اخیر نوشته شده است، بر اساس انبوهی از اسناد که پیش از این در دسترس نبوده یا سانسور شده بودند و بسیاری از آنها از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده‌اند، نوشته شده است.
 
بورلی گیج در بیش از 837 صفحه، نگاهی همه‌جانبه به 48 سال ریاست هوور بر اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) دارد و نه تنها به کارزارهای آزار و اذیت بدنام او علیه رهبران حقوق مدنی در دهه 1960 می‌پردازد، بلکه نقش اصلی او در نوسازی این دفتر را که اغلب تحسین لیبرال‌ها را به دنبال داشت، روایت می‌کند. این کتاب که از سوی انتشارات وایکینگ منتشر شده است، برنده جایزه بنکرافت امسال نیز شد که از سوی دانشگاه کلمبیا اهدا می‌شود و یکی از معتبرترین افتخارات در زمینه تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.
 
جایزه انجمن تاریخ آمریکا که در یک رویداد خصوصی در ماه آوریل اهدا می‌شود، به کتاب‌هایی تعلق می‌گیرد که برای عموم مخاطبان قابل دسترسی باشد. این جایزه اغلب بر تاریخ سیاسی و کتاب‌هایی تمرکز می‌کند که بنیان‌گذاران، روسای جمهور و دیگر شخصیت‌های اصلی و اعمال بزرگ (یا اعمال نادرست) آنها را در مرکز داستان نگه می‌دارد.
 
این جایزه در سال 2005 توسط انجمن تاریخ نیویورک وابسته به موزه تاریخ آمریکا پایه‌گذاری و در سال 2016 بخش جدیدی با عنوان کتاب‌های تاریخی کودک به آن اضافه شد. جایزه کتاب تاریخ آمریکا در اصل به خاطر تقدیر از زوج فعال حقوق بشر به نام‌های باربارا و دیوید زالازنیک راه‌اندازی شد.
 
آلن تیلور، جیل لپور، جین کامنسکی و گوردون اس وود از برندگان قبلی این جایزه 50 هزار دلاری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها