دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
نویسنده محبوب ناشران ایرانی مدال گرفت

بنا به اعلام بنیاد ملی علوم انسانی آمریکا، کولسون وایتهد، امی تان و آن پچت از جمله نویسندگانی هستند که نشان‌های ملی علوم انسانی 2023 را از دست رئیس جمهور آمریکا دریافت کردند. این مدال‌ها هر سال به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که سهم قابل توجهی در ترویج علوم انسانی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کرکاس ریویوز، کولسون وایتهد، برنده جایزه پولیتزر و نویسنده رمان‌هایی از جمله «راه‌آهن زیرزمینی» و «پسران نیکل» به‌خاطر «مهارت و خلاقیت در اختلاط ژانرها» در فهرست برترین‌های علوم انسانی قرار گرفت.

همچنین امی تان که به خاطر کتاب‌هایی از جمله «باشگاه خوش‌شانسی» شناخته می‌شود، به‌خاطر شیوه نوشتن مورد ستایش قرار گرفت. به گفته داوران، او «حال را از طریق گذشته معنا کرده و روایتی نوآورانه را به طیف متنوع زندگی و ادبیات آمریکایی اضافه می‌کند.»

کاخ سفید همچنین از آن پاچت، نویسنده رمان‌هایی مانند «بل کانتو» و «خانه هلندی»، برای «کتاب‌هایی که به تخیل ملت آمریکا شکل می‌دهد» نام برد و از او تقدیر کرد.

آن پچت دارای طرفداران زیادی در میان مترجمان و ناشران ایرانی به نظر می‌رسد. «خانه هلندی» با ترجمه نیما فرحی (انتشارات ثالث)، «عمارت هلندی» با ترجمه یاسمن ثانوی (نشر روزگار)، «سرزمین عجایب» با ترجمه مهسا ملک مرزبان (انتشارات کنج)، «بل کانتو» با ترجمه محمد عباس‌آبادی (نشر افراز)، «ثروت مشترک» با ترجمه امین باورصاد (نشر راه معاصر) و «به ویرجینیا بیا» با ترجمه فرسیما قطبی (نشر نون) آثار منتشر شده از این نویسنده در ایران هستند.

ریچارد بلانکو، شاعر و خالق کتاب‌هایی از جمله «شهر صد آتش» و «شاهزاده لوس‌کوکویو» و نیز والتر ایزاکسون، زندگی‌نامه‌نویس- از جمله زندگی‌نامه استیو جابز و لئوناردو داوینچی، همراه با تارا وستور، زندگی‌نامه‌نویس و خالق کتاب «تحصیل‌کرده» نیز از جمله برندگان مدال علوم انسانی بودند.

جانتا بچ کول، انسان‌شناس و صاحب آثاری مانند «نژادپرستی در زندگی آمریکایی» همراه با ارل لوئیس، مورخ و صاحب کتاب «به نفع خود»، هنریتا مان، چهره دانشگاهی و صاحب کتاب «در این پیاده‌روی روحی» و برایان استیونسون، وکیل و اکتیویست با کتاب «فقط رحمت» برنده این جایزه شدند.

همچنین التون جان، خواننده و ترانه‌سرا و برنامه صوتی «فراخوان آمریکای بومی» برنده مدال شدند.

مدال‌های ملی علوم انسانی برای نخستین بار در سال 1997 اعطا شد. از جمله نویسندگان قبلی که برنده این مدال شده‌اند می‌توان به ماکسین هونگ کینگستون، تونی موریسون، جویس کارول اوتس و رودولفو آنایا اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها